Het is 18 mei 2025 12:36

Auteur 50 mm of 85 mm vast brandpuntobjectief?
 50 mm of 85 mm vast brandpuntobjectief?
BerichtGeplaatst: 13 aug 2011 22:09 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo,

Ik ben mij aan het orienteren. Ik wil graag een nieuwe lens aanschaffen en dan eentje die lichtsterk is en snelle autofocus heeft. Ik wil deze namelijk gebruiken om voornamelijk kinderen te portretteren. Kinderen (jonge) zitten nauwelijks stil, heb dan weinig tijd tot focussen. Ook zit mijn linkerhand in een polsspalk waardoor zelf scherpstellen niet zo snel gaat.

Ik heb nu een Nikon D80 maar wil in de toekomst ooit de overstap maken naar fullframe. Nu kan de 50 mm misschien wel voldoende zijn, maar is dat ook bij fullframe? Of kan ik dan beter een 85 mm nemen? of misschien zelfs wel een 105 of 135 mm. Maar met die laatste tot gevolg dat ik toch best ver weg moet gaan staan, zeker nu met de D80.

Wat zouden jullie mij aanraden? Mijn voorkeur zou nu uit gaan naar deze lens:
http://www.kamera-express.nl/product/nikon-af-d-85mm-f-1-4-hn-31-zonnekap-/

Maar helaas op dit moment (ver) boven mijn budget, maar misschien wel het wachten/sparen waard. Wat zouden jullie adviseren?

Zou deze ook aan te raden zijn?

http://www.kamera-express.nl/product/nikon-af-d-85mm-f-1-8-hn-23-zonnekap-/
Gr. Karin

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 13 aug 2011 22:37 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Je geeft wat weinig info.
Kinderen portretteren in een studio of buiten of beiden. Alleen portret of ook half- en full body. Professioneel of hobby etc. etc.
Waarvoor heb je die hoge lichtsterkte nodig. Voor de dof of weinig licht. Kost een hoop geld.
Aantal mm is toch ook heel erg afhankelijk van de beschikbare ruimte. En ook of je graag wat afstand wil houden.
Ben je je ervan bewust dat je met een prime constant zelf aan het wisselen bent van afstand?

En het blijft handig om zelf met je camera in de winkel te gaan proberen.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 13 aug 2011 22:54 
Lid

Geslacht: Vrouw
Frans schreef:
Je geeft wat weinig info.
Kinderen portretteren in een studio of buiten of beiden. Alleen portret of ook half- en full body. Professioneel of hobby etc. etc.
Waarvoor heb je die hoge lichtsterkte nodig. Voor de dof of weinig licht. Kost een hoop geld.
Aantal mm is toch ook heel erg afhankelijk van de beschikbare ruimte. En ook of je graag wat afstand wil houden.
Ben je je ervan bewust dat je met een prime constant zelf aan het wisselen bent van afstand?

En het blijft handig om zelf met je camera in de winkel te gaan proberen.

Voornamelijk binnen, studio heb ik niet en buiten ben ik tevreden met wat ik heb. Lichtsterk vanwege de dof EN weinig licht (binnen). Ik weet dat het een hoop geld kost, maar ik hoef de lens ook niet 1,2,3 te hebben (ja eigenlijk wel, haha, maarja dat gaat hem nu niet worden).

Wil voornamelijk portretfoto's maken en ook half body. Het is vooral voor hobby, maar wie wat wat de toekomst ooit zal brengen.

Zelf van afstand wisselen daarvan ben ik mij zeker van bewust, vind ik geen probleem. Maar ik heb begrepen dat je met een prime toch wat lichtsterkte wint en dat deze sneller focussen. En dat zijn nu precies de twee punten waaraan de lenzen die ik nu heb niet voldoende aan voldoen. Althans voor binnen. Voor buiten zijn ze verder prima.

Of weet jij (of iemand anders) een zoomobjectief dat wel goed lichtsterk is en dat snel is in focussen.

Ohja, en om kinderen te fotograferen vind ik enige afstand wel prettig werken, moet echter wel binnen kunnen fotograferen en aangezien niet elke woonkamer 11 meter of langer is... een 300mm is dus veel te veel mm haha

BerichtGeplaatst: 13 aug 2011 23:55 
Lid

Ik gebruik de Sigma 85mm 1.4 op mijn Nikon D7000. Deze gebruik ik voornamelijk voor portret- en modelfotografie en ben er uitermate tevreden over. In prijs is deze een stuk aantrekkelijker dan de Nikon

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 15 aug 2011 08:45 
Lid
Fotografie

Een 85 mm/1.8 van Nikon is een optie, netzoals de 85 mm/1.4 van Sigma. Deze laatste ken ik en is mij heel goed bevallen.

Ga je 85 mm op een FF camera zetten dan vind ik de brandpuntsafstand voor een wat krap gekaderd portret vaak aan de korte kant. Ik vind een portret soms harmonieuzer overkomen wanneer die gemaakt is bij pakweg 100- 135 mm. Maar, dat hangt o.a. van de vorm van het gezicht af.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp