heb zelf de sigma 70-200 2.8 ex dg apo macro hsm II, en die stelt erg snel scherp door de hsm. zoomring draait niet andersom, het is canon die juist andersom draait..
de ´softheid´ op f/2.8 wordt vaak erbij gehaald met deze lens en idd, als je in detail gaat kijken, dan issie idd ietsjes softer dan de nikkors, canons etc. maar goed, het prijsverschil moet ERGENS in zitten, en deze sigma biedt gewoon ontzettend veel voor zijn geld. ik schiet vrijwel zelden met volledig geopend diafragma bij daglicht (zie er ook weinig reden toe) en zoals de meeste lenzen dat doen, verbeterd de boel dramatisch veel bij ietsjes downstoppen (f/3.2-f/4)
wat je voor ogen dient te houden is je eigen verwachtingen mbt zo´n objectief, wat je ermee gaat doen, en hoeveel je voor zo´n objectief overhebt.. teleurstellingen ontstaan vaak door verkeerde verwachtingen of door onjuist gebruik. Het gemiep ontstaat meestal als men de beperkingen van een objectief tegenkomt(en die hebben ze allemaal) en vervolgens in het ´klagers´gedeelte´ blijft zitten ipv de beperkingen te onthouden en ´eromheen´ te fotograferen. is het te soft, koop dan zsm een canon L, of nikkor of sony-g en never look back. voldoet ´iets minder´ ook, dan is die sigma gewoon een van de allerbeste kopen die er zijn.
heb dat ding al met tussenringen gebruikt, en hij is gewoon erg goed, en voor dat geld wat ik er toen aan uitgegeven heb, heb ik een steengoede lens teruggekregen, waar ik tot op vandaag met heel veel plezier fotografeer.
persoonlijk vind ik de nieuwere sigma OS versie
te duur..het prijsverschil tussen merkeigen en die sigma wordt dan ineens wel erg klein..

(en ondanks dat ik ingebouwde beeldstabilisatie op mijn sony alpha heb, staat ie bij de sigma 70-200 zo goed als altijd uit, dus met een canon zonder in-body beeldstabilisatie moet dat ook kunnen..

)
met volledig geopend diafragma schiet ik sowieso toch in ´low-light´ en dan is die softheid aan de randjes toch al verwaarloosbaar te noemen, daar het dan toch al redelijk donker is..
ik vind dit scherp genoeg..

70-200 met 12mm kenko tussenring op f/2.8.. (softheid kun je ook verwarren met zeer beperkte dof is mijn mening..

)
onderstaande heb ik ff van mijn flickr photostream afgeplukt, want hij stond niet meer op photobucket..
http://www.flickr.com/photos/sjinouck/3 ... 220709174/http://www.flickr.com/photos/sjinouck/4 ... 220709174/