Het is 21 aug 2025 17:40

Auteur Avond/nacht fotografie
 Avond/nacht fotografie
BerichtGeplaatst: 12 mei 2011 13:24 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Welke instellingen gebruiken jullie hiervoor?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Avond/nacht fotografie
BerichtGeplaatst: 12 mei 2011 13:31 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
In ieder geval een statief, en dan een lange sluitertijd (20 a 30 seconden) en diafragma kun je een beetje mee spelen. Ligt eraan of je sterretjes wilt en of je veel scherp wilt enzo....

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Avond/nacht fotografie
BerichtGeplaatst: 12 mei 2011 13:34 
Lid

Geslacht: Vrouw
dhldhldhl schreef:
In ieder geval een statief, en dan een lange sluitertijd (20 a 30 seconden) en diafragma kun je een beetje mee spelen. Ligt eraan of je sterretjes wilt en of je veel scherp wilt enzo....

Wat bedoel je met sterretjes?

Wat mij onwijs mooi lijkt is om in het donker alle lichtjes in de stad of iets dergelijks op de gevoelige plaat vast te leggen.

Een shot van bijv. een maan vind ik ook prachtig, maar lijkt mij dat je andere instellingen nodig hebt, omdat je minder licht inval hebt als bij een stad met lichtjes..

Avond/nacht fotografie
BerichtGeplaatst: 12 mei 2011 13:38 
Lid
Fotografie

idd een statief.. verder wijst het zich redelijk vanzelf..
Gebruik de M stand, ik zou niet keizen voor een lange sluitertijd als dat niet nodig is. dus statief iso 100 F5 en daarbij de juiste sluitertijd kiezen. Welk diafragma je precies kiest is ook afhankelijk van je objectief. Dus ga gewoon wat spelen, nacht fotografie wat pas moeilijker als je beweging wilt naast scherpte, of een bewegend voorwerp scherp op de foto wilt zetten.

dus gewoon doen. Hoe verder je je diafragma knijpt hoe groter de sterren worden rondom de lichtjes. Maar ook dat zie je vanzelf wanneer je gaat uitproberen. Het voordeel is dat de locatie bij nacht fotografie vaak dezelfde blijft, kies er dus 1 niet te ver uit je omgeving zodat je de dag daarop weer terug kan.

de nacht foto met je mooie onderwerp komt daarna vanzelf wel.

Profiel op dit foto forum
 Avond/nacht fotografie
BerichtGeplaatst: 12 mei 2011 14:31 
Lid
Fotografie

Maris schreef:
dhldhldhl schreef:

Wat bedoel je met sterretjes?

Wat mij onwijs mooi lijkt is om in het donker alle lichtjes in de stad of iets dergelijks op de gevoelige plaat vast te leggen.

Een shot van bijv. een maan vind ik ook prachtig, maar lijkt mij dat je andere instellingen nodig hebt, omdat je minder licht inval hebt als bij een stad met lichtjes..

Het kan inderdaad prachtig zijn, ik heb er laatst nog een gemaakt: klik. De sterretjes is inderdaad een soort, tja, sterretje rondom lichte plekken, dus lampjes bijvoorbeeld.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp