Het is 23 jul 2025 19:51

Auteur belichtings compensatie bij 50D instellen
 belichtings compensatie bij 50D instellen
BerichtGeplaatst: 20 feb 2011 00:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik heb een puntje waar ik mij aan irriteer bij mijn 50D..

Ik kan voorzover ik dat kan overzien alleen de belichtingscompensatie instellen onder het joystickje. Ik heb een behoorlijke tijd afgevraagd waarom het knopje bovenop mijn camera het niet deed.. Steeds als ik hem instelde schoot hij zodra ik de foto ging maken terug op de oude instellinge, totdat ik nog eens nadacht bij wat ik deed en ik zag dat dit flitscompensatie is.

Compleet onzin natuurlijk dat de flitscompensatie tijdens het fotograferen is te verstellen en de gewone compensatie niet. Klopt het wat ik zeg? heeft Canon daar dus echt niet over na gedacht.. of mis ik een knopje op mijn camera?

Ik vind het zo niet Canon om zo iets stoms te doen dat ik het toch vraag.

Ander vraagje, vandaag op iso 600 foto's gemaakt vol met ruis, iets onderbelicht, op de computer nog lichter moeten maken.. dus nog meer ruis.. Gaat de 60D en de 7D al veel beter om met ruis? of moet ik bij mijn volgende camera gaan voor een 40D of een 5D?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 20 feb 2011 12:25 
Lid
Fotografie

Als ik op al mijn camera's in Tv of Av gewoon op de sluiter ff druk en dan de belichtings compensatie instelt met het wieltje bovenop dan blijft hij gewoon zo staan tot mijn camera nieuwe batterijen nodig heeft.

Wat jij met je joystick uitvreet weet ik niet maar wat jij schets is niet zoals het werkt.

En met de laatste vraag is wat ik al vaker verteld heb, en als je ETTR niet gebruikt dan zou gewoon goed belichten ook goed genoeg moeten zijn. Als je last van ruis hebt met een 50D ed dan ga je er niet op vooruit met den 7D of 60D. Dan ligt het echt aan je zelf. Of je hebt een exemplarisch model.

Mijn 40D heeft naar mijn menig de nijging om 1/3 stop minimaal onder te belichten. Dat kan want het blijft een bouw van diverse onderdelen. Maar in vergelijk met mijn andere camera's heb ik dat gevoel mijn 50D niet en die is weer zoals al mijn andere camera's.

wat flits compensatie betreft heb ook zitten kloten, iets aangepast met flitser erop en toen later een serie gehad die ook anders reageerde omdat de flitscompensatie nog anders stond.

Maar ik doe alleen nu instellingen bovenop en met de flitser met het wiel daarop. Dan blijven de 'hidden' settings gewoon in de camera onveranderd.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 20 feb 2011 12:33 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Kan het niet meer nakijken voor je daar het al weer even geleden is dat ik mijn 50d weg heb gedaan.
Maar weet 100% zeker dat belichtingscompensatie zowel op het bovenste draaiwiel als op het grote draaiwiel in te stellen is. ff de handleiding na lezen zou ik zeggen.

ps. volgens mij moet de cam wel op dat 3e standje staan (niet on niet off maar die andere :D)
ff op internet gezocht... pag 101 van je handleiding.

suc 6

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 20 feb 2011 12:46 
Lid
Fotografie

Ja de aanknop doordraaien naar de tweede aanstand, dan ontspanknop half indrukken, dan kan je daarna met scrollwiel compenseren.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2011 13:36 
Lid
Fotografie

Jah dat van die knop snap ik wel..

Maar als ik de ontspan knop in druk en daarna op het joystickje krijg ik een scherm waar ik van alles kan instellen, zo ook de belichtingscompensatie..

Wat betrefd ETTR.. Dat lukt me maar niet zo goed, ga ik 1 stop over belichten dan wil ik de foto in raw uiteindelijk nog een stopje verder over belichten. Ga ik 2 stops onderbelichten dan geeft de camera snel overbelichting aan.. met als gevolg uitgebeten luchten.

Ik moet het allemaal nog eens goed na gaan lezen in de hoop dat het me eens lukt.. Want doe ik geen ETTR dan vind ik de ruis echt wel heel erg. alleen op iso 100 en 200 kan ik enigzins ruis accepatbele foto's maken. Juist met natuur fotografie en niet echt een top objectief wil ik graag naar iso 800 of zelfs 1000 kunnen. want dan kan ik wat meer mijn diafragma knijpen.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2011 13:42 
Lid
Fotografie

Ik schiet anders vaak zat op 1600 geen last. Maar goed in lezen is niet nodig. Gewoon kijken naar je histogram. Ruimte op rechts, verkeerd belicht.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2011 10:26 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik heb dat ook gehad dat hij terug schoot maar je moet hem gewoon met het wieltje op je camera goed zetten en als je hem goed heb staan het knopje in het wieltje aanklikken en dan staat hij vast!!

BerichtGeplaatst: 03 maart 2011 10:28 
Lid
Fotografie

Dank je chay.