Het is 21 mei 2025 13:32

Auteur Lenzen olympus E-410
 Lenzen olympus E-410
BerichtGeplaatst: 03 sep 2011 16:54 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo,
ik heb sinds kort mijn eerste spiegelreflexcamera; een Olympus E-410. Ik heb nu een lens van Olympus digital: 17,5-45mm, 1:3.5-5.6. Nu maak ik hier op zich best goede foto's mee, maar ik wil wat meer kunnen inzoomen. Wat voor lens kan ik het beste gebruiken om voorwerpen van wat verder op de foto te zetten?
Nu wil ik ook (net zoals sommige foto's hier) mooie macro-foto's kunnen maken. Oa van bloemen en beesten. Wat kan ik hier dan weer het beste voor lens gebruiken?
Het liefst wil ik nog geen hele dure lenzen kopen, omdat ik pas deze camera heb en wil kijken of het mij bevalt.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Groetjes Melissa.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Lenzen olympus E-410
BerichtGeplaatst: 03 sep 2011 17:13 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Hoi Melissa.
Het nadeel van Olympus zijn de over het algeem dure obectieven.
Voordat er een goed advies kan worden gegeven is de vraag wat je er mee wilt fotograferen van belang. Je geeft aan macro te willen doen, maar wat wil je dichterbij op de foto. Er zijn denk ik geen alternatieven die zowel macro goed kunnen als veel zoom hebben.
Een macro is vaak een objectief met een vast brandpunt, terwijl een zoom juist niet.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lenzen olympus E-410
BerichtGeplaatst: 03 sep 2011 17:17 
Lid

Het leukste vind ik dus om dieren en/of planten en bloemen te fotograferen met de macrolens.
Uiteindelijk kan ik natuurlijk gaan voor 2 lenzen; 1 voor macro en 1 voor verder weg.

Lenzen olympus E-410
BerichtGeplaatst: 03 sep 2011 17:17 
Lid
Fotografie

De goedkoopste macro kost 195 euro, en dit is een 35mm, je kunt dit qua beeldvulling wel verdubbelen, maar qua vervorming niet. Dus dat is niet echt een goed alternatief. een 70-300 wat een veel gebruikte zoom is qua brandpunten van Olympus kost ook 300.
Je kunt denk ik het beste bij Markplaats even zoeken op olympus;.

Lenzen olympus E-410
BerichtGeplaatst: 03 sep 2011 17:22 
Lid

Bedankt voor de antwoorden. Een 70-300mm is dus een goede lens? Ik heb namelijk wel lenzen van 40-150 op marktplaats gezien.

Lenzen olympus E-410
BerichtGeplaatst: 03 sep 2011 17:48 
Lid
Fotografie

Hallo Melissa :)
Ik heb zelf ook een Olympus. Nagtie heeft je al behoorlijk de goede kant opgestuurd. De goedkoopste opties voor jou zijn inderdaad de 35mm f3.5 en de 70-300 f4.0-5.6. De 35mm is handiger voor kleine insecten en je kunt er heel dichtbij mee komen. De 70-300mm is een telemacro en kan je bijvoorbeeld goed gebruiken voor vlinders. Ook kan je hier de andere diersoorten goed mee fotograferen. Met allebei deze lenzen heb ik ervaring en ik vind ze beiden erg fijn werken.
Wil je echt meer de macro kant op? Dan raad ik de 35mm aan. Wil je liever toch ook andere dieren fotograferen en macro meer voor vlinders/libellen gebruiken? Dan raad ik de 70-300mm aan. Toevallig ben ik van plan mijn 70-300mm te verkopen, omdat ik een upgrade gemaakt heb naar de sigma 50-500mm, waardoor ik de 70-300mm nauwelijks meer gebruik. Als je interesse hebt kan je een persoonlijk berichtje sturen :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Lenzen olympus E-410
BerichtGeplaatst: 04 sep 2011 10:04 
Lid
Fotografie

40-150 zal waarschijnlijk te kort zijn, om vogels en wild te fotograferen, aan de nadere kant heb je een flinke crop, waardoor 40-150 uitkomt op 80-300 bij een full frame camera. Toch denk ik dat je dan in de toekomst wat meer wilt. Ik weet niet of sigma en Tamron al objectieven maken voor Olympus, dit was niet het geval toen mijn vader nog een olympus had, dit is wel een stuk voordeliger.

Lenzen olympus E-410
BerichtGeplaatst: 04 sep 2011 12:44 
Lid
Fotografie

Tamron maakt geen objectieven voor Olympus. Sigma wel, maar die zijn ook redelijk duur.. Wat je eventueel ook zou kunnen doen is met de oude OM (oude systeem van Olympus) lenzen werken. Je kan relatief goedkoop een adaptor voor OM naar het 4/3 systeem kopen. Dan kan je op marktplaats oude lenzen vinden, die ook goedkoper zijn dan de nieuwe. Nadeel is dat je dan alleen manual focus hebt..
Ik zou je toch aanraden om voor de 35mm of 70-300mm te gaan.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Lenzen olympus E-410
BerichtGeplaatst: 04 sep 2011 13:38 
Lid

Maar de lenzen van 70-300mm zijn nog wel erg duur. Op marktplaats zie ik ze al voor 280 euro staan. De 40-150mm zijn wat goedkoper, rond de 150, dat vond ik eigenlijk wel een mooi bedrag om mee te beginnen..

Lenzen olympus E-410
BerichtGeplaatst: 04 sep 2011 14:20 
Lid
Fotografie

Hoge prijzen horen bij Olympus, dat is ook de reden dat ze niet zo populair zijn. Er is niks met de camera, alleen zijn er nauwelijks concurenten op dit systeem.

Maar 280 euro is wel erg hoog in prijs, voor een objectief dat nieuw 309 kost. Ik zeg niet dat de 40-150 slecht is, deze heeft mijn vader ook gehad, en dat ging best goed, maar voor vogels minder geschikt.

Lenzen olympus E-410
BerichtGeplaatst: 04 sep 2011 15:24 
Lid

Ik heb net ook een sigma-lens gezien en er stond bij dat hij ook bij Olympus camera's gebruikt kon worden.
Misschien dan maar weer kijken voor een andere camera ooit.

Lenzen olympus E-410
BerichtGeplaatst: 04 sep 2011 23:10 
Lid
Fotografie

Okee, ik heb ze nog niet gezien..
Of je een andere camera gaat kopen ooit, hangt denk ik erg af van je ambitie, en je budget. Wil je je blijven verbeteren en heb je de ambitie om een top (amateur) fotograaf te worden, dan zul je met je objectieven moeten blijven groeien. In dit geval zul je steeds betere objectieven willen, de prijzen liggen zo te zien wel wat hoger dan van de canon, terwijl de kwaliteit dit in veel gevallen niet zal kunnen verantwoorden. In dat geval zal je waarschijnlijk willen overstappen tzt.

Wil je gewoon mooie foto's van je omgeving maken die de compact overstijgen, dan heb je aan 1 of 2 andere objectieven de komende jaren genoeg.

Mocht je er aan twijfelen om over te stappen, dan zal ik dat zo snel mogelijk doen, als je nu gaat investeren in objectieven, dan is dat weggegooid geld als je over 2 jaar een canon koopt. Ik kan me heel goed indenken dat overstappen niet zo maar betaald kan worden, in dat geval zou ik me puur richten op de 2de hands markt, want daar verlies je het minste op.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp