Het is 29 jul 2025 18:14

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur Vraagje aan de roofvogel kenners
 Vraagje aan de roofvogel kenners
BerichtGeplaatst: 22 aug 2011 00:32 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zet de vraag[met foto's] maar hier neer, omdat de meeste kenners zich toch in dit gedeelte van 't forum bevinden.

Sinds afgelopen zaterdag ben ik op een plekje terecht gekomen waar regelmatig een stuk of 4 à 5 roofvogels zich vertonen, soms vliegen ze alleen, soms met z'n tweeën en soms met vier tegelijk.
Ik heb ze nog niet echt goed op de foto kunnen zetten.......te ver weg, tegen 't licht in, enz.
Ik hoop dat dat natuurlijk nog wel een keer gaat lukken, hoewel ik de komende tijd niet zo heel veel tijd ervoor heb, want druk op 't werk, volgend weekend een 'race' met de auto, het weekend daarop een workshop fotografie van hoe kon 't ook anders.....roofvogels. :grin2

Ik heb dus wel een aantal foto's gemaakt maar die zijn niet echt super, maar zonder foto's wordt 't natuurlijk moeilijk om te vragen, de vraag is dus, zijn dit allemaal Buizerds, of........?

1.
Fotografie

2.
Fotografie

3.
Fotografie

4.
Fotografie

5.
Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 22 aug 2011 08:44 
Lid
Fotografie

die laatste 2 zijn geen buizerd.. Van roofvogels heb ik maar beperkt verstand. ik gok dat het een havik is. Maar zet er absoluut geen geld op in.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 12 sep 2011 09:05 
Lid
Fotografie

Mijn bescheiden mening ;)
F1 = een buizerd
f2 en 3= buizerd met havik of sperwer
f4 en 5 = buizerd.

gr Jan

BerichtGeplaatst: 12 sep 2011 09:27 
Lid
Fotografie

Jan maar een buizerd heeft toch een ronde staart, deze heeft een maar lange rechte staart, daarom dacht ik niet dat het een buizerd was.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2011 18:14 
Lid
Fotografie

Nagtie,
Van de laatste 2 ben ik erg zeker. Wat jij denkt, havik, klopt niet met de tekening van de vogel. Havik heeft eigenlijk een "vaste" kleur (mits een jong) en de buizerd kan nogal verschillen.
Buizerd heeft een relatief korte staart tov bv havik, sperwer en de kiekendieven.

Als je naar f1 kijkt zie je dat de staart idd rond is. dit komt omdat hij die gespreid heeft. Op de laatste foto's heeft hij de staart samen/ recht en dus zie je niet dat die rond loopt. Maar ga er maar vanuit dat als deze vogel van de laatste foto's zijn staart zou spreiden deze rond is.

Waarom denk ik havik of sperwer bij f 2 en 3: Ik kijk naar de bandering op de staart. Dit is typisch havik/ sperwer. Ook zie je dat deze staart beduidend langer is dan van de buizerd.

Verder nog even de foto's goed bekeken en je zou er ook wel eens een ruigpoot tussen kunnen hebben. Licht gekleurd einde/ randje van de staart en de poten wat bevederd. Ik denk dan aan f1 en f5.

Maar Nagtie, het blijft moeilijk hoor ;) Ook ik twijfel nog vaak.....

Gr Jan

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp