Het is 22 jul 2025 11:00

Auteur vraagje over de AF-knop achterop de camera.
 vraagje over de AF-knop achterop de camera.
BerichtGeplaatst: 15 feb 2011 15:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
misschien is het wel een hele domme vraag hoor, maar ik zie regelmatig fotografen de AF-knop achterop de body gebruiken icm de onstpanknop op de camera, ipv de gecombineerde ontspan/scherpstelknop op de camera... :dk :blush

ik stel altijd scherp met de afdrukknop, en druk vervolgens door, maar ik zie toch ook fotografen, die de combinatie afdrukknop-AF-knop op de body gebruiken..

wat zijn de redenen hiervoor, en heeft het zowel voor-als nadelen?

afgelopen zondag zag ik het mijn maat jos het weer doen met zijn mkIII, en ik ben alweer voor de zoveelste keer vergeten om het te vragen.. :blush :S (stomstomstom.. :blush )

nu heb ik zelf ook zo´n AF-knop achterop mijn sony zitten, maar ik gebruik die eigenlijk nooit. weet iemand waarom iemand voor deze optie kiest??? ik heb het zelf wel es uitgeprobeerd op jos´mkIII en zelf vond ik het niet erg handig, maar mss is het wel een kwestie van wennen, en heeft het voordelen of zo..? ik heb geen flauw idee.. :jj

ik hoor het graag! alvast bedankt! :up

groetjes, alex!

beetje lullige snapshot, en jos is nog niet aan het drukken op dat ding, maar ik bedoel dus het midden van die cursor-knop, die hij gebruikt om scherp te stellen.. w.s. zal er nog wel een en ander veranderd zijn in de custom-functies van die mkIII, zodat alles werkt naar zijn smaak en kraak, maar ik snap het nog niet zo heel goed... ik weet dat er hier op PD meerdere luitjes zitten met mkIII´s of nikon-varianten die bv ´AF-on´ gebruiken, maar ik ben erg benieuwd naar de voordelen van deze instelling..

ik heb trouwens ook wel gezien, dat andere knopjes ook gebruikt worden om scherp te stellen op mkIII´s..de +/- knop wordt volgens mij ook wel gebruikt.. ik snap er geen ene hol meer van.. :S

ik hoor het graag van de lui, die het ook op deze manier doen.. :upc alvast bedankt!

(en waarom zit iedere keer weer die eye-cup van pro-canon-dslr´s vastgetaped met duct-tape?? heb ik nou al 100 keer gezien en snap ik ook geen hol van..vallen die dingen er nou bij tijd en wijle vanaf, of hoe zit het nou?? :dk :D )

Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 15 feb 2011 15:46 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Ik gebruik het zelf ook niet, maar als je de handleiding leest dan zou je moeten kunnen vinden dat het iets te maken heeft met focus tracking en het aan / uit zetten daarvan.
Het zou vooral voor snelle van baan wisselende onderwerpen een voordeel moeten kunnen zijn (zoals voetballers).

Dat andere knopje wordt in Liveview mode en video mode gebruikt om scherp te stellen ;)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 15 feb 2011 15:57 
Lid
Fotografie

Ik gebruik die knop alleen icm de ontspanknop als ik autofocus lock wil in all servo modus.

Werkt even als AL Focus modus welke op de meeste canon camera's zit. Deze modus zit echter niet op de 1dIII (heeft alleen one shot en al servo). Je lockt de autofocus tracking tot je de knop los laat.

Handig bij sport als je weet waar je onderwerp langs gaat komen. Bij mijn agility foto's stel ik vaak scherp op het latje van de sprong en gebruik dat de af lock en maak een nieuwe comp. Als de hond in het beeld is laat ik de knop los en druk ik af. (ik heb het dus over dat knopje met af-on erboven)

Als je dat joystick bedoelt.... die gebruik ik voor snelle af punt selectie.

BerichtGeplaatst: 15 feb 2011 17:53 
Lid
Fotografie

THX voor de uitleg.. die versie van reko komt het dichtst in de buurt geloof ik..ik heb het namelijk jos ook zien doen tijdens voetbalwedstrijden en zo, wat ook snelle actie is, en je je focuspunt ahw kunt ´locken´.. bearded collies die helemaal los gaan, zijn ook nogal snel en beweeglijk, en ik stond al zo verbaasd te kijken dat alles zo ´lekker´ in beeld stond.. :D

nu is het wel zo, dat jos, een beroeps is met veel meer ervaring dan mij, en hij heeft ook iets beter ´spul´ dan ikke, dus ik ben erg nederig als ik mijn pics met de zijne vergelijk... :blush :D

heb zoals gezegd zijn mkIII al enkele keren mogen uitproberen, maar eigenlijk heeft dat geen enkele zin, want zo´n ding is in zoverre customized op de gebruiker, dat je er bijna niet meer mee overweg kunt, en om de boel nu ff helemaal te gaan resetten gaat mij ook weer wat te ver..(zou hij niet blij van worden ook denk ik.. :rof )

voel me altijd zo´n enorme lul van een amateur als ik dat canon-kreng hoor afgaan.. :S jeezus!! :shock :D als ik later groot ben, dan koop ik ook zo´n ding! :foto ik heb de hele dag niets anders gehoord dan het geratel van die 1dmkIII... KKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK! godverdegodver... :DD :rof

had enorm veel zin om mijn sony de bosjes in te gooien, hahahahahah!

BerichtGeplaatst: 15 feb 2011 18:44 
Lid
Fotografie

Ik ken ook mensen die dit op Nikon gebruiken. Laatst kreeg ik dus die tip, maar voor mij werkt dit (nog) niet lekker. Misschien een kwestie van veel oefenen. Het aantal geslaagde sportfoto's zou zo moeten toenemen...
Ik kan me wel voorstellen dat als je weinig gevoel hebt in je vinger (door de kou bijvoorbeeld), dan het half indrukken nog wel eens tot een opname kan leiden. Dan is dit extra knopje een uitkomst :)

BerichtGeplaatst: 15 feb 2011 18:47 
Lid

deze knop gebruiikt men om te herkadreren

grts
korandoke

BerichtGeplaatst: 15 feb 2011 18:50 
Lid
Fotografie

THX! :upc

korandoke: bedoel je wat betreft nikon of canon? ik bedoel die AF-ON en zo? heb daar wel eens een tutorial over gelezen op BD, en dat ging idd over makkelijk herkadreren en zo.. (ben alleen ff de naam kwijt van de TS die dat toen geschreven heeft....)

BerichtGeplaatst: 15 feb 2011 19:06 
Lid
Fotografie

Bij Canon, je kunt dan separaat je belichting of je AF punt gebruiken. Maar het staat in je handleiding. En nog begrijpelijk ook. Door de AF On te gebruiken stelt hij steeds scherp zonder de belichting aan te passen. Maar je kunt hem divers instellen. Ik heb het 1x gebruikt. Maar voor bepaalde dingen is het handig. En ik denk als ik vaak sport of vliegtuigen of racewagens primair zou fotograferen dan zou ik ook deze settings gaan gebruiken maar aangezien ik ook andere dingen doe, laat ik het lekker voor wat het is.

belichting locken en dan met de sluiter knop scherpstellen en herkaderen dat doe ik wel vaker.

BerichtGeplaatst: 15 feb 2011 19:09 
Lid

sjinouck schreef:
THX! :upc

korandoke: bedoel je wat betreft nikon of canon? ik bedoel die AF-ON en zo? heb daar wel eens een tutorial over gelezen op BD, en dat ging idd over makkelijk herkadreren en zo.. (ben alleen ff de naam kwijt van de TS die dat toen geschreven heeft....)

klopt voor canon

grts

BerichtGeplaatst: 15 feb 2011 19:22 
Lid
Fotografie

Ik gebruik de knop vaak als AF-L oftewel autofocus lock, omdat ik niet zoveel focuspunten heb, richt ik eerst mijn camera zo, dat hij op de juiste plek focust, en daarna houdt ik die knop ingedrukt en richt ik mn camera zoals ik hem hebben wil, dan houdt ie die focus dus vast, en dan maak ik de foto :)

Maar ik gebruik hem niet als AF-ON ofzo, ik snap niet waar het nuttig voor is, waarom niet de halfpressed sluiterknop?

BerichtGeplaatst: 15 feb 2011 19:26 
Lid
Fotografie

Omdat je, ik schreef het verkeerd en begrijp het nu weer, tijdens het scherpstellen alleen de scherpstelling doet en dan kunt volgen, op het moment afdrukt neemt hij alleen de lichtmeting mee van dat moment. Dat is AF-ON.

BerichtGeplaatst: 15 feb 2011 19:26 
Lid
Fotografie

Maar heb je daar wat aan als je op Manual schiet?

BerichtGeplaatst: 15 feb 2011 19:28 
Lid
Fotografie

ik ga es eea uitproberen, lijkt me in sommige situaties wel handig eigenlijk..wordt w-s- wel eea aan trial and error, want het lijkt me voor specifieke taken, of ik heb het mss wel mis hoor.. :blush

BerichtGeplaatst: 15 feb 2011 19:34 
Lid

je kan er verschillende instellingen aan koppelen meende ik

grts
korandoke

BerichtGeplaatst: 15 feb 2011 20:22 
Lid
Fotografie

sjinouck ik heb een sony alpha 300
achterop zit bij mij geen af knop
wel een ael knop waarmee je de belichting kunt vastzetten

BerichtGeplaatst: 15 feb 2011 21:03 
Lid
Fotografie

korandoke schreef:
je kan er verschillende instellingen aan koppelen meende ik

grts
korandoke

Klopt.

BerichtGeplaatst: 15 feb 2011 21:09 
Lid
Fotografie

dhldhldhl schreef:
Maar heb je daar wat aan als je op Manual schiet?

Dat maakt toch niets uit. M is alleen dat je de sluitertijd en het diafragma instelt.

Als jij nu een wielrenner volgt met je gewone sluiter knop dat blijft wel de AF focussen in AI servo maar de belichting niet die houdt aan wanneer je voor het laatst de sluiterknop half indrukt. Met AF On blijf je wel focussen en als je dan op het moment afdrukt dan neemt hij dan ook de lichtmeting.
M doet daar niets aan af want de sluitertijd heb je ingesteld als het diafragma.

Ik doen 9 van de 10 keer gewoon steeds los vast los vast, het is zo wie zo handig om even de manual te lezen mbt dit omdat het handig kan zijn voor bepaalde doeleinden, maar voor gewoon werk niet nodig of geen meerwaarde.

Maar de knop die Alex bedoeld op een andere body dan de 1DMkIII is volgens mij de SET knop n het midden van de ring en die kun je in het menu helemaal aanpassen op de dingen die jij wilt maar, ik het het eens bekeken in het verleden, maar nog geen meerwaarde voor mijn onkunde gevonden of bevonden. :)

BerichtGeplaatst: 15 feb 2011 21:30 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
sjinouck ik heb een sony alpha 300
achterop zit bij mij geen af knop
wel een ael knop waarmee je de belichting kunt vastzetten

die AF knop zit in dat rondje achterop de cam, die tevens als ok button fungeert.. drukken, en je lens gaat focussen..maar da´s bij een a200, weet niet of die bij een a300 erop zit..

BerichtGeplaatst: 15 feb 2011 21:42 
Lid
Fotografie

Helaas wat in het engels maar wel een volledig antwoord op je vraag.
http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=2286

BerichtGeplaatst: 17 feb 2011 23:56 
Lid
Fotografie

Nooit geweten maar op de sony alpha 300 zit die ook. Die knop is alllen zinvol als je gebruikt maakt van de optie om selectief één van de negen scherpstelpunten te kiezen. De pijltjes om die knop zijn voor rechts, links, boven en onder. Die AF knop is om het centrale scherpstelpunt te selecteren.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp