Het is 17 mei 2025 18:15

Auteur Zoekerbeeld afwijkend van opname
 Zoekerbeeld afwijkend van opname
BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 17:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo!
Momenteel zit ik in Frankrijk, maar ik heb een probleem met mijn camera. Wanneer ikin de zoeker een object perfect in het midden zet, is het object op de effectieve opname al snel een hele plekverder gezet, en dit telkens weer opnieuw. Ik heb mijn camera al opnieuw ingesteld, maar ook dit helpt niets... Ik zou voor school foto's moeten maken, dus dit is wel zeer vervelend...

Iemand een idee hoe dit kan komen?

Seppe

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 17:58 
Lid
Fotografie

welke camera gebruik je?? (ik heb zelf wel eens zo´n probleempje gehad met mijn vorige sony alpha, en toen bleek dat de sensor een stukje verschoven was, c.q. uit het ´lood´ geschoten was, reparatie was de moeite niet meer, dus ik heb een andere gekocht.met de wat oudere sony alpha´s schijnt dit wel vaker voor te komen, met name bij de 1e serie, en dan met name a200, a700, maar zolang ik niet weet welk toestel jij gebruikt, kan ik er geen zinnig antwoord op geven eigenlijk..)

oeps! na bekijken vna je profiel zie ik dat je een alpha 200 hebt.. ik kan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen, dat de sensor uit zijn ´voegen´ is gevallen..

probleem is bekend, zeker na een x-aantal clicks, en het is op zich te repareren, maar gebruikte a200´s zijn veelal voor goedkoper te krijgen, gebruikt, dan dat de reparatiekosten zijn..

ik heb er vorig jaar eentje gekocht ter vervanging van mijn ori alpha 200, op marktplaats,voor niet al teveel, met weinig clicks, en ik schiet weer lekker verder.. :good2

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 19:20 
Lid
Fotografie

om ui te testen of je sensor uit het lood ligt, moet je even kijken hoe je toestel reageerd bij uitschakelen.. de sony alphas laten de sensor altijd even schudden tijdens uitzetten.. dit om evt stofjes van de sensor af te schudden.. steadyshot en de eerder genoemde sensorshake tbv stofjes te verwijderen zitten in 1 en dezelfde functie.. als je merkt, dat de camera meer vibreert dan anders, is het met zekerheid te stellen, dat je sensor verschoven zit in de ophanging..met als gevolg dat je platen niet meer goed ´gecenterd´ zijn in tegenstelling tot hetgeen jij uitgekozen hebt als compo..(afwijkingen dus)

BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 19:52 
Lid
Fotografie

Cameramerk en type is wel handig om te vermelden...

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 20:16 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Cameramerk en type is wel handig om te vermelden...

TS gebruikt een sony a200 (ff profiel bekeken.. ;) )

probleem is bekend met de oudere alphas, en er is eigenlijk geen peil op te trekken.. sommige jonge toestellen hadden er al last van, sommige toestellen kregen er op latere leeftijd last van..

de sensor is ahw ´zwevend´ opgehangen, en heeft een dubbelfunctie.. sensorshake om dust te verwijderen, alsmede stabilisatie.. blijkbaar raakt die sensor wel eens uit het ´lood´..

vind zelf dat als ik zonder ingeschakelde steady-shot en met genoeg sluitertijd, scherpere beelden krijg dan met steady shot ingeschakeld.. mijn verklaring is dat de sensor beweegt, en dat zodoende de afstand tussen lens en sensor varieert.. wat mij betreft is stabilisatie in de lens zelf dan ook beter.. het beeld is ahw gestabiliseerd voordat het beeld op de sensor terechtkomt..voordeel van in camera stabilisatie is natuurlijk, dat je iedere lens gestabiliseerd hebt, maar ik prefereer toch een gestabiliseerde lens ipv een sensor die als een gek gaat shaken..(maar da´s mijn eigen ervaring)

VR en IS kunnen 3-4 stops compenseren, steadyshot komt ongeveer uit op 1 a 2 stops..

maar alles heeft zijn prijs natuurlijk.. :)

BerichtGeplaatst: 07 maart 2011 20:19 
Lid
Fotografie

Oeps... ik zag dat je er ook al eerder achter was gekomen. Had je eerdere post niet gelezen en heb het profiel inderdaad niet bekeken :blush

Profiel op dit foto forum
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp