Het is 20 aug 2025 15:11

Auteur Fotoshoot
 Fotoshoot
BerichtGeplaatst: 05 okt 2011 18:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Beste leden,

Ik kon geen betere plek vinden om mijn vraag te stellen vandaar dat hij hier staat.

Binnenkort krijg ik de kans om een dame te fotograferen en wil deze kans in principe graag aanpakken.

Ze heeft geen ervaring als model, ik als (hobby) fotograaf ook eigenlijk niet.
Kunnen mensen mij een aantal tips geven zodat het voor ons allebei een geslaagde dag word?

Oja, ik heb de dame in kwestie goed uitgelegd dat het voor mij ook de eerste keer word.
Ik heb geen studio en we willen dat het allebei geen geld kost, zoals huur van studio.

mvg

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Fotoshoot
BerichtGeplaatst: 05 okt 2011 18:37 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ken je apparatuur.
Niet midden op de dag in fel licht fotograferen.

Gewoon oefenen. Kijken hoe je gemaakte foot er uit ziet, kijken naar het histogram, opnieuw foto maken als iets je niet aanstaat. :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fotoshoot
BerichtGeplaatst: 05 okt 2011 19:25 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Hoe ga je de foto's maken? wel met studio apparatuur? of gewoon lekker buiten? Heb je een externe flitser?

In ieder geval, bedenk van te voren wat voor soort foto's je wilt maken...welke poses je wil gebruiken. Neem desnoods voorbeelden vanaf internet mee. Bespreek dit ook goed met het model, zodat jullie beiden weten waar jullie aan toe zijn.

Wees vooral lekker jezelf...en ken je apparatuur inderdaad...zoek leuke locaties als je de deur uit gaat, scout deze van te voren op geschiktheid...ga inderdaad niet midden op de dag fotograferen, maar liever einde van de middag...na 15:00 als het buiten op open terrein is.

Niet geheel onbelangrijk, stel een ftp contract op en teken deze beiden. Lijkt voor nu misschien overdreven, maar je zou zuur staan te kijken als je opeens je mooie foto's niet (meer) mag showen op internet vanwege het portretrecht...

Profiel op dit foto forum
 Fotoshoot
BerichtGeplaatst: 05 okt 2011 20:35 
Lid

Probeer in elk geval de sfeer relaxed te houden. Stel voor jezelf geen eis dat je veel foto's moet hebben.

Fotoshoot
BerichtGeplaatst: 05 okt 2011 23:02 
Lid
Fotografie

erg bedankt voor de tips.

Fotoshoot
BerichtGeplaatst: 11 okt 2011 14:29 
Lid
Fotografie

Ik denk dat je het gewoon stapsgewijs aan kunt pakken

1:
Zoek een idee. Inspiratie. Zoek op internet of bij andere fotografen mooie ideeën. Dingen de je aanspreken. Dit hoeven geen gruwelijk ingewikkelde dingen te zijn, maar kunnen ook simpele portretten zijn.
Bekijk dit ook praktisch. Ga geen foto's van David Lachapelle als voorbeeld nemen terwijl je daar de spullen, ruimte of tijd om te regelen voor hebt. Dit soort grote producties vergen veel voorbereiding, assistentie en regelmatig veel spullen. dat kan een beetje onhaalbaar zijn

2:
Zoek een model. In jouw geval al gebeurd. Eventueel kun je dit ook met punt 1 omdraaien.
Bespreek met je model wat je wilt gaan doen, zodat je beide weet waar je aan toe bent. Duidelijkheid is denk ik belangrijk.
Het fotograferen blijft toch een relatief intiem en menselijk iets en beide partijen moeten zich tijdens het fotograferen daarmee prettig voelen, anders komt het er niet uit op de foto.
Maak vooraf duidelijke afspraken als het gaat om bezoek wat mee komt, tijd van fotograferen, wat je dus gaat doen (spreek het bijvoorbeeld goed af als je vooraf lingerie gaat fotograferen, het is best een verrassing anders)

3:
De dag zelf.
Zorg dat je voorbereid bent. Dat je alles bij de hand hebt wat je nodig denkt te hebben. Het klinkt logisch, maar het is ook echt belangrijk. Het is vervelend om naast iets te moeten grijpen.
Zorg voor iets te eten en te drinken (zorg voor rietjes voor het model, het is anders zonde van de lippenstift)
Zorg voor een goede sfeer en verschuil je niet achter je camera. Onthoud dat je model ook niet graag wacht op jou, zorg dat je samen door kunt en dat je zo productief mogelijk bent.

4:
De afwerking.
Je had bij punt twee natuurlijk al afgesproken wat je zou leveren, maar doe dit ook snel. Dat wil niet zeggen dat het reslutaat een uur naderhand klaar moet zijn, dat is niet haalbaar. Maar wacht hier ook geen maand mee. In de regel is anderhalve week wel de max (in mijn ogen)

Doe eventueel ook iets extra's in de vorm van een grote afdruk of zo.

Wil je lezen hoe mijn laatste shoot is verlopen? Dat kan: http://blog.fotojeroen.nl/index.php/arc ... t-fabienne

Profiel op dit foto forum
 Fotoshoot
BerichtGeplaatst: 11 okt 2011 14:57 
Lid
Fotografie

bedankt voor je uitgebreide uitleg,

Het model heeft tot nu toe niets meer laten horen dus even ontact opnemen en afwachten.

mvg

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp