Bedankt voor jullie leuke reacties!
Deze foto en de foto's die nog moeten komen zijn gemaakt in de Tier-Freigelände in het Nationalpark Bayerische Wald. De Tier-Freigelände is een combinatie van een natuurreservaat en een dierentuin. De dieren leven per soort in een omheinde omgeving (dierentuinachtig) en krijgen ook te eten (eveneens dierentuinachtig). Alleen zijn de gebieden erg groot en absoluut natuurlijk wat weer veel meer op een natuurreservaat lijkt. De dieren vertonen hierdoor ook natuurlijk gedrag en geen dierentuingedrag. Zo leven de wolven bijvoorbeeld in een echte roedel en verwonden zij elkaar af en toe ook flink (dat eindresultaat zullen jullie ook nog wel op een foto terugzien). Van iemand die in de buurt woonde, hoorde ik dat er eerst meer lynxen waren, maar dat op een gegeven moment heeft zoonlief zijn vader vermoord (territoriumstrijd). Nu is er alleen dit vrouwtje nog over en ik ben benieuwd of ze in de toekomst weer een partner gaat krijgen. In een echte dierentuin wordt dat allemaal veel minder op zijn beloop gelaten. Er wordt veel eerder ingegrepen dan hier, dat zorgt dus dat het weer meer op een natuurreservaat lijkt. Wanneer je er komt heb je ook geen garantie dat je de dieren ziet. Wij hebben met name de 1e dag veel mazzel gehad. We hebben dus de lynx gezien en ook de wolven hebben zich uitgebreid laten zien en fotograferen. Een andere dag hebben we ook nog de beren gezien, maar het sneeuwde behoorlijk wat het fotograferen bemoeilijkte. De keren daarna hebben de beren zich niet meer laten zien en slechts een zeer beperkt aantal wolven liet zich nog goed zien. De lynx hebben we op de laatste dag dat we er waren nog een keer kunnen fotograferen, maar toen lag zij alleen maar te slapen...
De 500mm lens is ronduit prachtig! Super scherp en heerlijk om eens meer tele te hebben dan de gewende 200mm.

Maar jemig wat is dat ding toch groot en lomp. Willem had op de heenweg de auto tegen een boom geparkeerd, wat mijn rug en nek niet zo kon waarderen. Zelf had hij gelukkig veel minder last (alleen de eerste paar dagen voelde hij zijn nek een klein beetje), maar dat had wel tot gevolg dat hij de lens mocht sjouwen.

Er waren momenten dat hij volgens mij wel wilde ruilen.
Het jammere is dat ik de lens dus alleen op statief heb kunnen gebruiken en niet uit de hand. Dat geeft toch wel wat beperkingen, maar desalniettemin heb ik het heerlijk gevonden om met dit kanon te mogen fotograferen! Helaas is hij nu weer terug bij de verhuurder.