Het is 28 jul 2025 18:59

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Marnix en Ziva (Duitse Doggen)
 Marnix en Ziva (Duitse Doggen)
BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 18:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Met de bovenste 2 ben ik zelf best blij ..
Maar wat ging er mis bij de onderste 3 (Canos EOS 550D tamron lens 70-300)
Ik zou die zo graag scherper willen zien.
Kan ik dat nog met een programma voor elkaar krijgen??
Groeten Wendy

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 20:07 
Lid
Fotografie

zijn ze zo erg?? :D

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 20:10 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
De kopstudies vindt ik wat aan de onscherpe kant, en de opbouw en uitsnede niet in balans. De eerste plaat is voor mij hier de sterkste, edoch ik had zo positie gekozen dat ik de omgeving achter heen ook in beeld had gekregen, waardoor je de honden in een setting plaatst.

Een molen wil je toch ook graag zien in een mooi landschap :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 20:21 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Hey Wendy,

Ik denk dat het ook belangrijk is dat je op voorhand nadenkt over wat je precies in beeld wil krijgen. Vooral bij de laatste foto lijkt dat een beetje de mist in te gaan. Denk na over wat er mooi zou kunnen zijn. Het zijn honden, misschien kun je hen een bevel geven, waardoor het voor jou even wat gemakkelijker wordt en je je beter kunt concentreren op de foto zelf! Het hoeven daarvoor niet persé hollende honden te zijn. Een mooi portret kan ook super uitkomen en is misschien wat makkelijker om mee te beginnen.

Laat je honden bijv. zitten en probeer (terwijl je onderwerp (hopelijks :P ) stilzit) een aantal dingen uit: Iso, diafragma, ... Kijk zo wat voor jou het beste beeld geeft.

Het geeft dikwijls ook een mooier resultaat als je door de knie gaat, zodat je op gelijke hoogte komt met je onderwerp. Voor jouw Doggen zal je misschien zelfs niet eens zo diep als je knie moeten gaan, gezien hun grootte... :good2

Wel een leuk koppeltje! Teefje en reu?

Laatst bijgewerkt door -Ans- op 03 feb 2011 20:23, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 20:22 
Lid
Fotografie

wendy36 schreef:

iets meer geduld graag :tn
de 1e vind ik geen mooie comp. ook ziet de "zever/snot" op de hond zijn snoet er ook niet echt appetijtelijk uit
2e hier was een lager standpunt mooier geweest
3e en 4e zijn niet scherp, en de 5e is een veel te krappe uitsnede.
al je foto' s mogen ook wat meer pit/contrast, en de kettingen zijn ook niet echt mooi om te zien. en die "zever' vind ik echt niet kunnen :S verder gewoon iets meer letten op je omgeving/achtergrond ;)

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 20:59 
Lid
Fotografie

Mendel schreef:
De kopstudies vindt ik wat aan de onscherpe kant, en de opbouw en uitsnede niet in balans. De eerste plaat is voor mij hier de sterkste, edoch ik had zo positie gekozen dat ik de omgeving achter heen ook in beeld had gekregen, waardoor je de honden in een setting plaatst.

Een molen wil je toch ook graag zien in een mooi landschap :)

Fotografie

Dit is de originele foto, bedankt voor je reactie!

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 21:06 
Lid
Fotografie

Orgineeel is al veel beter, in de opbouw heb je logischerwijze teveel gericht op de honden, hadden deze nu meer aan de rechterkant gestaan dan was de opbouw sterk, met een mooie dieptewerking over het pad.

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 21:07 
Lid
Fotografie

-Ans- schreef:
Hey Wendy,

Ik denk dat het ook belangrijk is dat je op voorhand nadenkt over wat je precies in beeld wil krijgen. Vooral bij de laatste foto lijkt dat een beetje de mist in te gaan. Denk na over wat er mooi zou kunnen zijn. Het zijn honden, misschien kun je hen een bevel geven, waardoor het voor jou even wat gemakkelijker wordt en je je beter kunt concentreren op de foto zelf! Het hoeven daarvoor niet persé hollende honden te zijn. Een mooi portret kan ook super uitkomen en is misschien wat makkelijker om mee te beginnen.

Laat je honden bijv. zitten en probeer (terwijl je onderwerp (hopelijks :P ) stilzit) een aantal dingen uit: Iso, diafragma, ... Kijk zo wat voor jou het beste beeld geeft.

Het geeft dikwijls ook een mooier resultaat als je door de knie gaat, zodat je op gelijke hoogte komt met je onderwerp. Voor jouw Doggen zal je misschien zelfs niet eens zo diep als je knie moeten gaan, gezien hun grootte... :good2

Wel een leuk koppeltje! Teefje en reu?

Ja je hebt gelijk, en ik wil denk ik gewoon teveel ineens..nu is het ook maar een beetje lukraak schieten in de hoop dat er dan toch een mooie bijzit..denk dat ik beter eerst maar gewoon kan gaan oefenen op dingen die helemaal niet of weinig bewegen..
Klopt de zwarte (die met dat zever :rof ) das de mijne, Marnix dus. Ziva is 1 van zijn wandelmaatjes.
Bedankt voor het reageren!!

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 21:10 
Lid
Fotografie

Mendel schreef:
Orgineeel is al veel beter, in de opbouw heb je logischerwijze teveel gericht op de honden, hadden deze nu meer aan de rechterkant gestaan dan was de opbouw sterk, met een mooie dieptewerking over het pad.

Ik snap wat je bedoeld! thanks!!

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 21:19 
Lid
Fotografie

wendy36 schreef:
Ja je hebt gelijk, en ik wil denk ik gewoon teveel ineens..nu is het ook maar een beetje lukraak schieten in de hoop dat er dan toch een mooie bijzit..denk dat ik beter eerst maar gewoon kan gaan oefenen op dingen die helemaal niet of weinig bewegen..
Klopt de zwarte (die met dat zever :rof ) das de mijne, Marnix dus. Ziva is 1 van zijn wandelmaatjes.

Je moet anders een kijkje nemen op m'n topic "Mauro" (staat wel al op pag. 2). Daar is hij ook totaal niet in beweging, maar dat geeft je wel de kans om je foto meer te doordenken, als je snapt wat ik bedoel...

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 21:20 
Lid
Fotografie

Tony schreef:
wendy36 schreef:

iets meer geduld graag :tn
de 1e vind ik geen mooie comp. ook ziet de "zever/snot" op de hond zijn snoet er ook niet echt appetijtelijk uit
2e hier was een lager standpunt mooier geweest
3e en 4e zijn niet scherp, en de 5e is een veel te krappe uitsnede.
al je foto' s mogen ook wat meer pit/contrast, en de kettingen zijn ook niet echt mooi om te zien. en die "zever' vind ik echt niet kunnen :S verder gewoon iets meer letten op je omgeving/achtergrond ;)

Dat de 3e en de 4e niet scherp zijn kan dat komen doordat ik dat met een Tamron70-300 lens heb gedaan? lens op AF gezet..in de tv stand..
:P eneeuuh dat zever, dat poets ik er echt niet af onderweg..kijk wel link uit!! :D ik heb net een nieuwe camera.. :rof
en tis denk ik net als met kinderen..als t van jezelf is lijkt het meteen een stuk minder erg :rof
(zal er op letten in het vervolg ;) )
Pit /contrast..bedoel je dan dat ik ze moet nabewerken of dat ik mijn camera toch anders in moet stellen?
In ieder geval super dat je de moeite neemt om te zeggen wat je er van vind! Ik leer er zo het meeste van hé, en kijk ook meteen anders naar de foto's!
Groet Wendy

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 21:26 
Lid
Fotografie

-Ans- schreef:
wendy36 schreef:

Je moet anders een kijkje nemen op m'n topic "Mauro" (staat wel al op pag. 2). Daar is hij ook totaal niet in beweging, maar dat geeft je wel de kans om je foto meer te doordenken, als je snapt wat ik bedoel...

Ik snap m meteen!! Daar heb ik bij Marnix alleen niet echt heel veel tijd voor, zodra hij denkt dat ie serieus op de foto moet, laat ie zijn oren al hangen en kijkt ie als Droopy..Ik zoek gewoon een slachtoffer wat geduldiger is :D
Prachtige foto's van Mauro! Als ik er zoeentje zou schieten ging ie gelijk op linnen!! :up

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 21:33 
Lid
Fotografie

pit/ contrast doe je met de nabewerking, de scherpte zal niet echt aan de lens liggen, het is vaak toch bewegings onscherpte. bewegende honden is nu ook niet het gemakkelijkste om te leren ;) die honden staan ook niet stil op commando.

ik vind die " zever ook niet erg bij mijn hond ;) maar niet op de foto :tn

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 22:41 
Lid
Fotografie

Je mist scherpte in de foto's door een zeer beperkte scherptediepte lijkt het....de neusjes en de voorste hond bij de laatste zijn namelijk wel scherp.

Met de huidige techniek is dit niet recht te zetten in welk programma dan ook. Nabewerking is bijschaven, geen (magisch) reddingsmiddel

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 23:12 
Lid
Fotografie

jeroenk schreef:
Je mist scherpte in de foto's door een zeer beperkte scherptediepte lijkt het....de neusjes en de voorste hond bij de laatste zijn namelijk wel scherp.

Met de huidige techniek is dit niet recht te zetten in welk programma dan ook. Nabewerking is bijschaven, geen (magisch) reddingsmiddel

zeer beperkte scherptediepte?? wat doe ik dan verkeerd en hoe kan ik dat verbeteren??

Groet Wendy

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 23:27 
Lid
Fotografie

De scherptediepte wordt bepaald door het diafragma:
- een kleine diafragma-waarde = kleine scherptediepte. Geeft wel een mooi wazig achtergrondje
- een groot diafragma-waarde = een grote scherptediepte. Zowel voorgrond, onderwerp als ook achtergrond komen er scherp op te staan.
De keuze van "de juiste" scherptediepte is afhankelijk van de situatie en hetgeen je zelf mooi vind.

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 23:31 
Lid
Fotografie

Onscherpe foto's kun je in de nabewerking niet meer scherp krijgen.
Nummer 3 en 4 zijn zeer waarschijnlijk onscherp doordat:
- je hebt afgedrukt voordat er door de lens is scherpgesteld ....of...
- je stond te dicht op je hond. Elke lens heeft een afstand die je minimaal in acht moet nemen / die de lens nodig heeft om scherp te kunnen stellen. Voor je 70-300mm lens zal dit (schat ik) zo'n 2 meter zijn (kun je lezen op de lens). Voor je groothoekzoomlens is deze afstand minder groot.

Voor wat betreft de scherptediepte (engels: depth of field c.q. dof), heb ik hier nog een linkje waar je het effect van het diafragma kunt bekijken op de scherptediepte: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

De laatste foto is wel scherp, maar de scherptediepte is beperkt...
Als ik de exif er bij zoek (uit je laatste foto), dan zie ik dat de foto gemaakt is met de volgende instellingen:

Exposure Time: 1/320 sec
F-Number: f/5.0
Exposure Program: Shutter Priority
ISO Speed Rating: 400
Lens Aperture: f/5.0
Exposure Bias: 0 EV
Metering Mode: Pattern
Flash: No Flash, Compulsory
Focal Length: 39.00 mm

Stel de afstand tot de honden was 1 meter, dan is de scherptediepte volgens het programma:

Subject distance 1 m

Depth of field
Near limit 0.94 m
Far limit 1.06 m
Total 0.12 m

=> dus slechts 0,12 meter = 12 cm!!

In front of subject 0.06 m (47%)
Behind subject 0.06 m (53%)

=> de 10cm scherptediepte is alsvolgt verdeeld: 6cm voor het scherpstelpunt en 6 cm er achter.

Volgens mij heb je scherpgesteld op de linkerwang / linkeroog van de grijze hond :)

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 23:42 
Lid
Fotografie

Foto's 1 en 2 zijn erg mooi qua scherpte. Foto 4 vind ik zelf een mooi portret, helaas is deze niet scherp. Ik heb je Exif even bekeken en je sluitertijden zijn wat aan de krappe kant van foto 3 en 4. Ik neem aan dat je een Tamron 70 - 300 hebt zonder beeldstabilisatie (VC)?
Je ISO kan met een canon 550d best omhoog naar 800 om kortere sluitertijden te krijgen. Zolang er voldoende licht is, zal je niet snel last krijgen van ruis.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2011 05:40 
Lid
Fotografie

Je hebt de honden echt vastgelegd zoals ze zijn. Daar hoort het kwijl op de kop gewoon bij. Voor fijne herinneringen aan je hond en zijn wandelmaatje is dat ook helemaal prima! Alleen wanneer je foto's wilt hebben die iedereen mooi vindt en niet alleen de mensen die een emotionele binding met de honden hebben, tja dan moet je proberen met een objectievere blik naar je eigen hond te kijken en dat is soms best moeilijk. Zoals je al schrijft, jij vindt dat kwijl niet erg, want het is je eigen hond en dan is dat anders. Een ander zal het alleen wel erg smerig vinden. :)

Een paar goede tips zijn je al gegeven, vooral door Henry, maar wat ook belangrijk is, zijn de instellingen van je camera. Ik heb hier een tut over geschreven en ik denk dat je daar wel wat aan hebt.

Op 1 foto na heb je alle foto's met een sluitertijd van 1/320sec. gemaakt. Deze sluitertijd is snel genoeg mits je niet verder inzoomt dan 200mm. Er is dus geen reden om de ISO te verhogen naar 800, dat gaat namelijk toch wel wat ruis geven en als dat niet nodig is....

Wat ik alleen niet begrijp is dat ik twee foto's zie met een kortere brandpuntsafstand dan 70mm. Heb je van lens gewisseld???

Waarom heb je de camera eigenlijk op de Tv-stand gezet? Je kunt hem ook gewoon op Av zetten zodat je de scherptediepte precies kunt instellen zoals jij het wilt (oftewel zelf je diafragmagetal kiezen). Wel moet je dan in de gaten houden of je sluitertijd niet te langzaam wordt om uit de hand te fotograferen (vuistregel voor wat nog uit de hand kan zonder bewegingsonscherpte te krijgen: 1/(1.6 x brandpuntsafstand) = sec., waarbij de brandpuntsafstand af te lezen is op je lens (tot hoever je hebt ingezoomd)). Wat wel erg handig is, eigenlijk gewoon noodzakelijk, is dat je je camera instelt op AI Servo. In de AI Servo stand stelt de camera de hele tijd scherp op je onderwerp zolang jij je scherpstelpunt maar op je onderwerp gericht houdt en de ontspanknop half ingedrukt houdt. In deze stand kun je niet de compo bepalen, maar het is de beste manier om je onderwerp wanneer dit beweegt scherp op de foto te krijgen.

Veel succes! :goodluck

BerichtGeplaatst: 05 feb 2011 10:11 
Lid
Fotografie

Klopt! ik ben van lens gewisseld! van 18-55 naar 70-300 Tja en de tv stand, dat komt omdat ik heb gezocht op bevriezen..
Eerlijk..telkens denk ik..ooow zit t zo, dan stel ik mijn camera in, zet de foto's thuis op de pc en dan ben ik blij dat ik er van de 100 aan het eind 2 redelijkl gelukte tussen heb zitten..
maar het komt ook omdat je tijdens zo'n wandeling de tijd niet genoeg neemt, je bent aan het kletsen en eigenlijk ziet het er op het schermpje best leuk uit..mijn niveau van fotograferen is echt nog bij..heey nou kijkt ie leuk.. :rof
Fotografie
bedankt voor je tips! ga ze rustig doorlezen en er mee aan de slag!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp