Het is 21 aug 2025 05:54

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur vraagje over fotootjes maken in overdekt zwembad..
 vraagje over fotootjes maken in overdekt zwembad..
BerichtGeplaatst: 17 jan 2011 21:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ben vanavond ff op pad geweest, en dan met name in het overdekte zwembad.. iso, diafragma, sluitertijd, en witbalans was snel gevonden, maar ik zat met een geheel ander probleempje.. het is daar warm, vochtig, en de hele zooi sloeg daar telkens aan..werd dus snel een of ander mistig toestandje, en dat gaf bij tijd en wijle toch wat AF-probleempjes.. had ik mss iets meer tijd moeten nemen, om de lens te laten aclimatiseren, of blijft de lens aanslaan tgv het hoge vochtgehalte en warmte..? heb meerdere keren staan poetsen, ben er toch een redelijk tijdje binnengeweest, maar het probleem bleef zich voordoen.. :wacko

dat was best wel ruk eigenlijk, hihihihi!

tips, trucs en goede adviezen zijn meer dan welkom, want ik vond het verder wel super leuk om te doen! (1e keer voor mij... :jj )

wie, oh wie helpt mij uit de brand??? :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 17 jan 2011 22:07 
Lid
Fotografie

het is best moeilijk onder deze omstandigheden, na 3 shots sloeg de hele zooi dicht met mist, en ik moet zeggen, het was er erg warm ook hoor.. paar keer de kap erafgehaald, poetsen met mijn t-shirt, maar na weer slechts 3 shots alweer mist..AF die in de war raakte, etc.. ik kreeg trouwens wel het idee, dat met de zonnekap eraf, dat ik minder snel last kreeg van condensvorming etc..
ik zal es kijken of er wat redelijke plaatjes tussen zitten, met dien verstande, dat dit de allereerste keer was voor mij, en dat het nog allemaal erg pril is.. het wordt nog serieus zoeken naar wat het beste is.. wel leuk om te doen btw.. :up schade en schande, dat is de manier voor mij om het te leren, hihihi!

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 17 jan 2011 22:07 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
spul ff in een dun plastic zakje (pedaalemmerzak) knoop er in en laten acclimatiseren..... dus niet in de rugtas...

vooral niet poetsen als ie even beslaat.

oja en uv filter er even af halen dat scheelt ook weer.

BerichtGeplaatst: 17 jan 2011 22:25 
Lid
Fotografie

uv had ik er niet op. plastic zak moet ik dus volgende keer meenemen.. ik ga dat es proberen, met di eplastic zak, want het sloeg af en toe binnen no-time aan op dat frontelement.. en idd, poetsen beter niet doen.. het helpt toch niets.. je wrijft wat, en het blijft gewoon terugkomen terwijl je zit te klooien.. :wacko

vind het wel een uitdaging, zeker met het beperkte materiaal wat ik maar heb, en eigenlijk is het best wel lachen.. heb wat fotootjes gemaakt, niet zozeer vanwege het compootje of de technische perfectie, maar gewoon even trial and error doen, en daarna kijken wat er nog evt. meer uit te halen zo zijn..met beperkt materiaal wordt dat reuze-spannend!

BerichtGeplaatst: 17 jan 2011 22:30 
Lid
Fotografie

In dierentuinen met een tropisch deel hangen föhns om bril en objectief te verwarmen. In zwembad misschien aanwezig bij douche of kleedruimte?

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 17 jan 2011 22:38 
Lid
Fotografie

... 1 ding weet ik van de Rennie-reclame: wrijven helpt niet ;)

Ik denk dat de enige oplossing simpelweg "tijd nemen voor acclimatisering" is. je bent gewoon te ongeduldig :)

BerichtGeplaatst: 17 jan 2011 22:43 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Leejora schreef:
En dan in het zwembad in die zak acclimatiseren? Of gewoon al buiten het zwembad?

In de zak laten acclimatiseren, kan even duren als de cam koud is, dan uit de zak halen en foto's maken.
Ik leg de cam vaak vooraf al even op een warme plek.

Thuis de cam dus even in een plastic zak, goed dicht knopen... dan in de rugzak meenemen.
In het zwembad direct uit de rugzak en 15 tot 30 min in het zakje laten zitten.

En als hij dan alsnog beslaat dan gewoon laten liggen vooral niet aan gaan zitten.

PS. zorgen dat je glas een beetje ontvet is vooraf is ook handig.

BerichtGeplaatst: 17 jan 2011 22:51 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
... 1 ding weet ik van de Rennie-reclame: wrijven helpt niet ;)

Ik denk dat de enige oplossing simpelweg "tijd nemen voor acclimatisering" is. je bent gewoon te ongeduldig :)

daar heb je een goed punt... :blush :blush :blush

BerichtGeplaatst: 17 jan 2011 22:57 
Lid
Fotografie

dit zijn trouwens wat probeerseltjes.. het is natuurlijk helemaal ruk en het juiste actiemoment en de hele zooi die erbij komt, moet ik nog zien uit te vinden...

dus, er mag op los geschoten worden, maar ik weet al bij voorbaat dat het kilo utrecht tango met peren is.. :rof

experimenteel dus... sjips.. :blush

Fotografie

Fotografie

Fotografie

deze waren dus zonder WAAS of MIST! :rof de gorilla in the mist zwembad pics zijn nog erger... :shock

ga ook nog ff aan jos schuurman vragen of hij nog tips heeft..die heeft nogal wat ervaring met indoorsports, al heeft hij ook veul beter spul dan ik, en meer ervaring etc..maar, als je het niet vraagt, dan weet je niks ook.. :up

BerichtGeplaatst: 17 jan 2011 23:30 
Lid
Fotografie

Spul mee en lens op de body, tas open en eerst in de voorruimte en daarna in de zwemruimte maar genoeg tijd nemen. En naar huis in de gang en daarna op de gewone plaats waar je je spul bewaard. Maar laat je lens op de body. Vocht is niet het probleem maar eventuele residuen die in de lucht of water zitten en dan aanslag kunnen achterlaten.

Anders om is het net zo bij wintersport alleen gaat het dan niet om warmte maar de koude.

Vergeet niet dat veel lenzen behoorlijk dik zijn en dat er meerdere in een objectief zitten. En geen UV filters ook al denk je geen vocht probleem meer te hebben. Dat dunne rechte glas flared als benzine brand in een open vulkaan mond.

BerichtGeplaatst: 17 jan 2011 23:35 
Lid
Fotografie

sjinouck schreef:
dit zijn trouwens wat probeerseltjes.. het is natuurlijk helemaal ruk en het juiste actiemoment en de hele zooi die erbij komt, moet ik nog zien uit te vinden...

dus, er mag op los geschoten worden, maar ik weet al bij voorbaat dat het kilo utrecht tango met peren is.. :rof

deze waren dus zonder WAAS of MIST! :rof de gorilla in the mist zwembad pics zijn nog erger... :shock

ga ook nog ff aan jos schuurman vragen of hij nog tips heeft..die heeft nogal wat ervaring met indoorsports, al heeft hij ook veul beter spul dan ik, en meer ervaring etc..maar, als je het niet vraagt, dan weet je niks ook.. :up

Is dat een wedstrijdbad? Want het licht wil nog wel eens in lumen verschillend zijn. Ik kan me voorstellen dat een wedstrijd bad van een vereniging die op niveau opereert een betere licht opbrengst heeft.

Ik weet niet of je de topsport hal in Almere kent? De grote zaal heeft bijna net zoveel lumen als de 2e zaal, maar ander licht waardoor het al heel anders kijkt. Ik fluit regelmatig nu in de grote zaal maar het spel ziet er daar anders uit dan in zaal 2. Die lijkt helderder en witter maar toch is er minder licht. En dat is met mijn ogen beoordeeld niet eens met een lichtmeter. Het kan dus nogal uit maken waar je staat.

BerichtGeplaatst: 18 jan 2011 00:17 
Lid
Fotografie

Duckie, ik heb tijdens diverse wedstrijden en het Hockey Below The Sea diverse foto's gemaakt in beide hallen en het licht is inderdaad verschillend. Als ze in de Topsport Hal echter alle lichten ontsteken (...) dan heb je schitterend licht. De foto's die ik daar van het Nederlands team bijvoorbeeld heb geschoten zien er gewoon goed uit.

Sjinouck, v.w.b. het opnamestandpunt (heeft dus niks met de mist te maken), kan dit volgens mij veel beter... :blush
Plaatjes van voren genomen, zoals deze...

Fotografie

zien er naar mijn bescheiden mening heel anders uit.

BerichtGeplaatst: 18 jan 2011 00:21 
Lid
Fotografie

Hé, waar is mijn boek, denkt ze :)

BerichtGeplaatst: 18 jan 2011 00:23 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Duckie, ik heb tijdens diverse wedstrijden en het Hockey Below The Sea diverse foto's gemaakt in beide hallen en het licht is inderdaad verschillend. Als ze in de Topsport Hal echter alle lichten ontsteken (...) dan heb je schitterend licht. De foto's die ik daar van het Nederlands team bijvoorbeeld heb geschoten zien er gewoon goed uit.

Sjinouck, v.w.b. het opnamestandpunt (heeft dus niks met de mist te maken), kan dit volgens mij veel beter... :blush
Plaatjes van voren genomen, zoals deze...

Fotografie

zien er naar mijn bescheiden mening heel anders uit.

frontaal standpunt is idd vele malen beter.. :upc er was echter geen sprake van een wedstrijd, waarin men ieder in een aparte baan zwom, maar eigenlijk een beetje alles door elkaar heen.. :D er is echter 1 zwemvereniging in de buurt, die behoorlijk serieus zwemt, en dat is volgens mij scheldestroom, dus dat wordt eens uitkijken of ze eens een echte wedstrijd zwemmen, en hopelijk dan wat minder zooi of minder zwemmers in 1 baan in beeld.. maar zoals k al zei, ik heb dit nog nooit gedaan, en wilde eea eerst uitproberen, en leren van mijn fouten, ik hoop dat ik volgende keer met de tips van hier en wat eigen ervaring met wat beters kan afkomen.. (en dat zal ook nog wel enige tijd duren denk ik... toch wel leuk, om af en toe es wat anders uit te proberen, al doende leert men weer.. :proost

BerichtGeplaatst: 18 jan 2011 00:24 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik leg mijn tas een half uurtje van te voren open.
Meestal is het condens er dan al af als ik wil gaan fotograferen.

BerichtGeplaatst: 18 jan 2011 00:33 
Lid
Fotografie

Alex je kunt je natuurlijk aanbieden met de vraag om foto's te maken. Je kunt ervan leren en mijn ervaring is dat als je een beetje kan fotograferen, dat kun je, een beetje :) , dan zijn ze meestal heel erg blij als je die foto's mogen gebruiken op hun site of blaadje. Jij je zin, zij erg blij en jij accreditatie en de beste positie :)

BerichtGeplaatst: 18 jan 2011 12:48 
Lid
Fotografie

ik zal dat plan eens meenemen, mss gaan ze wel akkoord.. :up het is in ieder geval weer een hele leuke uitdaging, en ik hoop er veel van te kunnen leren..als ik een beetje voor elkaar kan krijgen, dat ik op een goede positie zit, en de zwemmers naar mij toe kan zien zwemmen, dan denk ik, dat ik lekker veel kan oefenen.. tip om de camera en lens te laten acclimatiseren neem ik natuurlijk ook mee.. half of heel uurtje van tevoren aanwezig zijn, en dan proberen maar.. :jump

BerichtGeplaatst: 18 jan 2011 19:22 
Lid
Fotografie

:up
Ben zoals gewoonlijk benieuwd naar de resultaten.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 11:37 
Lid

Ik ben zelf een wedstrijdzwemmer, dus kom regelmatig in verschillende zwembaden.

Als ik zelf niet hoef te zwemmen wil ik ook nog wel is fotograferen in het zwembad, maar heb eigenlijk nooit last van condens, denk dat de belangrijkste tip is, tijdig je spullen uit je tas halen en laten aclimatiseren, ik zlf gebruik in een zwembad nooit een zonnekap ( weet niet of dit invloed heeft op je condensvorming ).

Wat goed helpt om mooie compositites te krijgen is je verdiepen in hoe iemand zwemt, als voorbeeld:

- bij vlinderslag zullen de meeste wedstrijdzwemmers om de slag met hun hoofd boven water komen, ikzelf zwem bijvoorbeeld op korte afstand, 2 slagen met hoofd in het water en 1 om te ademen, zo heeft elke zwemmer zijn eigen techniek.

- bij vrije slag word door een hoop zwemmers aan 1 kant adem gehaald, maar er zijn er ook die om de 3 slagen adem halen waardoor het dus 1 x links, 1 x rechts is.

Het makkelijkste is, als je foto`s kan maken bij wedstrijden, dan heb je maar 1 persoon in de baan, het enige waar je dan rekening mee moet houden is dat je veel zwemmers op de kant hebt en dat je de scheidsrechter/kamprechter ed.. niet in de weg loopt

BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 14:42 
Lid
Fotografie

marcelca schreef:
ik zlf gebruik in een zwembad nooit een zonnekap ( weet niet of dit invloed heeft op je condensvorming ).

Nee dat heeft geen invloed op condensvorming, het zou wel invloed op de tijd kunnen hebben aangezien de wervelingen binnen een zonnekap anders zijn dat de vrije lucht die langs een front element loopt zonder kap. :)

Maar dat is misschien iets voor Nerds omdat te gaan onderzoeken, maar op de hoeveelheid heeft het geen invloed. Echter door de hoge vochtigheid blijf je ook een hoge niet zichtbare lichtbreker hebben, namelijk de lucht zelf in het zwembad, met daar bij het kunstlicht welke van meerdere kanten komt en ook reflecterend licht van de grote ruiten is een zonnekap juist wel beter, een UV filter juist niet.

Maar de betere lenzen tegenwoordig zijn erg goed tegen flare beschermd via coatings maar strooilicht, licht van opzij ed is erger dan licht van voren of van boven. Dat is oa de reden dat we vaak onze handen op naast onze ogen houden buiten :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende