Het is 09 jun 2025 22:31

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Worldcup Stockcar F1 Raceway Venray
 Worldcup Stockcar F1 Raceway Venray
BerichtGeplaatst: 21 aug 2011 22:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Terwijl autosportminnende Nederland zich vergaapt aan alles wat er door de straten van Rotterdam scheurt, ga ik mooi de andere kant op.
Ik ben geen kuddedier en leef niet in een roedel,school,zwerm of kudde dus probeer ik me te vermaken op de Raceway Venray waar de Worlcup Stockcar F1 wordt verreden.
Omdat ik hier voor de eerste keer ben ga ik eerst op verkenning uit. Ik zie al gauw dat fotograferen hier niet makkelijk zal zijn omdat je niet laag aan de baan mag gaan staan. Op diverse plaatsen staan wel hoogwerkers opgesteld waarvan je mag fotograferen. Na een aantal rondjes had al besloten om hier niet langer gebruik van te maken omdat de standpunten mij niet erg aanspraken. "Dat is toch niks voor mij."
Op zoek naar een potentieel plekje loop ik voorbij een piepklein gaatje tussen twee palen en een vangrail van beton. Het gaatje was niet groter dan het scherm van mijn laptop en ik mocht niet tegen het hek aan staan. Nouja, dan maar enige afstand houden en goed mikken en hopen dat het iets uithaalt.
Toch is het mij gelukt om vanaf een 'normaal' laag standpunt te werken. Het was niet makkelijk maar je behelpen is ook een uitdaging.

Hieronder aan aantal foto's van een tak van autosport die nog niet op mijn cv stond...... tot nu dan.

1. 1/160sec. - f14 - 300mm
Fotografie

2. 1/400sec. - f6,7 - 105mm
Fotografie

3. 1/250sec. - f8 - 155mm
Fotografie

4. 1/200sec. - f7,1 - 70mm
Fotografie

5. 1/125sec. - f15 - 200mm
Fotografie

6. 1/250sec. - f7,6 - 22mm
Fotografie

Groeten Roel.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 22 aug 2011 08:57 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
De laatste is de enige die een emotie bij mij ontlokte..
Alle foto´s zijn lekker scherp, de kleuren zijn fijn, en dat is het voor mij dan wel, ik mis spanning, kreeg geen zin om de wedstrijd te gaan kijken. Dat is volgens mij wel waar sport fotografie over gaat.. in 1 foto proberen de wedstrijd te vertellen.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 22 aug 2011 13:26 
Lid

Meningen bij deze verschillen ds want ik vind het onzin wat Nagtie zegt. Hoezo emotie, emotie is leuk inderdaad maar geen pré bij dit soort fotografie. Ikzelf ben een groot autosportfan (gisteren bavaria city racing en ik stond er al om 6.30u, hoezo gestoord) en dit soort foto's is ook vaak alleen geschikt voor het publiek die dit soort foto's (racegeweld) graag ziet, in bijvoorbeeld tijdschriften, kranten voor nieuwswaarde. Emotie kun je ook in de snelheid zien maar dit is meer journalistiek dus moet je hier juist het publiek laten zien (foto5) de momenten zoals crashes (foto4) en de snelheid (foto1 & 5) en daarnaast nog de overzichtsplaten (zoals foto2) ... Ik vind dit een prima serie, af en toe wat krap gekaderd vooral 3 en jammer dat bij de overzichtsplaat de laatste wagen er niet helemaal op staat, de kleuren zijn super, zo ook de scherpte!

BerichtGeplaatst: 22 aug 2011 13:31 
Lid
Fotografie

Als je over emotie spreekt kun je de helft van de onderwerpen hier en de uitwerkingen wel schrappen....
Vind het ook een prima serie. Meestal zie je de standaard foto's en daar word ik dan weer niet warm van.
Vind het een mooie afwisselende serie waarbij je gelukkig niet geprobeerd hebt steeds maar de hele auto erop te krijgen. Mooi scherp, mooi van kleur.....
En het kijkgaatje is een mooie anekdote...

BerichtGeplaatst: 22 aug 2011 17:36 
Lid
Fotografie

Dank voor de reacties. Ik begrijp dat een ieder een andere kijk op fotografie heeft en heb daar ook respect voor. Emotie is bijna niet vast te leggen omdat je vrij ver van alles weg staat en wanneer je terug bent op de plaats waar de rijders zich verzamelen de emotie al is afgekoeld. Daarbij is het mijn eerste keer geweest hier op deze baan en moest ik mijn weg vinden. Dit kost ook veel tijd en dan mis je wel eens iets.
Emotie bij een coureur die in de auto zit is moeilijk te fotograferen. Bij een sport waarbij de speler duidelijk zichtbaar is (b.v. handbal, voetbal e.d.) is dat makkelijker omdat je dan altijd het gezicht ziet.
Bij foto 2 was het met de 70-200 toch niet mogelijk geweest om alle auto's in 1 beeld te vangen omdat er achter de (halve) auto nog een aantal rijden. Bij verder terug zoomen zou er dan onder in beeld een heel hoog hek zichtbaar zijn waarover gefotografeerd moest worden, daarom deze keuze.
De foto's zijn achteraf niet erg gekaderd alleen bij foto 4. Omdat hier een hinderlijke stalen draad boven en onder zichtbaar was. Ik kader vrijwel altijd al op het moment dat ik de foto maak en dan wil de auto wel eens te groot in beeld zijn en houd ik links en rechts wel eens te weinig ruimte over. Ik zal eigenlijk iets eerder moeten afdrukken.
Tenslotte: Ik miste ook spanning bij deze tak van autosport. Stockcar races staan bekend om hun agressieve rijstijl en het is één van de ruwste takken van autosport. Hiervan uitgaand trok ik volle verwachtingen richting de speedway maar de spanning,snelheid en actie,waar deze sport om bekend staat, heb ik nauwelijks gezien. Misschien ben ik teveel gewend en zijn mijn verwachtingen te hoog.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2011 21:29 
Lid
Fotografie

Een prima en afwisselende serie.
Foto 2 geeft een mooi overzicht en foto 3 is een mooi actie plaatje.

Leuk dat je zo verschillende soorten autosport in beel brengt Roel.
De meeste zullen nu wel op je cv staan, denk ik zo.... ;)

gr. Bart

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp