Niet kopen maar Huren en dat de 900. Kost je niet zoveel maar je hebt dan wel een super flitser. Ik weet dat Calumet en ook Kamera-Express het huur bedrag van de aankoop aftrekken mocht je alsnog een dergelijk model willen kopen.
Ik heb het ook gedaan toen ik een 430 had en net iets meer wilde.
Ik vermoed dat je nu gaat kiezen voor veel voor weinig. Namelijk je wilt een goede betrouwbaar iets voor de mooie dag. En je wilt het wat eerder zodat je ermee kan oefenen, wat alleen maar aan te raden is!!!!!!!
Maar huren voor een weekend een paar weken eerder en dan gewoon in de woonkamer van alles vast gaan leggen en dan de exif gegeven noteren of uitlezen en de verschillen bekijken en die settings opschrijven voor de dag in kwestie scheelt al enorm als je nog niet zo bekwaam bent met flitsen, en flitsen is niet gewoon fotograferen out of the box met een flitser bovenop de kamera.
Maar dat je een 900 te duur vind kan ik begrijpen, echter dan ga je misschien een veel voor weinig aankoop doen in het Sigma segment.
Een externe flitser is aan te raden in een gewone foto kit. Maar daarvoor heb je niet perse de duurste nodig. Echter is Nikon de ALLERBESTE FLITSER eigen leverancier te wereld. En Metz het ALLERBESTE niet merk gebonden alternatief. En leuke Metz of kleinere Nikon is dus te prefereren boven alles. Echter de SB-900 die is wel dermate goed dat je er weinig mis mee kunt krijgen.
Ik doel op bijna nooit mis. Ik zelf heb het merk van de Vijand, maar ook daar is de 580EXII de referentie en ik beschik naar die ook over de 430EX en een 430EXII, Off shoe cords, en remote triggers, maar de 580EXII daar heb ik echt vrijwel nooit een slecht belichte foto mee, zelfs als ik de andere kant op zou kijken en toch afdruk

Met de andere flitsers heb ik meer missers.
Vandaar dat ik je aanraad om de Nikon te huren. En volgens mij kun je best een deal maken dat je de 900 huurt maar uiteindelijk toch een 700 of 600 koopt en je dat huur bedrag van pak hem beet 25 euro dan terug krijgt. Zaken doen is zaken doen