Het is 27 jul 2025 05:04

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur shoot in de blauwe kamer Rhenen
 shoot in de blauwe kamer Rhenen
BerichtGeplaatst: 08 sep 2011 12:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb de laatste maanden weinig tijd gehad om mij verder te ontwikkelen, of bezig te zijn met fotografie. Ik heb een tijdje geleden een huwelijks reportage workshop gedaan. Hier leerde ik op de M stand mijn flitser goed te gebruiken buiten. Ik merkte dat dit heel ver was weggezakt, en had ondanks het voornemen daar iets mee te doen deze shoot weinig aan.
Mijn eerste buitenshoot, heb hierbij geen extra gebruik gemaakt van kunstlicht omdat ik het niet goed voor elkaar kreeg. Door het klooien met de techniek, vind ik het niet allemaal even waardig, en merk ik dat ik na mijn studie mij snel moet gaan ontwikkelen.
Toch wilde ik over deze foto's horen wat jullie er van vinden, zodat ik daar van kan leren, dus graag input over het buiten shooten, evt met tips hoe ik hier met een flitser toppers van had kunnen maken.

Deze shoot had ik beide dames al lang geleden beloofd en ook gedaan, toen was het overigens redelijk mislukt, dus nu weer over gedaan, we zijn vanaf 11.00 tot 21.00 bezig geweest, ik was doodmoe maar heb veel geleerd. De dames bleven er lol inhouden tot het bittere eind.

1.
Fotografie

2.
Fotografie

3.
Fotografie

4.
Fotografie

5. met een extreme bewerking, vond ik het mooiste bij deze foto
Fotografie

Wat levert dat omkleden toch grappige momenten op, de dames hadden er geen enige moeite mee, maar het werd wel grappig toen ze zich omkleden in een steenkolen fabriek, die dienst deed als koeien stal, toen ze dat deed kwam er een behoorlijk gereformeerd gezin aan, waarvan de man het leuk vond om eens in die koeien stal te kijken. Die wist niet wat hij zag denk ik.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 08 sep 2011 12:34 
Lid
Fotografie

@nagtie schreef:
Wat levert dat omkleden toch grappige momenten op, de dames hadden er geen enige moeite mee, maar het werd wel grappig toen ze zich omkleden in een steenkolen fabriek, die dienst deed als koeien stal, toen ze dat deed kwam er een behoorlijk gereformeerd gezin aan, waarvan de man het leuk vond om eens in die koeien stal te kijken. Die wist niet wat hij zag denk ik.

Zesde zintuig denk ik :blush :D

Na het zien van je foto's, zou ik met mijn mindere ervaring ook echt niet weten wat voor meerwaarde een flitser zou moeten hebben in deze sessie :dk
Misschien dan bij foto 1, daar geeft het zonlicht overbelichte delen, en met flitsen kan je dat dus weer verbeteren (heb ik me laten wijsmaken althans :D ). Verder lijken de dames er ook niet echt scherp op te staan (foto 1).
Volgens mij word de laatste foto sterker als je 'm omzet naar z/w :dk

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 08 sep 2011 13:02 
Lid
Fotografie

De belichting vind ik ook wat aan de harde kant kan mooi zijn maar dan zou ik ze omzetten naar z/w. En bij de laatste foto is het gezicht wat gesoft als ik het goed zie wat ik persoonlijk wat minder mooi vind hierbij . foto 4 heeft mijn voorkeur maar dan met een wat zachtere belichting .

BerichtGeplaatst: 08 sep 2011 13:55 
Lid
Fotografie

Schaeddy schreef:
@nagtie schreef:

Zesde zintuig denk ik :blush :D

Na het zien van je foto's, zou ik met mijn mindere ervaring ook echt niet weten wat voor meerwaarde een flitser zou moeten hebben in deze sessie :dk
Misschien dan bij foto 1, daar geeft het zonlicht overbelichte delen, en met flitsen kan je dat dus weer verbeteren (heb ik me laten wijsmaken althans :D ). Verder lijken de dames er ook niet echt scherp op te staan (foto 1).
Volgens mij word de laatste foto sterker als je 'm omzet naar z/w :dk

Ik heb niet gelezen waar Nagtie dat geschreven heeft;
Maar instaan voor de privacy van het model en bescherming van haar privacy, behoort tot de taak en verantwoordelijkheid van de fotograaf. het is niet zo dat men het model maar moet overlaten aan zichzelf om zich maar ergens om te kleden.

Verder vind ik dat Nagtie de huid veel te soft maakt zonder dat ge nog iets van structuur ziet.
Bij f2 had hij ook wat minder muur en meer rechts in beeld moeten brengen
Als ik naar de laatste foto kijk dan vind ik ook de huid te helder

BerichtGeplaatst: 08 sep 2011 13:59 
Lid
Fotografie

AJL het verhaaltje staat onder de laatste foto, en je hebt wel gelijk wat betreft het omkleden :angel
Die gesofte huid heb ik wel vaker langs zien komen op het forum, dus stoor mij daar niet zo aan :dk
Maar ook daar heb je wel een punt.

BerichtGeplaatst: 08 sep 2011 14:08 
Lid
Fotografie

@AJL Ben ik het niet helemaal mee eens.. Daarnaast zei ik tegen het model dat ze beter even kon wachten totdat ze weg waren.. Eigenwijs als ze sommige mensen zijn, wilde ze perse nu een andere broek aan doen.. euhm tjah ik kan iemand van 18+ niet verbieden zich om te kleden. Ik had van alles bij me om het model zich wat kuis te kunnen omkleden, maar ze vonden het zo ook prima.

Bedankt voor de verdere reacties.. Ik hoor graag tips, dus niet alleen wat beter had gekunt, want daar kom ik niet veel verder mee ben ik bang.

BerichtGeplaatst: 08 sep 2011 14:30 
Lid
Fotografie

Nagtie schreef:
Bedankt voor de verdere reacties.. Ik hoor graag tips, dus niet alleen wat beter had gekunt, want daar kom ik niet veel verder mee ben ik bang.

Wat wil je horen dan dat je wat meer had moeten onderbelichten of bij wat minder hard licht had moet werken maar dat ligt voor de hand toch als iemand aan geef dat de belichting / licht te hard is. Of denk ik nu te simpel . En idd als je dan harde schaduwen krijgt door het wat meer onder te belichten door het harde licht dan kan je een idd klein invulflitsje gebruiken .

BerichtGeplaatst: 11 sep 2011 18:00 
Lid
Fotografie

Jammer dat ze je niet zo smaken. Ik wilde iets met dat bouwval doen, ik ken de regels over stenen ook, en vond het al vreemd dat ik die nog niet gehoord had.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2011 21:48 
Lid
Fotografie

je hebt gekozen om het detail vooral in de schaduwkant te behouden. dat is prima gelukt.
dat is een beetje ten koste van de hooglichten gegaan.
de huid van het meisje in twee is in twee, drie en vijf wel erg gladjes geworden.
de beelden zijn verder zonder veel poespas. ze zullen er vast tevreden mee zijn denk ik.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2011 09:28 
Lid
Fotografie

Zij mogen wel tevreden zijn, maar het ligt nog lang niet op het niveau dat ik het zou willen..

BerichtGeplaatst: 14 sep 2011 12:31 
Lid
Fotografie

Hey Niels, lang geleden !

Ik vind dat je ondanks het nare aanwezige licht het er toch nog redelijk vanaf hebt gebracht hoor.

Natuurlijk licht kan heeeel mooi zijn, maar een groot nadeel is dat dat vaak maar op een bepaald moment vd dag is, of dat het het moet gebruiken als invallend licht bij bvb een raam.

Hoe kan kunstmatig licht je helepen ?
- Door het omgevingslicht te "overpoweren" kun je je kunstlicht als hoofdlicht gebruiken met als gevolg dat je het licht kunt gaan sturen en daar schaduwen, highlights en catchlights creeren waar jij die wilt hebben.
Echter vraagt dat "overpoweren" wel wat vermogen van je flitsers :D

-Heb je niet zoveel power tot je beschikking dan kun je vervelede schaduwen door het aanwezige licht laten verdwijnen,.. dmv de welbekende "invulflits". Bij een hoge zon krijg je al snel donkere ogen door de schaduwen vd oogkassen. Met een invulflits kun je deze aanzienlijk verminderen (of de eerste optie natuurlijk )
Bij een aardig wolkendek kun je vaak redelijk uit de voeten zonder extra licht omdat de wolken dan werk doen als 1 grote softbox,... echter vaak krijg je dan weer een erg "softe" look,.. immers hoe groter de lichtbron hoe zachter het licht. Hier kun je vaak wel gemakkelijk overheen qua licht, ook als je niet al te sterke lampen hebt.

in a nutshell : Kunstlicht geeft je de mogelijkheid (vaak) gedurende de hele dag te schieten omdat je zelf je licht en schaduwen kunt bepalen.

Ben je overgeleverd aan bestaand licht, dan zou ik adviseren om een locatie (zonder model) regelmatig om verschillende tijden te bezoeken om zo te kijken wanneer daar de lichtinval het mooist/best is voor de foto's die jij wilt maken.

(Zal morgen een paar foto's plaatsen met kunstlicht buiten Niels, hoop dat je daar wat uit kunt afleiden naast al dat gezwats hierboven :D )

Grtz,
Martin

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 14 sep 2011 13:39 
Lid
Fotografie

Dank je Martin, als je de foto's met kunstlicht toch nog moet maken, denk ik dat ik er meer van leer als ik er naast sta??

BerichtGeplaatst: 14 sep 2011 20:28 
Lid
Fotografie

Ik heb de foto's nu niet bij de hand, maar 1 ervan staat op m'n website als eerste foto onder het kopje "mode" , maar als je wilt mag je gerust een keer mee hoor, geen probleem !

BerichtGeplaatst: 15 sep 2011 13:02 
Lid
Fotografie

Leuk, maar ik wil eerst even afstuderen, maar daar wil ik zeker een keer gebruik van maken!!!

BerichtGeplaatst: 15 sep 2011 13:57 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Jammer van het harde licht. Er zijn al verschillende tips gegeven. Een tip die ik eens heb gekregen bij hard licht buiten is het gebruiken van een grote witte paraplui. Je hebt dan wel een tweede persoon of een statief nodig om die plui zo te houden dat het onderwerp in de schaduw staat en zo laag mogelijk boven het onderwerp. Ik geef toe dat het niet altijd mogelijk is maar het is het proberen waard.

BerichtGeplaatst: 15 sep 2011 14:02 
Lid
Fotografie

idd Fran ! dat is ook een goede optie !
Vaak zitten ze btw ook in een 5 in 1 reflectiescherm (translucent screen)

BerichtGeplaatst: 15 sep 2011 15:26 
Lid
Fotografie

Jah dat klinkt ook goed maar ik ben nog niet zo goed dat er mensen mee willen om te assisteren bij de solo foto's had ik dit wel kunnen doen.. Maar bij de duo foto's is dit veel lastiger..

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp