Ik kies er toch voor om alleen als ik voor belichtingscompensatie ga alleen voor plus Ev te kiezen en nooit min Ev, aangezien een 0Ev foto ook terug gedraaid kan worden zonder overbelichting en dan krijg je dus ook die mooie contrastrijke kleuren ed alleen in de nabewerking en heb je meteen ETTR voor beginners

Meer detail meer scherpte meer data, maar met minimaal aanpassingswerk.

Jean Piere, liever niet klooien met witbalans. Gewoon in RAW schieten en AWB gebruiken, het zal maar heel zelden zijn dat je dat moet aanpassen. Het is vaker dat je het wilt aanpassen maar niet echt hoeft. Van alle dingen die ik met mijn camera doe ed is AWB echt het enige wat ik zelden gebruik. Ik pas nog vaker mijn helderheid van mijn LCD scherm aan of schakel Mirror Lock Up in of uit

Maar als je gewend bent om in M te schieten probeer dan in ieder geval het licht ed in de gaten te houden, en dus in de buurt of net iets boven de 0Ev uit te komen.
Aangezien je met een extender gaat werken en een minder lichtsterke lens combinatie is de kans op ruis of minder scherpte al aanwezig en je zou eigenlijk voof f/11 moeten kiezen voor scherpte compensatie maar dan ga je helemaal achter uit met je sluitertijden.
Ik zou je aanraden : Lens met converter, Av, dan je belichtings compensatie op 1/3 stop plus Ev en dan kijken welke snelheden je haalt op f/8 of f/9, en dan de ISO verhogen tot je ongeveer snelheden haalt van 1/800 of 1/1000.
En dat zal al snel beginnen vanaf ISO 400 vermoed ik.