Het is 17 mei 2025 08:34

Auteur Nikon D90 of D5100
 Nikon D90 of D5100
BerichtGeplaatst: 11 jun 2011 18:43 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hi,

Ik heb mijn D3000 ondertussen voor een leuk bedrag verkocht en nu ben ik op zoek naar de ´volgende stap´. Mijn interesse is altijd uitgegaan naar de D90 van Nikon. Deze ben ik nog steeds van plan te kopen, maar ik twijfel een klein beetje tussen deze D90 en de nieuwe D5100. Deze heeft meer megapixels en is nieuwer (dus ook nieuwere sensor etc). Je kan er ook beter mee filmen, maar daar koop ik geen spiegelreflex voor :D

Ik heb een SB-600 en deze kan worden aangestuurd met de D90, niet met de D5100. Daarnaast hoor ik steeds dat de D90 op een aantal vlakken nog steeds beter is, zoals de viewfinder en ook het aantal pixels per oppervlakte vd sensor (kan iemand mij dit uitleggen?). De D5100 heeft meer pixels, maar de sensor heeft dezelfde oppervlakte, dit kan negatief uitgelegd worden blijkbaar. Daarnaast blijkt de handling van de D90 beter. Deze is iets groter en ligt bij de meeste mensen beter in de hand. Daarnaast zijn er twee wieltjes aanwezig op de D90.

Ik weet, het is een persoonlijke keuze. Ik vond mijn D3000 iets te klein en had daardoor soms wat moeite met de grip. Daarnaast moest ik me suf draaien en drukken om de gewenste handmatige instelling te krijgen. De handling vind ik dus belangrijk. Daarnaast wil ik mijn SB-600 remote gebruiken.

De keuze lijkt duidelijk, maar ik twijfel toch een beetje vanwege de leeftijd van de D90. De D7000 voldoet aan alles eisen, maar is iets buiten mijn budget :(

Graag jullie mening/advies.

Bij voorbaat dank.

Groet,
Danny

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Nikon D90 of D5100
BerichtGeplaatst: 11 jun 2011 20:15 
Lid
Fotografie

pixels zeggen mij nooit zoveel eigenlijk. d90 is idd nog steeds een erg goed toestel, maar ik weet niet of die nog steeds nieuw te koop zullen zijn. d51000 en d7000 zullen idd wel weer nieuwe snufjes aan boord hebben, maar ik kijk altijd meer naar usability. dus hoe zit de boel ergonomisch in elkaar..nu zit dat bij nikon wel snor, dus je zult je niet snel een buil vallen aan een d90, d5100 of d7000. nieuw of nieuwer maakt ook zovele niet meer uit, tegen de tijd dat je je nieuwe toestel eenmaal hebt, staat de volgende generatie alweer te wachten.. onbegonnen werk dus. :) ik zou zelf kijken naar wat het beste voldoet aan jouw eisen en verlangens en budget, ik zelf hecht meer waarde aan goed in de hand liggen en goede knoppologie dan het sensortje met weet ik hoeveel pixeltjes erop. een toestel bestaat uit meer dan een sensor vind ik. de verschillen zijn zo klein geworden..

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon D90 of D5100
BerichtGeplaatst: 12 jun 2011 09:52 
Lid
Fotografie

Wellicht voor een vergelijking kun je hier :
http://www.camera-catalog.com/compares/popular/nikon_d5100_vs_nikon_d90
nog eea uithalen voor je een beslising neemt :)

groeten
Eric

Nikon D90 of D5100
BerichtGeplaatst: 12 jun 2011 18:37 
Lid
Fotografie

D7000 :)

Nikon D90 of D5100
BerichtGeplaatst: 12 jun 2011 22:55 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
De D90 is een super fijne camera en heel duidelijk in gebruik,genoeg pixels en je kan een redelijke hoge iso gebruiken zonder al te veel ruis en is ook nog steeds verkrijgbaar hoor :)

Nikon D90 of D5100
BerichtGeplaatst: 12 jun 2011 23:49 
Lid
Fotografie

Ik zou voor de D90 gaan :) Volgens mij nog gewoon te koop bij kamera-express :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Nikon D90 of D5100
BerichtGeplaatst: 13 jun 2011 00:11 
Lid

Ondertussen nog wat onderzoek gedaan en samen met jullie tips en adviezen een besluit genomen...

D90 it will be!!

Inderdaad nog steeds verkrijgbaar bij Kamera Express, Foka e.d. Momenteel bij deze winkels met standaard/gratis 5 jaar garantie :up

Bedankt iedereen!

Mvg,
Danny

Nikon D90 of D5100
BerichtGeplaatst: 13 jun 2011 12:32 
Lid
Fotografie

Meer pixels is beter is 100% een verkoop praatje.
Vanaf ongeveer 6 megapixels heb je meer dan genoeg voor een poster formaat foto, wil je een bushokjeformaat red je dat ook prima, met wat digitaal bij berekennen.

Wat meer dan 6mp is wel fijn, zeg tot ca 10mp is nodig, alles daarboven is imo verkoop praatjes.

het nadeel van meer pixels is namelijk de ruis, er is nog altijd geen manier om de ruis echt te verminderen, wel kunnen ze er ruis onderdrukkers bij doen, maar dat is een digitaal trucje.
Ik deed 1,5 jaar geleden mijn 350D 8mp weg, een toestel uit het stenentijdperk zo ongeveer. Ik had wel gelezen dat de nieuwe 50D 15mp (denk ik) niet zo best zou zijn met ruis, maar dacht dat dat in het licht van de moderne ontwikkelingen wel mee zou vallen ten opzichte van mijn oude camera. Dat viel me erg tegen, een ruisvrije foto is met de 50D veel moeilijker te maken dan met de 350D was.

Ik zou daarom gaan voor de d90, ik ga er dan vanuit dat d5100 meer instap model is. Ik weet heel weinig van Nikon eerlijk gezegd.

Nikon D90 of D5100
BerichtGeplaatst: 13 jun 2011 19:33 
Lid
Fotografie

Dd D7000 heeft de nieuwste Sony chip. Die chip wil ik ook wel hebben :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp