wwestendorp schreef:
@Wolves, bedankt voor de update,
wat heb je precies gedaan?
Lagen gemaakt en dan het oog lichter gemaakt en..
Voor die vraag ben ik altijd bang wanneer ik een bewerking plaats.
Ik doe altijd maar wat en kan daardoor heel moeilijk vertellen wat ik heb gedaan, maar ik zal het proberen.
Als eerste heb ik een copie laag gemaakt en die op bleken gezet (sorry, NL-versie...). Toen een laagmasker gemaakt, dit omgekeerd (ctrl+i) zodat alles zwart is en vervolgens met 50% dekking het oog weer teruggehaald (met wit tekenen). Lagen samengevoegd. Met Viveza (NIK-Software plugin) meer structuur gegeven. Deze bewerking wordt automatisch in een nieuwe laag met laagmasker geplaatst. Op dezelfde manier als hierboven beschreven met het oog de bewerking alleen toegepast op de snavel. Lagen weer samengevoegd. Snavel puntje en wat andere lichtere delen op de snavel wat doorgedrukt (donkerder gemaakt). Met Dfine (ook van NIK-software) de ruis weggehaald. Ook deze bewerking staat gelijk in een nieuwe laag met laagmasker. Groene achtergrond op kleur geselecteerd. Selectie omdraaien en de Kookaburra teruggehaald uit de laag eronder (met het weghalen van de ruis haal je anders ook de scherpte van de vogel weg en dt is niet de bedoeling). Lagen samenvoegen. Met snelmasker de rechterbovenhoek geselecteerd, gekopieerd, geplakt, gespiegeld en over de linkerbovenhoek geschoven. Vervolgens met doordrukken nog iets donkerder gemaakt. Lagen weer samengevoegd. Als laatste, ook weer mbv NIK-Software, de snavel wat verscherpt.
Ik hoop dat ik niets vergeten ben, sorry dat ik geen exacte gegevens voor je heb (hoeveel doordrukken, verscherpen e.d.), maar ik hoop dat je er toch iets aan hebt.