Het is 22 mei 2025 18:33

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur vervolg vraagje Canon EOS 550D
 vervolg vraagje Canon EOS 550D
BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 13:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
ga ik eerst maar proberen uit te leggen wat ik bedoel..
Ik had dus een Canon powershot X10 waarmee ik toch dingen van heel ver weg redelijk dichtbij kon krijgen..
Canon zoom lens 20 x 15 5.0-100.0 mm 1:2.8-5.7 USM

Als ik hetzelfde zou willen bereiken met mijn Canon EOS 550D ..
(ik heb dus de 18-55 lens en de tamron 70-300) welke richting moet ik dan op gaan denken?
Dus gewoon iets wat heel ver weg staat een heel stuk dichterbij halen en daar dan ook nog een foto van kunnen maken..
Groeten Wendy

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 13:10 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Gebruik je 70-300mm en dan inzoomen naar de 300mm :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 13:13 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Met je vorige camera kon je optisch tot 560mm komen.
Met de Tamron tot 300mm.
Hoe meer mm hoe meer je in kunt zoomen.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 13:54 
Lid
Fotografie

Wat peter zegt klopt op de 300mm na, maar vergt wel uitleg :)

Doordat de sensor van een compact camera nog kleiner is, is de vergrotingsfactor groter en is jou Powrshot een (5)28-(100)560mm in vergelijk met een 35mm camera, ook wel FullFrame genaamd. Dit is dus altijd het verhaal, vergelijk met de 135standaard, en dat komt omdat afdrukken allemaal gemaakt worden op hetzelfde 10x15 ed formaat en dus worden de foto's uitvergroot op gelijke grootte afgedrukt.

Verder is 20x zoom niets anders dan het grootste getal delen door het kleinste getal en dan weet je de zoom factor. 100:5=20 dus 20x zoom.

Je Tamron 70-300 is dus een 300:70=4,29x zoom en je EF-S 18-55 is dus een 55:18= 3,06x zoom.

Je huidige camera heeft een cropfactor van 1.6 dus 300mm x 1.6 is een 420mm crop of bijna gelijk aan een echte 420mm. Waarom we spreken van verlengings factor is omdat je een vergroting krijgt van het gebruikte brandpunt van 300mm vermenigvuldigd met de aantal keer kleinere gebruikte sensor in dit geval 1.6x

Het is niet helemaal gelijk wel datgene wat je op een crop cam met een 300mm op 420mm ziet maar wat je met een fullframe camera met een 420mm lens is vast gelegd wijkt iets af door de kijkhoek van het onderwerp door de lens op de sensor.

Maar gemiddeld genomen zie je met een cropcam in ieder geval ook datgene wat je met een FF camera ziet op hetzelfde omgerekende brandpunt. Andersom niet, maar dat is marginaal.

Als je dus net zover wilt inzoomen met je 550D om net zo grote ingezoomde afdrukken te krijgen als met je powershot dan zou je een 560/1.6=350mm telelens moeten hebben en als je dan dus een EF 35-350L USM zou hebben dan zou je net zulk lange brandpuntsopnames kunnen maken als met je powershot en dan heb je nog een 10X zoom ook :)

Ik hoop dat ik het goed genoeg heb uitgelegd, anders moet je gewoon door vragen, dat is nooit een probleem.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 14:09 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
duckie schreef:
Wat peter zegt klopt op de 300mm na, maar vergt wel uitleg :)

Oeps :blush

BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 14:18 
Lid
Fotografie

dank je wel voor je uitleg, doorvragen mocht zei je..dus daar ga ik waarschijnlijk nog écht gebruik van maken, want ik probeer t nu eerst ff helemaal begrijpend te lezen..
Groet Wendy

BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 21:22 
Lid
Fotografie

Even anders uitgelegd...
Compactcamera's hebben een hele kleine sensor
Brugcamera's (waar jij er een van had) hebben eeniets grotere sensor
Een DSLR heeft weer een grotere sensor. Er zijn v.w.b. de sensor 2 type DSLR camera's op de markt. De DSLR met een sensor vergelijkbaar met een 35mm negatief flim en DSLR camera's met een iets kleinere sensor. De laatste groep staat bekend onder de crop DSLR camera, de eerste onder de groep full frame DSLR camera.

Wanneer je een lens neemt (bijvoorbeeld een lens met een brandpuntsafstand van 100mm), je scherp stelt en je projecteert dit beeld op een muur, dan levert je dit een cirkelvormig beeld op van vaste grootte.

Als je nu in deze cirkel de verschillende sensoren plaatst, dan zal bij:
- een sensor van een compactcamera veel van dit beeld naast de sensor vallen
- een sensor van eenbrugcamera iets minder beeld naast de sensor vallen
- een sensor van een cropcamera nog minder beeld naast de sensor vallen
- een full frame camera het minste beeld niet op de sensor vallen.
Voor alle duidelijkheid: een sensor is het rechthoekige lichtgevoelig materiaal in je camera.

Bij een compactcamera zie je dus alleen maar het midden van het beeld wat door de full frame camera gevangen wordt. Het beeld wat je met een bepaalde lens krijgt is dus afhankelijk van de grootte van de sensor...

Als je nu met deze verschillende camera's een fotomwilt maken die er precies eender uit ziet, dan moet je dus als je op 1 vaste plek staat, bij elke type camera een ander brandpunt instellen.

Je brugcamera had een lens die een beeld kon produceren vergelijkbaar met een full frame camera die is vorzien van een lens met brandpunt van 560mm.
Omdat je nu over een crop-DSLR camera beschikt (dus met een iets kleinere sensor als een full frame camera), heb jij niet de 560mm lens nodig. De vraag is alleen: welke lens dan wel om hetzelfde beeld te kunnen produceren. Met heeft vastgesteld dat jouw camera een brandpunt "verlengingsfactor" heeft van 1,6e
Dus om hetzelfde beeld als je brugcamera te maken (vanaf dezelfde plek), moet je er een lens op schroeven van 560/1,6 = 367mm. Omdat zo'n lens niet bestaat bereik je een bijna hetzelfde beeld met een 350mm lens.

Heb je nu een miskoop? Nee hoor! Helemaal niet.
Je hebt veel meer pixels waardoor je eenvoudig in de nabewerking je beeld kan croppen, zodat alsnog eenzelfde beeld ontstaat. De kwaliteit van dit gecropte beeld zal niet onder doen vor het beeld uit je brugcamera :)

BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 21:27 
Lid
Fotografie

560/1.6= bij mij 350 En die er wel :) En zoals ik al melde moet ze dus een 350mm lens hebben om net zo'n grote vergroting te hebben met haar Powershot. :)

BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 21:38 
Lid
Fotografie

Duckie, de batterijen van mijn rekenmachine waren leeg, dus toen heb ik het maar uit het hoofd gedaan :S

....enne... het klopt dat je het hele verhaal al aan haar had uitgelegd, alleen ik had effe niks te doen :)

BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 21:44 
Lid
Fotografie

Ik heb het 10x nagerekend, en nog even met 1.5 zitten rommelen, ik dacht nog heel even dat je een gele/zwarte waas had bij deze wit/rode vraag :)

BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 22:02 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Ik heb het 10x nagerekend, en nog even met 1.5 zitten rommelen, ik dacht nog heel even dat je een gele/zwarte waas had bij deze wit/rode vraag :)

hhahahaha de enige die er vlekken van krijgt ben ik geloof ik zelf!! :D

Ik moet t nog ff allemaal 10 keer nalezen.. :blush

BerichtGeplaatst: 24 jan 2011 22:09 
Lid
Fotografie

Je kunt ook gewoon vragen wat je niet begrijpt :)

...plaatjes...
http://www.mbsoft.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=98

....en superdaantje aan het "woord": http://superdaantje.nl/fotografie/wat-is-cropfactor/

BerichtGeplaatst: 25 jan 2011 22:57 
Lid
Fotografie

Snap je het al Wendy36?

BerichtGeplaatst: 25 jan 2011 23:10 
Lid
Fotografie

:blush nog niet echt :unsure
vanmiddag kwam ik toevallig iemand tegen met een 18-200 sigma lens..
ff doorheen gegluurd.. en gezoomd..
moet morgen nou es kijken of dat nu zo heel anders is dan mijn 70-300 bij daglicht..

Groet Wendy

BerichtGeplaatst: 25 jan 2011 23:25 
Lid
Fotografie

Dat is dan een 200/18=11,11x zoom en een stuk korter of beter gezegd minder ver inzoomend dan de jouwe en ook veel korter dan je voormalige compact. :)

Maar dat tig x zoom is niet iets waar je wat mee kunt. Ik dacht ook altijd dat dat iets met de vergroting had te maken, maar dat wordt alleen bepaald door de grootte van de sensor en de brandpunt afstand van de lens. Zoom factor geeft alleen aan hoeveel keer hij vergroot op de langste afstand tov de kortste.

Wetende dat veel zoom alleen maar moeilijker is te maken en dan zeker in kwaliteit kun je nu dit wetende snel 'lezen' of een lens goed of minder goed is globaal.

Een mega zoom als de 18-200 met een factor van 11 is derhalve zeker als je de aanschaf waarde weet van hooguit 300 euro een stuk slechter dan een EF 24-70L van 1200 euro die maar een zoom factor van 2,9 heeft. 70/24=2,92

Maar eigenlijk is het alleen interessant om te begrijpen wat voor verschillen er tussen een compact en een SLR zit. Maar daarna moet je het eigenlijk snel vergeten omdat je met de camera waarmee je fotografeert bezig bent en niet van sensor kunt wisselen.

Dus eigenlijk is het wat je ziet is wat je krijgt en wil je meer inzoomen, dan moet je of lopen, een langere lens kopen of niet bang voor de tanden van een tijger zijn. :)

BerichtGeplaatst: 25 jan 2011 23:33 
Lid
Fotografie

okee heel simpel denk ik..
Vroeger had je de fotorolletjes. De negatieve die je daarvan kreeg waren 35mm.
Omdat het maken van een lichtgevoelige sensor (vooral vroeger) heel erg duur is hebben ze bedacht om deze kleiner te maken dan de 35mm van het negatiefje. En wel 1.6x kleiner in het geval van canon. Er zijn nog wat andere sensoren maar voor jou totaal niet relavant.

Je lens is wel gemaakt om 35mm in het beeld te krijgen (de 18-55 overigens niet maar dat veranderd niks aan het verhaal) maar daar snijd je nu dus een stuk vanaf hierdoor lijkt het alsof je verder kan inzoomen.
De brandpuntsafstanden zijn altijd aangegeven als op de 35mm, dus een 300mm wordt verekend met de crop factor dus x1.6 en dan krijg je uit mijn hoofd iets van een 480mm objectief.

De sensor van een compact is veel kleiner, en zodoende kan een 100mm (zoals dat bij 35mm was) nu een 500mm wordt als de sensor 5x zo klein is.

Je hoeft niet te wachten op de persoon met de 18-200 als je verschil in brandpunt wilt zien. Je kunt ook je eigen 300mm op 200mm zetten en dan zie je verschil.

Een 18-200 is altijd minder van kwaliteit.. Want je hebt zoveel zoom dan lever je heel veelin op kwaliteit.

BerichtGeplaatst: 25 jan 2011 23:40 
Lid
Fotografie

Ik weet zeker dat je met de Tamron 70-300mm lens het onderwerp groter in beeld krijgt dan met de persoon die je tegenkwam met de Sigma 18-200mm lens :)

BerichtGeplaatst: 25 jan 2011 23:55 
Lid
Fotografie

ik snap dat jullie willen zeggen..hoe verder je moet inzoomen, hoe minder de kwaliteit van de foto..
alleen ik merk nu dat als onze hond te dicht op de camera is, ik m met de tamron lens niet meer kan fotograferen.. dan moet ik achteruit gaan lopen.. ;)
zodoende kwam ik op het verschil met mijn compact.. ;)
ach man zo zie je maar weer.. t leven van iemand met een nieuwe camera gaat écht niet over rozen.. :rof je moet een hoop denken.. :D
Groeten Wendy

BerichtGeplaatst: 26 jan 2011 00:16 
Lid
Fotografie

Het is helemaal niet zo dat meer inzoomen de kwaliteit van je foto negatief beinvloed. Jij hebt een setje waarmee je op elke brandpuntsafstand kwalitatief goede foto's kan maken.

Als je tot de conclusie komt dat je 70-300mm teveel tele heeft, dan gewoon de andere lens er op zetten. Met de 18-55mm past je hond er zeker op :)

BerichtGeplaatst: 26 jan 2011 01:45 
Lid
Fotografie

De kwaliteit bij een compact neemt op hogere brandpunten inderdaad af.
Maar met de set die je nu hebt doet het gewoon goed op 300mm.. Maar je zult je instellingen moeten aanpassen.

Misschien een bruggetje te ver. Maar op 300mm wordt een sluitertijd van minimaal 1/300ste worden. Dit omdat kleine bewegingen grote bewegingen worden op 300mm..

Het dichtbij komen van de hond dat klopt, wil je foto's met je hond dichtbij zul je de 18-55mm beter kunnen gebruiken.
Zoom je terug uit, dus naar 70mm kun je beter iets makkelijke scherpstellen. Er staat ergens in de handleiding en vaak ook op het objectief wat de minimum scherpstel afstand is. ik denk dat dat ca.2 meter is of zo. komt je onderwerp (hond) dichterbij dan 2 meter dan lukt het niet.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende