Het is 17 mei 2025 09:38

Auteur Reinigen lensen
 Reinigen lensen
BerichtGeplaatst: 30 maart 2011 11:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Een vraagje:

Elke keer als ik mijn Canon camera een keer aan en uitzet doet ie aan 'sensor reiniging'. Maar ik verwissel ook nog wel eens een lensje. Ik probeer dit binnen te doen en z.s.m. zodat er geen stofjes of andere rare dingetjes bijkomen, maar mocht ik nou toch stofjes zien of vettige vlekjes hoe kan ik dit dan het beste reinigen (kwastje, brillendoekje?) En wat kan ik beter niet zelf proberen te doen.

Doen jullie wel eens aan periodiek onderhoud/reinigen van je camera of lensen en hoe vaak en op welke manier gaat dit dan? Doe je het zelf of breng je hem naar een fotovakhandel?

Tot nu toe heb ik alleen maar compactjes gehad en dan haalde ik een brillendoekje over de lens of over het schermpje, maar spiegelreflex is voor mij een nieuwe tak van sport en ik wil mijn camera graag goed behandelen.

Els

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Reinigen lensen
BerichtGeplaatst: 30 maart 2011 15:27 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
bedoel je de lenzen reinigen of de sensor?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Reinigen lensen
BerichtGeplaatst: 30 maart 2011 16:12 
Lid
Fotografie

Schuurpapier voor de sensor. :)

Nee, als je hier nog niet in thuis bent, is het niet om af te raden. Echter ga een keer naar een betouwbare fotowinkel, laat het daar een keer doen, en kijk mee, laat het je uitleggen, en koop dan als bedankje een setje met swabs en reinigings vloeistof.

Echter kun je ook gewoon je camera voordat je op vakantie gaat of juist als je terug komt laten reinigen.

Ik zelf doe het geregeld en het is echt geen rocket science. Echter doet iedereen er vrij spastisch over.

Maar voor een paar tientjes kun je het ook uit besteden.

Sommigen doen de auto dust net zoals jij doet met de camera, en eventueel extra met een Visible Dust Artic Butterfly, en laten de body 1x per jaar door een club als Chipclean reinigen. Een heel goede workflow.

Vergeet niet dat de senor achter een redelijk krasvaste plastik beschemingsfliter zit, maar dat voorzichtigheid altijd geboden is.

Normaal zul je als je jouw werkwijze hanteerd en de camera het werk laat doen en fotografeerd tussen f1.2 en f/16 dit niet zien. En als je het gaat zien op f/16 dan is het tijd om tot actie te komen. Vaak zie je het op f/11 of f/8 niet en dan is het ook niet nodig om meteen aan het reinigen te gaan.

Daarnaast kunnen vrijwel alle softwarepakketten overweg met een kloonstempeltje om van die dustspots weg te clonen.

Ik raad je aan om de keuze te maken, ben je een held en ga je het zelf doen, laat het dan doen zodat je ziet wat je moet doen. Of de keuze, dat je je camera net zoals een beurt met je auto, naar iemand stuurt die dat voor zijn werk doet. Het is tenslotte een gereedschap.

Reinigen lensen
BerichtGeplaatst: 30 maart 2011 17:08 
Lid
Fotografie

Ik zeg: "type eens SENSOR REINIGEN of SENSOR CLEANING" in op YouTube en het bespaart je de gang naar een winkel om te zien hoe ze het daar voor je doen (als je er al bij aanwezig mag zijn...) :)

Reinigen lensen
BerichtGeplaatst: 30 maart 2011 17:19 
Lid
Fotografie

ik laat de sensor ongeveer 2 a 3x per jaar reinigen..sensorreiniging op je toestel zelf klinkt goed, maar het is niet zaligmakend.. vooral plakstof krijg je er echt niet mee weg, ook met een blaaspeertje niet..en dan moet je echt de sensor zelf reinigen, of laten reinigen. over het algemeen heb je trouwens sowieso weer direct stof op je sensor, zeker met de zgn ´pumper-zooms´, die een mooie luchtcirculatie in je toestel veroorzaken, en zodoende allerlei stof alweer op je sensor laten neerdwarrelen.. mijn eigen ervaring is, dat een beetje stof niet zo´n heel erg groot probleem is, meestal zie je eea duidelijk als je flink gaat downstoppen op je diafragma..t/m F8 zie je meestal niets en voor croptoestellen is f/8 sowieso wel een beetje de max qua scherptediepte wil je geen diffractie etc krijgen..enige keren dat ik op bv f/22 zit, is bij nachtopnames, om zodoende sterretjes in de verlichting te krijgen, en dan zie je het stof sowieso niet, want het is dan toch al redelijk donker.. :D

wat betreft lenzen: ik ben van mening dat er teveel gepoetst wordt op het frontelement, en de meeste krassen ontstaan ook door al dat gepoets.. een beetje stof op je frontelement is niet zichtbaar, en af en toe es met het blaaspeertje eroverheen gaan, en heel af en toe met een zacht doekje de boel een beetje schoonmaken is voor mij afdoende. uv filters gebruik ik niet, of het zou echt in behoorlijke extreme omstandigheden moeten zijn, die kans geven op beschadiging op het frontelement..(zandstormen, motorcross, of autorallyes, met opspattende stenen etc, dan kan ik er nog wel inkomen) voor de rest: zonnekap erop. ga ook niet met allerlei middeltjes het frontelement te lijf.. sommige coatings kunnen daar niet zo goed tegen.. glas is behoorlijk hard, en je moet echt je best doen, om onder normale omstandigheden je frontelement helemaal naar de gallemiezen te helpen..(en ik ben echt niet zuinig op mijn spul.. ;) )

Reinigen lensen
BerichtGeplaatst: 30 maart 2011 21:37 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Bedankt heren, daar kan ik wat mee :-)

Els

Reinigen lensen
BerichtGeplaatst: 03 apr 2011 11:04 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ga twee keer per jaar naar chipclean! om m'n sensors schoon te laten maken. Als je je lenzen mee neemt doet ie die ook ff schoonmaken voor nop.

Verder maak ik m'n lenzen tussentijds schoon, eerst vuil afblazen dan borsteltje dan doekje.
In extreme gevallen even een doekje met reinig vloeistof/ alcohol :D

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp