Frans schreef:
Je geeft wat weinig info.
Kinderen portretteren in een studio of buiten of beiden. Alleen portret of ook half- en full body. Professioneel of hobby etc. etc.
Waarvoor heb je die hoge lichtsterkte nodig. Voor de dof of weinig licht. Kost een hoop geld.
Aantal mm is toch ook heel erg afhankelijk van de beschikbare ruimte. En ook of je graag wat afstand wil houden.
Ben je je ervan bewust dat je met een prime constant zelf aan het wisselen bent van afstand?
En het blijft handig om zelf met je camera in de winkel te gaan proberen.
Voornamelijk binnen, studio heb ik niet en buiten ben ik tevreden met wat ik heb. Lichtsterk vanwege de dof EN weinig licht (binnen). Ik weet dat het een hoop geld kost, maar ik hoef de lens ook niet 1,2,3 te hebben (ja eigenlijk wel, haha, maarja dat gaat hem nu niet worden).
Wil voornamelijk portretfoto's maken en ook half body. Het is vooral voor hobby, maar wie wat wat de toekomst ooit zal brengen.
Zelf van afstand wisselen daarvan ben ik mij zeker van bewust, vind ik geen probleem. Maar ik heb begrepen dat je met een prime toch wat lichtsterkte wint en dat deze sneller focussen. En dat zijn nu precies de twee punten waaraan de lenzen die ik nu heb niet voldoende aan voldoen. Althans voor binnen. Voor buiten zijn ze verder prima.
Of weet jij (of iemand anders) een zoomobjectief dat wel goed lichtsterk is en dat snel is in focussen.
Ohja, en om kinderen te fotograferen vind ik enige afstand wel prettig werken, moet echter wel binnen kunnen fotograferen en aangezien niet elke woonkamer 11 meter of langer is... een 300mm is dus veel te veel mm haha