Het is 17 mei 2025 13:23

Auteur grijsfilters
 grijsfilters
BerichtGeplaatst: 25 feb 2011 11:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
hallo allemaal.

Ik ben me aan het oriƫnteren op grijsfilters.
Als ik die mooie foto's zie van waterpartijen en luchten met lange sluitertijden, komt de wens op om ook zoiets te doen.
Ook van watervallen en snelstromende riviertjes met stenen erin zijn prachtige beelden met lange sluitertijden gemaakt ( vaak met grijsfilters)
Ik heb wel gelezen dat ook voor landschapsfotografie , meest 's morgens en 's avonds veelal grijsfilters worden gebruikt.
Nu zijn er veel verschillende soorten van grijsfilters en dat maakt de keuze niet makkelijker.
Graag zou ik van degene die met grijsfilters werken ervaringen horen, voor welk doel ze welk soort filter gebruiken.
Er zal vast geen allround filter zijn die overal voor toepasbaar is.
Ook van het (on)gemak van scherpstellen en daarna pas je filter er opschroeven zou ik graag vernemen hoe men daar praktisch mee omgaat.
Ik neem aan dat je dan alleen handmatig gaat scherpstellen want de ontspanknop vast blijven houden en tevens een filter er op schroeven lijkt me geen handige manoeuvre.
Ben benieuwd wat voor adviezen en tips ik ga krijgen.

groet Henk van Dorp

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 grijsfilters
BerichtGeplaatst: 25 feb 2011 12:31 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik heb zelf een Light Craft Fader ND. Dit is een ND filter dat van -1 tot -8 stops licht tegen kan houden.
Hoewel op -8 echt onbruikbaar (er verschijnt een zwart kruis in de foto :wacko ) is het filter van -1 tot -7 prima bruikbaar. Groot voordeel is dat je niet met meerdere filters op pad hoeft.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 grijsfilters
BerichtGeplaatst: 25 feb 2011 14:10 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik heb een B&W van 6 stops en bij gewoon daglicht kan je nog prima auto focussen.
En voor landschappen gebruik je in veel gevallen een statief.
Ik zou wel voor de wat duurdere filters gaan.
Bij goedkope wordt er een donkere laag over het glas geplakt en bij een krasje is dat dus weg.
De duurdere zijn in zijn geheel van donker glas dus behoudt zijn werking mocht er een krasje op komen.

grijsfilters
BerichtGeplaatst: 25 feb 2011 21:37 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Ik heb ook de LCW variable, en een volledige set van ND en ND hard en softgrads van Cokin, maar die LCW is wel makkelijk en ook meteen een beschermende. Ik hoop morgen nacht en anders aan het einde van de middag een Long exposure te maken in de noordzee en dat is toch prettiger met de schroef filter dan met een voorzet. Verder heb ik alle filters van B+W maar de LCW is optisch en bouw technisch niet veel slechter. Voordeel je zet hem erop en dan hoef je niet verschillende filters te plaatsen of stacken om het gewenst resultaat te krijgen.

Nadeel is wel dat mijn 77mm filters niet meer passen. omdat de 77mm aan de andere kant een 82mm is ivm voorkoming van vignetting dus een CP erbij wordt dan weer duur. :)

Profiel op dit foto forum
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp