Tjah.....
foto's bij daglicht scherp --> eis aan de fotograaf
foto's bij nacht scherp --> eis aan de fotograaf en natuurlijk heb je voldoende (kwaliteit) licht nodig.
fotograferen met tegenlicht --> eis aan de fotograaf (en een goede flits wil ook helpen).
Over video kan ik je weinig zinnigs melden, maar lijkt me dat je voor goed geluid waarschijnlijk een externe microfoon nodig gaat hebben.
Foto's maken "tijdens het filmen" dat kan alleen als je een frame van de film pakt, want je sensor kan niet "multitasken".
Camera's die je noemt zijn heel verschillend...compact en instap slr...van allen moet je geen wonderen verwachten (dat moet je nooit) maar zijn allen prima toestellen natuurlijk. Met name bij nacht zal je bij al deze toestellen tegen beperkingen aanlopen...bij de slr's voornamelijk in kennis (en uiteindelijk techniek) bij de compactjes al sneller in techniek.
Ik mis in je slr opties telkens een degelijke flits (bijv. sb600 bij de Nikon's) tenminste...als je 's nachts iets wil kunnen doen en ook nog verwachtingen ten aanzien van kwaliteit hebt.
Mijn conclusie: Ik denk dat je met je huidige bagage kennis met al deze toestellen gelijkwaardige foto's zal maken...waar de Nikon D5000 (en D3100) en de Canon 550D je wat verder zullen helpen met hogere ISO waarden en "betere kwaliteit" door de grotere sensor zal nog steeds de fotograaf het inzicht moeten hebben om de spullen ook te gebruiken

Als je dus écht mooie plaatjes wil gaan schieten...ga voor één van de slr opties, in aanvulling met een reportagefilts én doe veel kennis op/volg een cursus