Ze geven in ieder geval een veel beter resultaat dan zonder, maar het beste resultaat krijg je met studioflitsers. Wanneer je die niet hebt dan is the next best thing, strobistisch flitsen. Je moet dan wel een triggersetje hebben, zodat je off-camera kunt werken. Sommige camera's hebben hier ook een ingebouwde aansturing voor. Wanneer je echter op je camera werkt dan wordt het al moeilijker om een echt helemaal prettig resultaat te behalen en wanneer je alleen je pop-up flitser hebt... dan zou ik gaan sparen voor een reportage flitser.

Voor de pop-up kun je heel makkelijk een omni-bouncer maken van een melkwit kokertje van de ouderwetse kleinbeeldrolletjes. Wanneer je deze niet meer hebt, kun je overigens ook een stuk van een plastic koffiebekertje (gewoon zo'n simpele witte voor de koffieautomaat) of zelfs een stuk wit papier gebruiken. Let alleen op dat dit nooit strak tegen de flitser aanzit, maar altijd met een lus. De flitser genereert namelijk aardig wat warmte...

Bij een reportage flitser scheelt een omnibouncer al, maar idd een softbox of een pluutje heeft nog wat meer effect. Ik begin zelf steeds meer voorkeur voor het witte pluutje te krijgen, aangezien ik de vorm mooier vind voor de reflectie in het oog...
Succes!