de 1000D is de instapper en in onlangs vervangen door de 1100D
Een serie daarboven daar zitten de beginners SLRs die begonnen met de 300D, 350D, 400D, 450D, en dan komt jouw 500D, 550D en de nieuwste uit die serie de 600D. Canon houdt meestal nog even de voorganger aan en soms hebben winkel ook nog de voorganger daarvan. inmiddels worden de modellen namelijk behoorlijk snel achter elkaar uitgebracht.
8Megapixel is al voldoende om op A3 formaat zonder vergroting af te drukken. Het verschil tussen de 550D en de 600D is te klein om voor velen aan te voelen, en mijn vermoeden zegt dus dat je de 600D achterwege kunt laten.
Ik zelf bemerk een bevlogenheid waarbij ik liever de instap serie oversla. Ik zou je de 550D aanraden. Waarom? Omdat ik vermoed dat je met een 1100D over een half of 3 kwart jaar misschien meer wilt en dan alsnog een xxxD wilt en dat je dan geld weggooit bij de verkoop van je 1100D en de aankoop van een xxxD. De 500D is op zich voldoende maar als de opvolger en de opvolger daarvan er al is, is de vraag of je niet ook daar geld op gaat toeleggen. De 600D is dermate marginaal meer dat je er niet veel van zult merken en zeker jij niet, maar zelfs ook andere ervaren gebruikers.
Dan kom je op de 550D uit. Dan heb je bakkena an mogelijkheden, en mooie specs en een body waar je zonder schaamte, wat helaas toch nog veel voorkomt gezien de 7D aankopen met flutlenzen ipv goede lenzen en een uiterlijk misschien minder spannende body, een aantal jaar veel plezier aan hebben.
En die cursus die erbij zit aboluut volgen. Of een cursus bij Wolves fotografie volgen. Ik bemerk teveel mensen die denken dat ze met een spiegelreflex camera vanzelf mooie foto´s gaan maken. Ok de camera´s van nu kunnen veel en helpen mindere goden een hoop maar fotograferen is wat anders dan foto´s schieten