Het is 10 aug 2025 20:44

Auteur Foto's met witte achtergrond
 Foto's met witte achtergrond
BerichtGeplaatst: 15 apr 2011 10:15 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Hi,

Komend weekend wil ik voor het eerst foto's gaan maken met gebruik van een wit achtergronddoek.

Nu is mijn vraag, als ik een persoon in zwart gekleed fotografeer met een wit achtergronddoek, komt de achtergrond er dan ook wit uit en de persoon in kwestie (kleding) zwart of moet ik eerst met een grijskaart ad slag?

Als ik een grijskaart moet gebruiken, is het dan mogelijk om een eenmalige meting te doen en deze dan gedurende alle foto's te 'locken'? Ik heb op mijn D300s de mogelijkheid om met de knop EL de belichting vast te houden, maar ik moet daarvoor wel de knop ingedrukt houden. Ik zou een eenmalige meting willen doen en dan alle fotos met de afstandsbediening willen maken.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 15 apr 2011 10:21 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Ge mengelt dingen door elkaar.
1) grijskaart moet ge een foto aan het model nemen, de eerste foto met grijskaart+model
Later als ge in raw convertor de raw-foto opent dan kun je met het pipetje op de grijskaart klikken en dan zie je de kelvin waarde....die kelvin waarde kun je gebruiken voor uw hele shoot als de lichtopstelling hetzelfde is gebleven.
2) de achtergrond krijgt ge heel wit door er een flits op te richten op de achtergrond alleen
3) uw model in donkere jas en de achtergrond wit....is geen probleem als ge met uw handlichtmeter het licht meet op de neus van het model.

De grijskaart heeft niks te maken met uw donkere jas van het model en uw lwitte achtergrond; dr grijskaart heeft niks te maken met de lichtintensiteit

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 15 apr 2011 10:28 
Lid

Bedankt. Goede tip over het fotograferen van de grijskaart + model. Maar even in het kort als ik een fotoshoot wil maken:

1. Ik heb een witte achtergrond en statisch/constanst licht, in M modus moet ik dus een eenmalige lichtmeting doen en deze instellingen zo laten staan.
2. Foto maken met model en grijskaart.
3. De fotoshoot maken en ad hand van de foto + grijskaart met pipetje de grijmeting doen en daarop de andere foto's corrigeren.

Begrijp ik het goed?

BerichtGeplaatst: 15 apr 2011 10:48 
Lid
Fotografie

* een witte achtergrond is niet wit...die moet ge wit maken door er een flits op te richten (alleen op de achtergrond)
* een tweede flits gebruikt ge om het model te belichten.

* de eerste foto neemt ge van het model met een grijskaart in de hand naar de camera gericht.
* ge moet fotograferen in raw
* als ge op bureel de raw foto van het model+grijskaart importeert dan kun je met het pipetje (het eerste pipetje links boven) op de grijs kaart klikken en dan verschijnt in PS rechts de kelvin-waarde...bvb 5750 en daar onder de regel "+4" bijvoorbeeld....dus ga je als je elke foto in rawconverter importeert de kelvin op 5750 zetten en de regel eronder op +4

* lichtmeting model : ....hebt ge een handlichtmeter?

BerichtGeplaatst: 15 apr 2011 10:54 
Lid

Dank voor de uitleg. Ik heb geen handlichtmeter en geen professionele studio, dus ik moet een beetje pragmatisch te werk gaan. Het wordt ook geen prof fotoshoot, maar een experiment :)

Ik schiet sowieso in RAW en met dat pipetje kom ik wel uit, ik heb dat wel vaker gedaan in de Bridge van PS. Ik heb een wit doek van 3x6m, een ophangsysteem, een grijskaart een D300s en een statief, daar moet ik het mee doen :)

BerichtGeplaatst: 15 apr 2011 10:58 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
AJL schreef:
* als ge op bureel de raw foto van het model+grijskaart importeert dan kun je met het pipetje (het eerste pipetje links boven) op de grijs kaart klikken en dan verschijnt in PS rechts de kelvin-waarde...bvb 5750 en daar onder de regel "+4" bijvoorbeeld....dus ga je als je elke foto in rawconverter importeert de kelvin op 5750 zetten en de regel eronder op +4

Als je in de rawconverter alle afbeeldingen selecteerd dan zet je alles tegenlijk goed. Beetje onzinnig om alle foto's handmatig in te gaan vullen lijkt mij?
Natuurlijk alleen de foto's onder dezelfde lichtomstandigheden.

Citaat:
* lichtmeting model : ....hebt ge een handlichtmeter?

Je kunt de meter in je camera gebruiken, zolang je niet super professioneel hoeft te zijn voldoen die prima.
Dus even het licht meten en dan je instellingen erop aanpassen zodat je histogram naar wens is.
Of eerst besluiten welke instellingen je wilt en daarna het licht daarop aanpassen.
Zo kun je bv met 1/125e op F8 en iso100 het licht af gaan stellen totdat je histogram klopt.

BerichtGeplaatst: 15 apr 2011 11:06 
Lid

Peter, dat was ook mijn plan dat laatste. Op f8 en dan shutter kiezen en dan de lichtmeter in de camera gebruiken. Het is voor mij de eerste keer dat ik in deze omstandigheden ga fotograferen. Het wordt ook maar een serie van 3, dus kan ze alle 3 wel even met de hand corrigeren nadien.

BerichtGeplaatst: 15 apr 2011 11:12 
Lid
Fotografie

Nou leuk man, succes en plezier ermee :)

Ook al zijn het er maar3. Wat is er makkelijker door met een druk alle foto's te selecteren en dan een keer je grijspunt goed te zetten ;)

BerichtGeplaatst: 15 apr 2011 11:32 
Lid

Peter schreef:
Nou leuk man, succes en plezier ermee :)

Thanks, dat gaat wel lukken :)

Citaat:
Ook al zijn het er maar3. Wat is er makkelijker door met een druk alle foto's te selecteren en dan een keer je grijspunt goed te zetten ;)

Ja, daar zit wel wat in. Volgende keer wordt het misschien een serie van 10 of meer. Ik ga dat eens uitzoeken in de Bridge hoe dat werkt, kan nooit moeilijk zijn. Het licht blijft bij alle foto's toch gelijk.

BerichtGeplaatst: 15 apr 2011 11:42 
Lid
Fotografie

Zo lang het licht gelijk is kun je dat doen inderdaad.

Als je (vanuit Bridge) de foto's opent en je in de rawconverter zit dan zie je links alle foto's in klein formaat en bovenin zie je een button waarmee je alle afbeeldingen kunt selecteren.

Alle wijzigingen die je dan op betreffende foto doet heeft invloed op alle foto's

BerichtGeplaatst: 15 apr 2011 11:54 
Lid

Peter schreef:
Zo lang het licht gelijk is kun je dat doen inderdaad.

Als je (vanuit Bridge) de foto's opent en je in de rawconverter zit dan zie je links alle foto's in klein formaat en bovenin zie je een button waarmee je alle afbeeldingen kunt selecteren.

Alle wijzigingen die je dan op betreffende foto doet heeft invloed op alle foto's

Dank je! Ik kom daar wel uit denk ik, anders post ik die vraag hier nog wel even....

BerichtGeplaatst: 15 apr 2011 12:03 
Lid

Citaat:
Als ik een grijskaart moet gebruiken, is het dan mogelijk om een eenmalige meting te doen en deze dan gedurende alle foto's te 'locken'? Ik heb op mijn D300s de mogelijkheid om met de knop EL de belichting vast te houden

Waarom zet je je toestel niet op manueel met de instellingen. Op die manier zijn de instellingen gelockt voor de ganse shoot?

Sowieso zou ik model en achtertergrond afzonderlijk verlichten.
Start met een juiste ver(be-)lichting van je model. Verhoog- of verlaag daarna de verlichting op de achtergrond tot deze wit is. Maar niet te krachtig verlichten want dan ga je overstraling zien.

Een wit achtergronddoek kan je ook als zwarte achtergrond gebruiken, zolang er geen licht opvalt :-)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 25 apr 2011 21:27 
Lid

Is het gelukt?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp