Het is 21 aug 2025 10:07

Auteur hele lichte huidskleur
 hele lichte huidskleur
BerichtGeplaatst: 26 jun 2011 11:40 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Wat veranderen jullie aan je instellingen als je iemand gaat fotograveren met een hele lichte huidskleur (zo goed als spierwit) op een buitenlocatie?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 hele lichte huidskleur
BerichtGeplaatst: 26 jun 2011 11:50 
Lid
Fotografie

Zorgen dat je geen overbelichting krijgt.
Maar je vraag is niet zomaar vanaf andermans huiskamer te beantwoorden, daarvoor heeft een ieder toch echt lichtomstandigheid ter plekke nodig, en weten welke camera en objektief je gebruikt, en wat je doel is?

Trial and error dus. ;)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 hele lichte huidskleur
BerichtGeplaatst: 26 jun 2011 12:02 
Lid

Gemini schreef:
Zorgen dat je geen overbelichting krijgt.
Maar je vraag is niet zomaar vanaf andermans huiskamer te beantwoorden, daarvoor heeft een ieder toch echt lichtomstandigheid ter plekke nodig, en weten welke camera en objektief je gebruikt, en wat je doel is?

Trial and error dus. ;)

Tijdens de al gemaakte foto's waren het turn/marionette oefeningen buiten met bewolkt weer.
Eerst had ik der gezegd dat ze uit de schaduw moest blijven, maar daar was zo goed als niks meer te zien van der huid. Dat was dan één witte vlek. Dus der meer in de schaduw stukken laten blijven, maar nog was er detail verlies op sommige stukken van der huid. Ik had hier in JPG geschoten (ik gebruik meestal mijn laptop, maar deze kan geen RAW bewerkingen aan). De volgende keer toch maar in RAW schieten aangezien je meer kunt corrigeren. Maar wil al zoveel mogelijk proberen te voorkomen tijdens het schieten.

Ik dacht zelf dat het eventueel zou kunnen helpen als ik mijn witbalans aan zou passen op de camera en deze weer wat te corrigeren tijdens het bewerken. Is dat een juiste optie?

hele lichte huidskleur
BerichtGeplaatst: 26 jun 2011 13:10 
Lid
Fotografie

Overbelichten is iets anders dan witbalans.
Googlen, en lezen zou ik zeggen. ;) Dit zijn echt dingen die je moet weten om tot een leuk resultaat te komen.

Als je begint te fotograferen, maak je een paar testshots, en ga je kijken op je schermpje hoe je zit met je licht, neem je histogram erbij en kijk wat je moet bijstellen.
Dat is echt de manier, niemand kan je zo ff zeggen wat je moet doen, dat is nou juist het fotograferen. :)

hele lichte huidskleur
BerichtGeplaatst: 26 jun 2011 13:14 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Wat Gemini zegt, goed kijken naar je histogram en aan de hand daarvan iets onder of overbelichten, en steeds tijdens de shoot blijven kijken naar histogram of je moet bijstellen.

Met een geheel witte huid kan je ook spotmeting gebruiken voor de belichting, en deze dan op het gelaat van model meten.

Maar histogram is je vriend alhier :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp