Marcel Janssen schreef:
Bij de 17-55 wordt het op een crop van 1.6 een 27-88 lens.
Niet waar!!!! Klepel........
Een EF-S 17-55IS f/2.8 is en blijft een 17-55 lens en als je een EF 56-..... dus geen EF-S lens als aansluiting zou hebben dan nog blijft de 55mm van de EF-S 55mm en van een EF ook. Dus die gaat niet op.
Wat je bedoeld en velen met je op internet is dat als je een foto gemaakt hebt hij net zo groot wordt weer gegeven als een analoog of digitaal volbeeld en dus wordt de uitsnede die de kleinere sensor 'vangt' als vergrotings factor neer gezet. Er is dus GEEN verschil in MM's maar alleen verschil als je een lens op een crop of FF zou vergelijken. Maar dat is voor een EF-S lens toch niet mogelijk. Op een APS-H sensor camera na met een midificatie aan de lens. Maar laten we dat maar even vergeten

Terug naar de vraag, ik zou als aansluiting op je EF-S 55-250IS de EF-S 17-55IS f/2.8 USM aanraden. Een van de allerscherpste lenzen van Canon met een EF-S vatting. Een dermate waarde vaste lens dat mocht je over een aantal jaren een FF camera wensen dat je er bijna niet op toe legt.
Wil je een vervangend iets, dan zou ik beide huidige lenzen weg doen en een EF-S 10-22 en een EF 24-105 IS aanraden. Uiteindelijk ga je het bereik van odner de 24mm missen vooral binnenshuis mocht je alleen een EF 24-105IS nemen. Waarom een EF-24-105IS pas op 24mm begint en veel EF-S lenzen op 17 of 15 of 18mm is omdat invegelijk met een kleinbeeld camera je met 24mm uit komt en je met een crop camera dus snel naar 18mm EF-S moet gaan.
Maar er zijn een aantal wegen.
Wil je eerst een vervanger van je 18-55 dan zou ik de 17-55IS f/2.8 nemen en later aangevuld met een EF 70-200 en dan je gewenste EF 100 (L)
Of wat ik altijd een mooie combinatie vind is
EF-S 10-22, EF 24-105IS, EF 100-400IS
Maar er zijn nog veeeeeeel meer mogelijkheden.
Echter is een EF-S 17-55IS f/2.8 USM een zeer degelijk gebouwde lens, met op een paar fluoriet elementen na gelijk glas van een L objectief, dezelfe RING USM motor en een goede IS. Qua contrast en kleureigenschappen komt hij dus overeen, bijna, met een L objectief. Maar beide weg doen en een EF-24-105IS f/4 USM L is absoluut ook een prettige set.
En laat je niet gek praten door hen over het niet moeten kopen van EF-S lenzen omdat je misschien ooit een FF body gaat kopen. En vergeet niet dat Crop vs FF altijd een leuk onderwerp is maar door weingen begrepen worden. En als je maar 1 camera hebt die in 90% van de gevallen een crop is, merk je niet van dat een 50mm in vergelijk met die 50mm lens op een FF camera als een 80mm overkomt. Daar kun je namelijk niets aan veranderen en dus is A je 50mm een 50mm en zie je gewoon wat je ziet. Het enige van dit soort dicussies is dat je met een gelijke lens op verschillende bodies dichterbij of verder weg moet staan.