Het is 18 mei 2025 11:51

Auteur Grip voor de 40D
 Grip voor de 40D
BerichtGeplaatst: 12 okt 2011 14:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo,

Ik fotografeer veel bij sportwedstrijden. Dan zit ik dus ongeveer een uur (soms 2 uur voor 2 wedstrijden achter elkaar ) aan de kant met mijn 40D met daarop een 70-200 2.8. Het gebeurt ook regelmatig (vooral als ik 2 wedstrijden doe) dat ik aan het einde van de dag last van mijn arm heb.
Voor mij lijkt de oplossing een grip. Daarmee kan ik de camera een stuk comfortabeler vast houden. Maar dit snappen jullie waarschijnlijk ook.

Ik heb dus een tijdje gezoogd en zie dat Canon zelf een grip heeft (BG-E2 en BG-E2n). Maar er zijn ook tal andere merken die ze verkopen. Mijn vraag is dus een beetje welke wel goed zijn en welke niet. Bij konijnenberg hebben ze een die lijkt erg veel op die van canon (deze).
Ook heb ik ergens gelezen dat je in de grip 2 precies dezelfde accu's moet hebben. Iig precies hetzelfde mAh. Klopt dit, kan er niet veel over vinden? En is het verstandig om een goedkope accu te kopen? Welke?

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen. Ik loop zelf namelijk een beetje vast.

Groeten,
Niels Jansen

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Grip voor de 40D
BerichtGeplaatst: 12 okt 2011 20:53 
Lid
Fotografie

verschil tussen de n en niet n is nieuwer zijn en iets beter gesealed zijn. Ik heb ze beide.
En je hoeft geen gelijke of gelijke merken accu's erin te doen, zelfs geen 2 :)

Phottix en andere merken als Ansmann zijn allemaal goed en alleen Canon vraagt iets meer en heeft als voordeel dat het minder afschrijft en dat je er accu;s in kwijt kan en dat er een bracket bij zit waar je dan penlights kan gebruiken als je accu's op zijn.

Sommige niet Canons hebben geen verwisselbare accu's maar een vaste. Slecht? Nee hooguit anders en niet flexibel want leeg is leeg. Er zijn er ook die tevens een Ir oog aan de voorkant hebben en daardoor ook met een remote kan aangestuurd worden en dus draadloze afstandsbediening inzich heeft. Leuk voor alle foto's van je zelf voor op bepaalde fora waar je geen andere dan je zelf als fotograaf bij wilt hebben :)

Maar het maakt niet uit. Ik zelf heb dus de BG-E2 voor mijn 40D en BG-E2n voor mijn 50D. Aan de andere kant heb ik ook lang en veel geschoten met mijn 5D zonder grip en met lange lenzen en dan is het alleen niet makkelijk of prettig in portraitstand maar juist wel lekkerder/prettiger gewoon in landscape stand vind ik. Maar goed ik schiet sport vrijwel altijd van af een monopod dus ik leun meer dan ik til.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Grip voor de 40D
BerichtGeplaatst: 12 okt 2011 22:25 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de reactie :)

Ik heb nog even gezocht en het lijkt me dat de Canon versie beter vast houd. Die heeft hetzelfde materiaal als op de body toch, dat magnesium...? Ik wil wel graag dat ik er accu's in kan doen. Batterijen hoeven niet... maar is natuurlijk altijd handig.
Die afstandsbediening hoef ik eigenlijk niet, heb niet het idee dat echt nodig te hebben.
Ik denk dat ik dan gewoon nog heel even ga kijken of er iets is dat heel veel op de Canon's lijken maar dan goedkoper :) want 160 euro is toch best veel. Hoewel ik het er ook wel voor over heb.

Bij sport schiet ik zo goed als ALTIJD in portret. Verder zit ik altijd op de grond en vind een monopod niet erg fijn werken (wel een geprobeerd). Maar dat zal zeker aan mij liggen!

Als die accu's niet uit maken denk ik dat ik dat nog even op zich laat wachten. Als ik dat dan nodig denk te hebben kijk ik dan wel naar iets goedkoops/redelijk goeds.

Grip voor de 40D
BerichtGeplaatst: 13 okt 2011 10:22 
Lid
Fotografie

Die van Canon is simpel weg de beste! Maar ook verruit de duurste..
160 euro tegen 50 euro in azie vind ik persoonlijk een te groot verschil.
Ik heb er nu 2 uit azie gehad. bij de eerste was ik misleid en die miste het instelwieltje, dan heb je nog weinig aan de portretstand, dus nog 1 besteld met instelwiel.. Ik heb nog geen problemen gehad met die grip.. De eerste kocht ik via marktplaats en kwam van dealextreme bleek later (die hebben nu wel 1 met instelwiel.. De andere bestelde ik bij linkdelight. alleen maar goede berichten over gehoord, ik heb er ruim een jaar op gewacht. Maar ik verwacht dat dat een incidentele fout is. Met ruim 6000 goede reacties op Ebay.. Op ebay kun je dit soort spullen zo ie zo heel goedkoop kopen.

Grip voor de 40D
BerichtGeplaatst: 13 okt 2011 10:49 
Lid
Fotografie

ik heb toendertijd een originele sony grip gekocht voor op mijn alpha, was toendertijd wel schreeuwend duur (200 euri) maar ik vond de dubbele bediening die ik op de originele heb, opwegen tegen het prijsvoordeel van een niet-originele grip, die dat niet had..ik heb die grip niet alleen voor de betere hanteerbaarheid gekocht, maar ook voor het gemak van die dubbele bediening dus.. :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Grip voor de 40D
BerichtGeplaatst: 13 okt 2011 11:11 
Lid
Fotografie

die dubbele bediening vind je op zeker 50% van de namaak nu ook. Vaak helemaal niet duurder dan zonder bediening, maar je moet wel even zoeken, en over de europese grenzen richting het oosten kijken!

Grip voor de 40D
BerichtGeplaatst: 13 okt 2011 12:25 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik ben zelf ook voor een B-merk gegaan toen ik mijn 2e DSLR kocht.
Puur om het grote prijsverschil.

Valt me toch een beetje tegen ondanks je er hetzelfde mee kunt doen qua functies en de camera goed in hand ligt.
Nadeel wat ik nu heb is dat beide accu's in de grip tegelijk worden ontladen.
Bij een originele grip gebruikt hij eerst de ene helemaal op en schakelt dan naar de 2e.
Dan kun je dus de lege eventueel gelijk opladen terwijl ik nu op een gegeven moment met 2 gedeeltelijk ontladen accu's.
Maar goed bij Sony scheelt het onderhand 200 euro aan aanschafprijs.

Grip voor de 40D
BerichtGeplaatst: 13 okt 2011 12:29 
Lid
Fotografie

ni3lsj4ns3n schreef:
Ik fotografeer veel bij sportwedstrijden. Dan zit ik dus ongeveer een uur (soms 2 uur voor 2 wedstrijden achter elkaar ) aan de kant met mijn 40D met daarop een 70-200 2.8. Het gebeurt ook regelmatig (vooral als ik 2 wedstrijden doe) dat ik aan het einde van de dag last van mijn arm heb.
Voor mij lijkt de oplossing een grip. Daarmee kan ik de camera een stuk comfortabeler vast houden.

Als je last van je arm hebt dan vraag ik me af of je er niet nog meer last van ga krijgen met een grip (en extra accu). Het geheel word dus zwaarder.
Heb je een statief of monopod overwogen?

Grip voor de 40D
BerichtGeplaatst: 13 okt 2011 13:59 
Lid
Fotografie

Peter schreef:
Ik ben zelf ook voor een B-merk gegaan toen ik mijn 2e DSLR kocht.
Puur om het grote prijsverschil.

Valt me toch een beetje tegen ondanks je er hetzelfde mee kunt doen qua functies en de camera goed in hand ligt.
Nadeel wat ik nu heb is dat beide accu's in de grip tegelijk worden ontladen.
Bij een originele grip gebruikt hij eerst de ene helemaal op en schakelt dan naar de 2e.
Dan kun je dus de lege eventueel gelijk opladen terwijl ik nu op een gegeven moment met 2 gedeeltelijk ontladen accu's.
Maar goed bij Sony scheelt het onderhand 200 euro aan aanschafprijs.

dat vind ik dus het grote voordeel van de originele grip, dat je accu´s om beurten ontladen..

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Grip voor de 40D
BerichtGeplaatst: 13 okt 2011 14:04 
Lid
Fotografie

Ik ga denk ik vanmiddag de grip van Canon aanschaffen. Dit vanwege het bovengenoemde probleem met accu's ontladen, maar vooral voor het materiaal. Die van Canon lijkt me namelijk van een stuk prettiger materiaal.

@peter over het statief/monopod heb ik het al eerder dit topic gehad. Je hebt idd wel gelijk dat hij nog iets zwaarder wordt. Maar je houd hem wel een stuk prettiger vast. Heb wel een wat met een andere camera met grip geschoten en dit beviel me zeer goed. Het ging hier echter wel om een stuk lichtere 450d (uit mijn hoofd, het kan ook 350/400d zijn).

Bedankt iedereen voor de reacties! Ik heb weer veel geleerd.

Grip voor de 40D
BerichtGeplaatst: 13 okt 2011 14:27 
Lid
Fotografie

Ik zie nu net dit. Ziet er prima uit. Iemand ervaring? Lijkt dit jullie een goede aanbieding of zit er iets achter?
http://shop.fotorubens.be/canon-bg-e2n- ... rip-eos40d

Grip voor de 40D
BerichtGeplaatst: 13 okt 2011 21:24 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
ni3lsj4ns3n schreef:
Ik zie nu net dit. Ziet er prima uit. Iemand ervaring? Lijkt dit jullie een goede aanbieding of zit er iets achter?
http://shop.fotorubens.be/canon-bg-e2n- ... rip-eos40d

De camera 40d en 50d maken gebruik van deze grip
de opvolger de 60 d heeft een ander type grip
Misschien is dit de reden dat de orginele grip nu goedkoper is

Grip voor de 40D
BerichtGeplaatst: 14 okt 2011 09:33 
Lid
Fotografie

Dat zou idd kunnen. Op andere site's staat hij veel duurder (160). Maar dan denk ik dat ik hem gewoon bij deze site bestel.
Bedankt voor de reactie.

Grip voor de 40D
BerichtGeplaatst: 14 okt 2011 09:53 
Lid
Fotografie

ni3lsj4ns3n schreef:
@peter over het statief/monopod heb ik het al eerder dit topic gehad..

Ik lees ook niet alles excuus.

Grip voor de 40D
BerichtGeplaatst: 14 okt 2011 10:35 
Lid
Fotografie

Dat is natuurlijk mogelijk! Geen probleem.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp