fozzy_bear24 schreef:
Ik heb ook een Nikon d3100, super tevreden met de camera alleen nog niet me de kwaliteit van mezelf als fotograaf (binnenkort toch eens een cursus doen of een fatsoenlijk boek met uitleg aanschaffen) of weet er misschien iemand een goede website (behalve fotodrome) waar goed uitleg staat over het gebruik van een dslr. ander ding is ik ben op zoek naar een goede betaalbare Macro c.q. micro lens voor bovenstaande camera. iemand een idee ( met prijsindcatie) bvd
Andere vraag tegelijkertijd is hoe kan ik zien in de codebenaming voor een lens of het een macrolens, behalve as dit erbij staat. Helaas in veel gevallen staat dit niet vermeld.
bij nikon macrolenzen staat er gewoon ´micro´ op, bij alle ander merken wordt een echte macro lens ook als macrolens verkocht. macrolenzen zijn prime-lenzen, verkrijgbaar tussen 30, 50, 90,100, 105, 150 en 180mm..
hoelanger je macro-lens, des te meer werkafstand kun je in acht nemen.. voor bloemetjes en planten hoerft zo´n ding nog geeneens zo erg lang te zijn, voor bijtjes en ander vliegend spul, is een zekere werkafstand wel lekker, zo schrikken ze niet meteen van je..grotere werkafstand heeft trouwens nog een voordeel, en dan mbt je belichting.. als je ergens bovenop moet zitten, dan zit je vaak al in je eigen schaduw te knippen..niet altijd even handig dus..