Het is 19 aug 2025 19:35

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Rode vari Parc Overloon
 Rode vari Parc Overloon
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 16:32 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fotografie

De apen in bovengenoemd park komen doorgaans erg dichtbij.
Aan het eind van de dag werd ik door een kind op deze aap geattendeerd.
Direct een foto gemaakt met mijn pas aangeschafte Nikon D3100.
De belichting heb ik een beetje opgehaald;de compositie heb ik onveranderd gelaten.

Ben benieuwd naar jullie commentaren!

Groetjes necer27.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Rode vari Parc Overloon
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 16:42 
Lid
Fotografie

Ik mis wat scherpte, contrast en denk dat er een lichte blauwzweem over de foto zit. Het wit achter op zijn kop is zonder detail (uitgebeten).
Met wat nabewerking kom je tot een beter edoch niet super beeld.
Grt Frans

PS Je sluitertijd was aan de lange kant. Zeker met de lange brandpuntsafstand. Mogelijk dat ik dus bewegingsonscherpte zie.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Rode vari Parc Overloon
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 16:46 
Lid
Fotografie

je plaat heeft last van bewegingsonscherpte.. relatief lange sluitertijd tov je brandpuntsafstand..1/20e op 170mm is vragen om probleempjes uit de hand..

takjes rechts storen wat, en de staart van het beestje staat er niet op.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Rode vari Parc Overloon
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 19:21 
Lid
Fotografie

Mis hier de scherpte, en de foto is wat aan de lichte kant. 1/20 bij 170mm brandpunt wordt heel moeilijk uit de hand scherpe foto's trekken.

Vuistregel voor minimale sluitertijd, 1/jezoominmm. Dus bij 200mm zoom, 1/200 sluitertijd als ondergrens :)

Rode vari Parc Overloon
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 19:43 
Lid
Fotografie

Ik ga er niet omheen draaien. Compositie en beeld zijn wel ok, maar de foto is onscherp en de belichting is ook niet optimaal. Wat kun je er aan doen, want afkraken kan altijd.

Voortaan kritischer zijn en geen onscherpe foto's plaatsen. Dat is in het begin moeilijk maar neem van mij aan dat als je deze foto over een jaar weer ziet, je je zelf echt kwalijk neemt.... :)

De belichting als je die expliciet op +1 Ev hebt gezet in de postprocessing dus het nabewerken, weer 1 stop terug draaien waardoor je niet die overbelichte 'look' van nu hebt.

Verder zou ik niet gaan rommelen met de lichtmeter in deze, 1 scherpstelpunt kiezen omdat nu het dichtstbijzijnde takje door de camera als scherpte is gekozen ipv je onderwerp.

En verder veel doen, nog meer doen, en nog veel meer doen.

Ik zou je A stand aanraden de belichting op 0Ev laten staan en de lichtmeter ook op standaard en dan gaan experimenteren met het middelste scherpstelpunt en diverse diafragma keuzes.

Als je met 1 scherpstel punt fotografeert dan druk je de sluiterknop maar een beetje in zodat de camera scherpstelt op het onderwerp. Houdt de knop zo ingedrukt en dan kies je een andere compositie, en dan doordrukken, dan staat deze Maki er wel scherp op en die larix niet. :)

Rode vari Parc Overloon
BerichtGeplaatst: 06 apr 2011 12:13 
Lid

Necer27, ten eerste gefeliciteerd met je nieuwe D3100. Kun je deze aanbevelen ? Kreeg laatst van iemand de vraag of zij deze moest kopen. Volgens mij is de body bijna gelijk aan de D70, die ligt in ieder geval erg lekker in de hand. Ik zie de D3100 in ieder geval bijna dagelijks in de reclames op tv langskomen...:)

Citaat:
Voortaan kritischer zijn en geen onscherpe foto's plaatsen. Dat is in het begin moeilijk maar neem van mij aan dat als je deze foto over een jaar weer ziet, je je zelf echt kwalijk neemt....

Citaat:
En verder veel doen, nog meer doen, en nog veel meer doen

Deze Über-Guru opmerkingen kun je, volgens mijn eigen bescheiden mening dan, slechts maken als je zelf het stadium van perfectionisme hebt bereikt. Als het goed is bereik je dat nooit, want er is altijd ruimte voor verbetering. Als ik de fotos van deze gebruiker (Duckie) op deze site bekijk, dan valt mij op, dat ze bijna allemaal onscherp en onder/overbelicht zijn, en kwalitatief aan de onderkant van de fotografische bandbreedte zitten; ze lijken wel gemaakt met een 2MP mobiele telefoon. Verder niets mis mee, maar als je zelf op dat niveau zit, moet je met kritiek op anderen wel uitkijken, anders val je volledig door de mand.

De foto is trouwens inderdaad wat onscherp, ik denk dat het komt omdat je de camera net hebt, en je komt er zelf wel uit. Veel plezier met fotograferen...leuk trouwens dat die dieren in de dierentuin nooit bang zijn, en dus graag op de foto willen !

Rode vari Parc Overloon
BerichtGeplaatst: 06 apr 2011 20:44 
Lid
Fotografie

@gpauwen, de kunne van de beoordelaar zouden nooit een belemmering mogen zijn op dit forum, anders zou ik namelijk weinig opbouwende commentaren meer kunnen geven :)

Verder is je vermaning richting Duckie mijnsinziens feitelijk niet terecht, maar dat terzijde. Hier wordt teveel op de man gespeelt denk ik zomaar...

Rode vari Parc Overloon
BerichtGeplaatst: 06 apr 2011 21:04 
Lid
Fotografie

Over de foto is alles al zo'n beetje gezegd

In de reactie van Duckie staan volgens mijn bescheiden mening slechts nuttige tips

Nou heb ik me al verschillende keren verwonderd over reacties van gpauwen, waar deze zeker in de top drie komt............

Het is niet mijn bedoeling om hier een discussie over te beginnen, maar ik vraag me serieus af in hoeverre dit serieus bedoelt is, of is het alleen om een reactie uit te lokken, dat is bij deze gelukt en is al serieus genoeg :-)

Mocht dit echter echt serieus bedoelt zijn dan lijkt het me moeilijk normaal te functioneren binnen een forum waar we normaal en met respect met elkaar om zouden moeten kunnen gaan

Rode vari Parc Overloon
BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 16:21 
Lid

Bedankt iedereen voor het commentaar! Had niet verwacht dat mijn foto zo veel reacties zou oproepen. Met de opbouwende kritiek kan ik zeker uit de voeten en ik blijf ook oefenen op dit terrein. Jullie zullen zeker zo nu en dan door mij geplaatste foto's mogen aanschouwen op dit forum.....

Groetjes necer27

Rode vari Parc Overloon
BerichtGeplaatst: 09 apr 2011 10:53 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Die camera heb ik ook sinds kort en... je kunt er veel meer uit halen :) Als je ziet wat voor verschil het maakt als je op handmatige stand zet en zelf instelt of auto stand.. een wereld van verschil, succes! ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp