Het is 17 mei 2025 20:44

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Macrolens:Sony of Tamron?
 Macrolens:Sony of Tamron?
BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 12:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb inmiddels een Sony A33 gekocht die ik volop aan het uitproberen ben (met hulp van Ron62) ;)
Nu wil ik een echte macrolens kopen en gezien het prijsverschil van een Sony 100mm en een Sigma 105mm die me ook wel okee leek ben ik gaan zoeken tot ik op een site kwam met de volgende link http://www.sigma-photo.co.jp/english/ne ... 100910.htm
Nu vraag ik jullie advies of iemand ervaring heeft met de Tamron 90mm voor de Sony A33. Of doe ik er toch verstandig aan om een Sony macrolens te kopen (die bijna eens zo duur is :( ?
Alvast bedankt!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 13:56 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
heb geen ervaringen met deze macro-lenzen, maar misschien is een gebruikte minolta 100mm macro ook nog een optie? (is zowat hetzelfde als de sony)

minolta AF lenzen met a-mount zijn ook compatibel met sony..

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 14:04 
Moderator
Fotografie

Het schijnt dat niet met elk Sigma objectief dat probleem optreedt en de objectieven waarbij 't wel gebeurt worden gratis aangepast.

Ik heb zelf een Tamron 17-50mm. F/2.8 en die bevalt mij iig. heel erg goed.....de 90mm. heb ik geen ervaring mee.

Maar zoals Alex al zegt kun je ook proberen een 2e hands Minolta op de kop te tikken.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 14:24 
Lid
Fotografie

Bedankt Alex en Ron,
Fijn als ze de lens gratis aanpassen als het probleem zich ook voordoet bij de macrolens, maar wie weet hoe lang je die dan weer moet missen.
Ik heb overigens net een Minolta 100mm Macro gezien op marktplaats voor 400,00 euro, maar ben niet zo'n waaghals in tweedehands :unsure , nou is Antwerpen (waar de advertentie vandaankomt) natuurlijk wel een leuk uitstapje. ;)

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 14:35 
Lid
Fotografie

Sjan schreef:
Bedankt Alex en Ron,
Fijn als ze de lens gratis aanpassen als het probleem zich ook voordoet bij de macrolens, maar wie weet hoe lang je die dan weer moet missen.
Ik heb overigens net een Minolta 100mm Macro gezien op marktplaats voor 400,00 euro, maar ben niet zo'n waaghals in tweedehands :unsure , nou is Antwerpen (waar de advertentie vandaankomt) natuurlijk wel een leuk uitstapje. ;)

2e hands is altijd een risico, al heb ik zelf geen slechte ervaringen met 2e hands.. wat vaak helopt is zelf contact leggen met de verkoper via telefoon of mail (ik bel altijd even op, zodat ik met de verkoper in kwestie kan spreken en gerichte vragen kan stellen) en ik check ook altijd even de overige advertenties van de aanbieder (mochten die er zijn)..(teveel advertenties kan overigens ook betekenen dat je met een zogenaamde handelaar te maken hebt, die lensjes opkoopt en vervolgens weer doorverkoopt als zijnde privaat-persoon, maar daar ben je zo achter..)

bij twijfel over de bedoelingen gewoon laten gaan, en je vooral niet laten meeslepen in de biedingen..! hou een prijs voor jezelf in gedachten, en ga daar niet meteen overheen.. ik heb al dingen gezien, wbt bieden, waar de prijzen zo absurd hoog werden, dat het beter was om een nieuwe te kopen.. :D

400 euri is een flink bedrag, dus als je kans hebt om de boel in levenden lijve te zien, dan zou ik dat toch doen.. neem wel in ogenschouw, dat de reiskosten ook toevoegen op het uiteindelijke aankoopbedrag..(en vraagprijs hoeft niet perse de prijs te zijn waar de verkoper uiteindelijk mee akkoord gaat natuurlijk)

ik ga er sowieso altijd wat onder zitten, wat overigens niet wil zeggen dat je onzin-biedingen moet doen (en die lui circuleren regelmatig op bv marktplaats), gewoon een eerlijk bod doen, en evt via telefoon onderhandelen..ze willen van die lens af, en men zet meestal hoger in, dan ze eigenlijk verwachten.. daar zit dus meestal nog onderhandelingsruimte in..paypal is een mooie manier om je betaling te doen btw.. :up

macrolenzen zijn meestal goed onderhouden en hebben weinig barre omstandigheden gezien in tegenstelling tot bv 70-200 lenzen, die meestal toch een zwaarder leven hebben gehad.. vraag ook of er bv een uv, of lenscase bijzitten, je weet maar nooit, en alles is meegenomen..

pin je ook niet vast op 1 lens.. van tijd tot tijd komt deze en gene macro toch wel weer voorbijgevlogen.. ik heb een half jaar zitten kijken naar een gebruikte minolta beercan bv.. ;)

en sommig spul heb ik in eerste instantie via marktplaats of e-bay gekocht, tijdje gebruikt, en later zelfs met winst terugverkocht.. :D mijn 50mm rs 1.7 en sigma 24mm 2.8 superwide II waren daar een mooi voorbeeld van.. :DD

mijn laatste aankoop komt trouwens a.s. maandag of dinsdag binnen (ook van marktplaats) en da´s een batterij-adapter voor een yashica electro.. :upc

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 14:57 
Lid
Fotografie

Ik ben het helemaal met Sjinouck eens :)

Daar wil ik je mijn persoonlijke ervaringen met Marktplaats en het gebruik van mijn lenzen nog wel met je delen,

Als ik even naar mijn lenzen kijk:
- de 70-200 gebruik ik heel veel. Als ik deze tweedehands ga aanbieden, dan is dit dus een echt gebruikte lens. Je kunt nu al aan het rubber van de draairing zien dat de lens veel is gebruikt.
- mijn 50mm en mijn 12-24mm gebruik ik regelmatig, maar zien er nog als nieuw uit. De 12-24mm heb ik trouwens via Marktplaats tweedehands gekocht...
- de macrolens ligt grotendeels veilig thuis en wordt soms gebruikt. Ik verbaas me na gebruik dan telkens weer over de enorme scherpte van deze (prime) lens. Omdat een macrolens meer tijd nodig heeft voor het scherpstellen, zal ik de lens voornamelijk voor macro gebruiken.
Conclusie: mijn macrolens is echt zo goed als nieuw en onderschrijft de stelling van Sjinouck.

Als je veel haast hebt, dan betaal je op Marktplaats te veel. Heb je meer tijd, dan kun je gewoon een lens voorbij laten gaan en wachten op de volgende. V.w.b. het bieden op Marktplaats, dat doe ik niet openbaar. Ik stuur altijd de verkoper een e-mail met mijn bod en stel nog een paar vragen. Openbaar bieden drijft de prijs alleen maar op en dat is enkel en alleen in het voordeel van de verkoper. Op verzoeken om in het openbaar mee te bieden negeer ik consequent. Ik blijf desnoods via de e-mail meebieden. Tot op heden heb ik nog geen verkoper meegemaakt die de voorkeur gaf aan het openbare bod als mijn bod via de e-mail hoger is... :)

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 15:22 
Lid
Fotografie

Bedankt Alex en Henry voor jullie uitgebreide informatie!

Ik heb geen haast met de lens want de bijtjes, kevertjes en lieveheersbeestjes zijn nog niet in zicht maar jullie hebben me overtuigd dat tweedehands niet slecht hoeft te zijn en ik ga de stoute schoenen aantrekken en de aanbieder eens mailen en wat vragen stellen. Als het me echt iets lijkt en ik doe een acceptabel bod dan kan ik richting Antwerpen rijden en zien of het wat is en zoja, daar een pintje pakken. :proost .

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 15:35 
Moderator
Fotografie

Van Breda naar Antwerpen is nog wel te doen.

Ik heb net gekeken naar de advertentie op Marktplaats en deze man[Ed] heeft nog meer objectieven te koop staan.....2x Canon, 1x Pentax, 3x Minolta.
Waarschijnlijk is 't dus iemand die "handelt" in foto-apparatuur, maar dat hoeft niet direct te betekenen dat de lens slecht is.
Omdat de afstand niet heel groot[ongeveer 50 km.] is, zou ik er toch heen rijden om de lens zelf te proberen, dus eigen camera mee en gewoon wat foto's maken daar.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 15:46 
Lid
Fotografie

Ik heb net een mailtje gestuurd naar Antwerpen om te vragen of, als ik een acceptabel bod doe, ik de lens ter plaatse mag uitproberen.
We zitten op 1 lijn Ron ;)
Ben benieuwd naar de reactie.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 17:08 
Lid
Fotografie

Persoonlijk vind ik €400,00 wel veel voor een tweedehands objectief.
De Tamron 90 mm zit nieuw zelfs onder die prijs (bij konijn € 375,00 voor de Sony) en dan heb je nog garantie ook :)
Zelf gebruik ik hem ook i.c.m. mijn eerdere A300 en nu met m'n A550 en ben er tevreden mee.

Op het forum zijn genoeg voorbeeldfoto's te vinden die gemaakt zijn met de Tamron (waaronder die van mij :DD)

Edit: typo, bedankt Alex! :)

Laatst bijgewerkt door Storm op 27 feb 2011 17:28, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 17:24 
Lid
Fotografie

het is btw 400 euri, en wie weet wat er nog vanaf kan.. minolta is en blijft gewoon goed spul, en ik heb zelfs liever minolta dan sony, tamron of sigma. :up

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 17:27 
Lid
Fotografie

Ik gebruik al jaren een Sigma 150mm Macro (je kunt er foto's van bekijken hier op de site), ben daar erg tevreden over!
Nu is er ook een 100mm van Canon aan mn collectie toegevoegd, maar die 150mm is een goeie hoor! :)

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 17:29 
Lid
Fotografie

Gemini schreef:
Ik gebruik al jaren een Sigma 150mm Macro (je kunt er foto's van bekijken hier op de site), ben daar erg tevreden over!
Nu is er ook een 100mm van Canon aan mn collectie toegevoegd, maar die 150mm is een goeie hoor! :)
Zelf heb ik geen ervaring met dit objectief, maar heb wel de schitterende resultaten gezien die daarmee gemaakt zijn :D

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 18:18 
Lid
Fotografie

Storm schreef:
De Tamron 90 mm zit nieuw zelfs onder die prijs (bij konijn € 375,00 voor de Sony) en dan heb je nog garantie ook
Zelf gebruik ik hem ook i.c.m. mijn eerdere A300 en nu met m'n A550 en ben er tevreden mee.
Wie/wat is Konijn? :S
Gemini ik heb een aantal van je foto's bekeken met de 150mm Macro. :upc Wow!!
Wil ook zo'n lens :jump Alleen moet ik er zeker van zijn dat ie voor de A33 Sony geschikt is dus dat moet ik navragen.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 18:29 
Lid
Fotografie

Intussen even op de Sigma site gekeken en helaas is de 150mm lens niet geschikt voor de Sony camera.
De 105mm wel. :)

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 18:34 
Lid
Fotografie

Konijn ;)

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 18:47 
Lid
Fotografie

Deze is vanuit Breda net even dichterbij (en ik heb geen aandelen in dat bedrijf of zeg hier iets over hun service)....

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 18:50 
Lid
Fotografie

Bedankt Storm :)
Ik heb de site bekeken en per mail gevraagd of de Sigma 105mm ook geschikt is voor de Sony A33?
Ik ben benieuwd. ;)

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 19:40 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Deze is vanuit Breda net even dichterbij (en ik heb geen aandelen in dat bedrijf of zeg hier iets over hun service)....

Lief bedoeld Henry :knip2 maar in Turnhout zit ook een KONIJN en dat is net even dichterbij dan Rotterdam. Maar toch bedankt. ;)

BerichtGeplaatst: 27 feb 2011 20:32 
Lid
Fotografie

Oke, die kende ik niet. Ik ken alleen de Konijn van Den Ham en wist dat Konijn in bijna hun hele assortiment ietsje duurder is dan KE (tenminste... voor de spullen die ik nodig had), vandaar. Ik wist ook dat er een KE in Capelle a/d IJssel zit en Capelle is dichterbij dan Den Ham.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende