Het is 18 mei 2025 19:01

Auteur Welke camera / welke lens (beginner)
 Welke camera / welke lens (beginner)
BerichtGeplaatst: 04 aug 2011 20:50 
Lid
Offline op het foto forum

Beste iedereen,

Ik wil ook graag een spiegelreflexcamera kopen, maar ik twijfel nog over een aantal punten. Wie wil mij helpen?

Het is in ieder geval voor allerlei soorten foto's. Foto's van dichtbij en foto's van veraf (landschappen, omgeving, gebouwen). Daarom dacht ik eerst aan een lens van 18-135 of 18-200, maar ik weet eigenlijk niet zeker of 135 wel genoeg is? En ik heb begrepen dat de kwaliteit van de foto's minder goed is als je een lens met zo'n groot bereik als 18-200 neemt, iemand ervaringen?

Voorbeelden van camera's waar ik naar kijken:
Canon met 18-135 lens: http://www.kamera-express.nl/product/ca ... 135mm-is-/
Canon met 2 lenzen (18-55 en 55-250): http://www.kamera-express.nl/product/ca ... -250mm-is/ , http://www.kamera-express.nl/product/ca ... TabsAnchor .
Of canon/nikon een andere en dan met een 18-200 lens.

Mijn voorkeur gaat uit voor 1 lens in totaal aangezien het mij gewoon makkelijk lijkt om niet steeds te hoeven switchen, maar ik vind niet dat dit ten koste van de kwaliteit moet gaan.
Verder wil ik het liefste een canon en anders nikon. Budget wat ik ervoor uit wil geven is maximaal zo'n €1000,- in totaal voor de camera en lens/lenzen.

Wie heeft er goede tips??

Alvast bedankt!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 04 aug 2011 21:25 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
In jou geval zal ik voor de 2 de link gaan ,de 600d is een mooi toestel,de 18-55 en de 55-250 zijn ook goed. al met al een mooi setje om mee te beginnen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 04 aug 2011 21:43 
Lid
Fotografie

mjcsmit schreef:
In jou geval zal ik voor de 2 de link gaan ,de 600d is een mooi toestel,de 18-55 en de 55-250 zijn ook goed. al met al een mooi setje om mee te beginnen.

Helemaal mee eens, ook al is een 18-135 niet slecht, je kiest voor een DSLR om lensen voor speciale dingen met speciale eigenschappen te kunnen gebruiken, anders kun je beter een hybride camera of zeer goede compact camera kopen. :)

BerichtGeplaatst: 05 aug 2011 11:06 
Lid
Fotografie

Ik ben het ook eens met het tweede setje.

Niet al te lang geleden begonnen met een 1000D en een sigma 18-250.
Dacht ook niet teveel willen wisselen. Heb nu al een 6 tal verschillende objectieven.
Ook heb ik de 1000D al ingewisseld vorig jaar voor een uitlopende 50D. En als je eenmaal gaat schieten met een "L" serie objectief dan raak je verslaaft. Maar dat is wat anders.

Het geeft heel niet als je moet wisselen, voor een vakantie is een alles in een zoom (18-200 of 250/270) erg makkelijk, maar als je meer wilt fotograferen, en dan bedoel ik niet leuke vakantiekiekjes, dan is de tweede optie al een stuk beter.

Veel suc-6

BerichtGeplaatst: 05 aug 2011 14:29 
Lid

Bedankt voor de reacties!
Fijn dat iedereen er een beetje het zelfde overdenkt, maakt het makkelijk.
Dan gaat het inderdaad die worden!
Nogmaals bedankt!

BerichtGeplaatst: 05 aug 2011 17:20 
Lid

Hmmmm.... Dankzij dit forum ben ik er nu van overtuigd dat het inderdaad een moet worden met een 18-55 lens én 55-250 lens.... Maar nu ging ik dus verder kijken en je hebt zoveel opties!

De Eos 1000d:
http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... ts_id=9689
Grootste voordeel van die is dat ie erg goedkoop is (maar waarom?). Nadeel is dat ie wel al iets ouder is (2008). Wel 'maar' 10,1 megapixel, is dat genoeg?

De Eos 1100d:
http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... s_id=20740
Ook weer erg goedkoop (maar waarom?). En met een leuke cursus (gewoon leuk). En uit 2011. Perfect? Wel 12 megapixel, minder dan de volgende paar.

De Eos 550d:
http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... s_id=16630
Deze dus 18 megapixel. Komt uit 2010. Ook weer met die leuke cursus.

De Eos 600d:
http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... s_id=19902
Uit 2011, 18 megapixel en met die cursus. Lijkt de beste, maar daar betaal je ook voor, en is dat het waard?

De Eos 500d:
http://azerty.nl/producten/product_deta ... nders.html
Uit 2009, 15.1 megapixel.... Tsja.

BerichtGeplaatst: 05 aug 2011 19:38 
Lid
Fotografie

de 1000D is de instapper en in onlangs vervangen door de 1100D
Een serie daarboven daar zitten de beginners SLRs die begonnen met de 300D, 350D, 400D, 450D, en dan komt jouw 500D, 550D en de nieuwste uit die serie de 600D. Canon houdt meestal nog even de voorganger aan en soms hebben winkel ook nog de voorganger daarvan. inmiddels worden de modellen namelijk behoorlijk snel achter elkaar uitgebracht.

8Megapixel is al voldoende om op A3 formaat zonder vergroting af te drukken. Het verschil tussen de 550D en de 600D is te klein om voor velen aan te voelen, en mijn vermoeden zegt dus dat je de 600D achterwege kunt laten.

Ik zelf bemerk een bevlogenheid waarbij ik liever de instap serie oversla. Ik zou je de 550D aanraden. Waarom? Omdat ik vermoed dat je met een 1100D over een half of 3 kwart jaar misschien meer wilt en dan alsnog een xxxD wilt en dat je dan geld weggooit bij de verkoop van je 1100D en de aankoop van een xxxD. De 500D is op zich voldoende maar als de opvolger en de opvolger daarvan er al is, is de vraag of je niet ook daar geld op gaat toeleggen. De 600D is dermate marginaal meer dat je er niet veel van zult merken en zeker jij niet, maar zelfs ook andere ervaren gebruikers.

Dan kom je op de 550D uit. Dan heb je bakkena an mogelijkheden, en mooie specs en een body waar je zonder schaamte, wat helaas toch nog veel voorkomt gezien de 7D aankopen met flutlenzen ipv goede lenzen en een uiterlijk misschien minder spannende body, een aantal jaar veel plezier aan hebben.

En die cursus die erbij zit aboluut volgen. Of een cursus bij Wolves fotografie volgen. Ik bemerk teveel mensen die denken dat ze met een spiegelreflex camera vanzelf mooie foto´s gaan maken. Ok de camera´s van nu kunnen veel en helpen mindere goden een hoop maar fotograferen is wat anders dan foto´s schieten :)

BerichtGeplaatst: 06 aug 2011 09:43 
Lid

Ik denk dat het wel de 550D gaat worden als ik jou zo hoor, ik combinatie met de specificaties die ik heb gelezen :D.
Ik laat het sowieso nog wel weten op dit forum!
Bedankt in ieder geval!!

BerichtGeplaatst: 06 aug 2011 11:06 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Ik zag net een leuke aanbieding in 't krantje van de Media Markt........Canon 500D + 18-55mm. + 75-300mm., voor €499,-. ;)

BerichtGeplaatst: 08 aug 2011 15:52 
Lid

Wat MM betreft ben je eigenlijk net een week te laat. Vorige week hadden ze stapelkorting.

Hierdoor kreeg je een Canon 600D met 18-135 lens (volgens mijn directe omgeving het beste instapmodel voor mij omdat ik veel laagfotografie wil doen en daarmee het draaibare beeldscherm (het verschil tussen de 550D en 600D) flink nodig heb) + 67mm UV MRC filter + 16GB Scandisk Class 10 bij elkaar voor +/- 830 euro.

Probeer bij een webshop aan te geven dat dit bij MM mogelijk was en dat je dus beter verwacht van een webshop.

BerichtGeplaatst: 13 aug 2011 19:26 
Lid

Het is de 600D geworden !! Met een 18-55 en 55-250 lens.
Helaas niet met korting, maar alsnog ben ik er erg blij mee!! Echt een fantastisch toestel :D.
Ik koos overigens voor de 600D ipv 550D vanwege het verstelbare scherm en de goede beoordelingen (o.a. beste getest bij de consumentengids)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp