Het is 25 mei 2025 19:42

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Rally Sprint Amsterdam + filmpje
 Rally Sprint Amsterdam + filmpje
BerichtGeplaatst: 06 sep 2011 19:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hier mijn plaatjes van de Short rally in A'dam :) Vind ze zelf niet zo bijzonder, ik vind de laatste 2 de beste...

1
Fotografie
1/60s - f/9,0 - 85mm - ISO 200

2
Fotografie
1/60s - f/10 - 58mm - ISO 200

3
Fotografie
1/60s - f/13 - 105mm - ISO 400

4
Fotografie
1/60s - f/9,0 - 80mm - ISO 200

5
Fotografie
1/60s - f/16 - 62mm - ISO 200

Wat vinden jullie er van?

Filmpje:

Laatst bijgewerkt door dhldhldhl op 07 sep 2011 18:13, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 06 sep 2011 20:05 
Lid
Fotografie

Niet rot bedoeld hoor ;) maar volgens mij liggen de scherpstellingen op de achterkant van de auto's, of het ligt aan jou eigen snelheid, of dat van je camera en objectief :dk
Jammer dat je wat m/m tekort komt :jengel maar standpunten en pannen zijn volgens mij wel goed gelukt :up

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 06 sep 2011 21:34 
Lid
Fotografie

Scherpstelling ligt idd vaak een beetje aan de achterkant, komt waarschijnlijk door het pannen, mij persoonlijk stoort dat niet zo heel veel over het algemeen, hoewel het bij 3 wel extreem is..

mm te kort is inderdaad jammer, maarja daar bied de portemonnee op het moment geen oplossing voor :( als het goed is binnenkort wel bij appie werken, dus misschien dat het voruitzicht dan wat beter wordt :D

Bedankt voor de reactie in ieder geval :up

BerichtGeplaatst: 06 sep 2011 22:16 
Lid
Fotografie

Valt niet mee dat racegeweld er goed op te zetten. De een na laatste vind ik de beste. Goed scherp. De beweging staat er lekker op. Bij de laatste jammer van de grasjes die net voor de auto zitten.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2011 23:04 
Lid
Fotografie

Foto's zien er toch goed uit, scherpte kan beter maar is met een 1/60 lastig.
Je stond net aan de overkant van waar ik stond tijdens de uitstap van de opel kadett op het gras.

gr
Menno

BerichtGeplaatst: 06 sep 2011 23:13 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Niet verkeerd hoor. Je hebt bij rally maar 1 kans om het er goed op te krijgen en dan moet je wel je compositie al gekozen hebben.
Nu staat de auto wel centraal in het beeld maar tegelijkertijd heb je aan de onderzijde van de foto's ruimte (asfalt en gras) waar je eigenlijk niets mee kan. Wanneer je de auto's van de zijkant,panning,fotografeert zou ik het scherptepunt ook naar onder in de afbeelding plaatsen. Hierdoor heb je bovenaan meer ruimte voor de achtergrond en dat geeft beter de snelheid weer dan een stukje asfalt. Je kan dan kiezen om de auto beeldvullend in beeld te krijgen of juist de auto wat kleiner te houden waardoor je vaak een heerlijke sfeerfoto krijgt. Let wel, dit is dan wel afhankelijk van de achtergrond. Gebouwen e.d. geven vaak een onrustige foto weer terwijl bossen,bomen en/of lucht juist meer voor een sfeervoller beeld zorgen.
Maar dat is smaak.

Groeten Roel.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2011 07:48 
Lid
Fotografie

Bedank henry :)

@Schaef, tsja, ik wilde wel lekker pannen dus daarom 1/60s maar misschien had het ook wel gekunt bij 1/80s bijvoorbeeld... Die opel die eruits schoof was echt briljant, nog tussen die lantaarnpalen door :P

@Replay, super bedankt voor je reactie, erg veel nuttige informatie :flowers

BerichtGeplaatst: 07 sep 2011 07:52 
Lid
Fotografie

Ben trouwens ook nog bezig met een filmpje ervan :)

BerichtGeplaatst: 08 sep 2011 10:54 
Lid
Fotografie

Altijd lastig dit en zeker als je zo drukke omgeving ook nog er eens bij hebt . Maar je moet idd een beetje variëren met je sluitertijden . Ik heb wel eens gelezen dat je sluitertijd ongeveer net zo snel moet zijn als de snelheid van je onderwerp voor een mooie snelheid in je foto . Voorbeeldje als je onderwerp 100km per uur gaat een sluitertijd van 1/100. Maar dat is nu net het lastigste want je weet nooit hoe hard ze gaan :) . Dus dan moet je een beetje gaan uitproberen welke sluitertijd het beste is . Je camera op een monopod en dan meebewegen met je onderwerp werkt ook goed .

BerichtGeplaatst: 08 sep 2011 14:13 
Lid
Fotografie

Handige vuistregel :up thx daarvoor :) monopod zou inderdaad ook handig zijn :) bedankt voor je reactie :up

BerichtGeplaatst: 08 sep 2011 14:36 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik weet niet of er een vuistregel is voor het fotograferen met langere sluitertijden. Vaak is dit een smaak van de fotograaf. Wil je meer of minder van de achtergrond laten zien en dus meer of minder snelheid in je foto's hebben. Maar het is wel een handigheidje. Een monopod kan uitkomst bieden maar ik denk dat dat niet veel uitmaakt als je b.v. tot 200mm werkt. Ik gebruik een monopod uitsluitend op 300mm 2.8.
Ik weet niet hoe hard de auto's hier reden maar ik vermoed dat de snelheid hier niet al te hoog is geweest en dan wordt het ook al lastiger om met langere sluitertijden te werken. Hoe harder de auto rijdt,hoe makkelijker het wordt. Je hebt,door het snelle meebewegen van de camera,minder de kans dat je uit je lijn gaat. Ik bedoel te zeggen dat wanneer een auto langzaam rijdt en je langer over de beweging doet ,het steeds moeilijker wordt. Met een monopod kan je die bewegingen enigszins beperken maar is natuurlijk nog geen garantie.
Probeer je gestrekte arm maar eens van links naar rechts te bewegen met verschillende snelheden. Dan zal je zien dat wanneer je je arm langzaam beweegt je al veel schommelingen in de hoogte krijgt. Met fotograferen is dat eigenlijk precies hetzelfde.

BerichtGeplaatst: 08 sep 2011 14:58 
Lid
Fotografie

Nee dat klopt idd Replay . Maar ik gaf maar even een vuistregel . En het ligt idd allemaal af van de situatie en de smaak van de fotograaf daar heb je gelijk in . Flitsen op het tweede gordijn geeft ook wel leuke effecten maar dan moet je er wel dicht op zitten . Want met veel mm werkt dat ook weer niet .

BerichtGeplaatst: 08 sep 2011 15:20 
Lid
Fotografie

Thx replay, alweer een erg nuttige reactie :up