Gemini, niet altijd proberen je gelijk te halen. Je punt is gemaakt, maar misschien is er hier iemand die het wel wilt doen.

De vraag mag gesteld worden, niet dan?
Zelf ga ik 15 mei voor de man van een nicht komende zondag motorracefoto's (bestaat dit woord eigenlijk wel?) maken van hem en zijn teammaten in Assen. In ruil daarvoor wilden ze mij betalen, maar dat hoeft van mij niet. Ik doe het voor de lol. Vorig jaar hadden ze een beroeps in de hand genomen en daarvoor moesten ze diep in de buidel tasten. Mij lijkt het gewoon leuk. Voor mij regelen ze een pasje waarmee ik overal kan komen (leuk toch?).
Zo kan het dus best zijn dat er op dit forum fotografen rondlopen die het leuk vinden om een dagje aan portretfotografie te doen. Nu is het model geen mooie jonge dame, maar een hond al dan niet met baas, hondje alleen en een foto van een hondenkop.
Ik begrijp dat ze je reiskosten willen vergoeden en dat je ook te eten en te drinken krijgt. Als je al een geschikte lichtsituatie weet, dan begint het vervolgens erg op productiewerk te lijken. Aan de andere kant kun je ook gewoon minimaal 3x68 keer experimenteren met licht en opstellingen

Dat er veel nabewerking aan vast zit hangt van de fotograaf af. Als je de achtergrond zorgvuldig kiest, je een setje flitsers hebt waardoor je niet afhankelijk bent van het omgevingslicht en je camera recht op je statief zet, heb je volgens mij niet veel werk aan het nabewerken. Daar komt nog eens bij dat het overgrote deel van de mensen niet zo nauwkeurig naar een foto kijken als dat er op fotofora wordt gedaan.
Ik ben het met je eens dat deze klus wel een flink aantal uren van je vrije tijd kost:
- reistijd heen
- minimaal 4 uur foto's maken, maar je zult eerder aan de 6 uur komen
- eten en drinken
- reistijd terug
- foto's bewerken (veel bewerken of weinig bewerken)
- foto's op DVD zetten en opsturen (e-mailen zal niet gaan)
...en voor Chay: met de generaliserende opmerkingen die je maakt zul je denk ik niet veel enthousiasme weten op te wekken bij mensen die er misschien aan denken...