Eind september ben ik speciaal op zoek gegaan naar de Parnassia die in de jaren 80 zeker met 40 stuks een bezienswaardigheid op de Kunderberg was.
Drie jaar geleden heb ik deze voor het laatst gezien en ook gefotografeerd(ik had toen pas de macro)
In 2009 en 2010 was hij nergens te bespeuren. De plaatselijke IVN stond toen ook voor een raadsel.
Dus met enig lood in de schoenen trok ik eind september richting Kunderberg.
Daar aangekomen bleek Staatsbosbeheer met werkzaamheden bezig te zijn. Hoewel het gebied vrij toegankelijk is(op de paden) kwam toch één van de heren naar me toe en vroeg welke raakvlakken ik met de Kunderberg had. Ik vertelde hem dat ik een "geboren" en getogen Kunradenaar was en dat de kalkgraslandflora één van mijn favorieten is!
Hij vertelde dat ze met "ontbossing en ontstruiking" bezig waren om de orchideeëngroei te bevorderen.
"wat mij dan nu zo laat in het jaar naar de Kunderberg trok"
Ik vertelde hem dat ik op zoek was naar de Parnassia!
Na wat rondgestruind te hebben, ontdekte ik vlak bij de werkzaamheden van Staatsbosbeheer, jawel hoor
één exemplaar van de parnassia.
Ik heb toen meteen de heren gewaarschuwd. Ze kwamen kijken terwijl ik een foto van het plantje probeerde te maken.
De lichtomstandigheden waren dramatisch en de aanwezigheid van de Staatsbosbeheerders veroorzaakte een nerveus gevoel.
Zij waren blij verrast, bedankten me en plaatsten meteen afzetlint rondom het plantje.
Later in de week ben ik nog eens terug gegaan want het afzetlint heeft natuurlijk ook een negatieve kant: het trekt eenieders aandacht en dan weet je het maar nooit!
Gelukkig stond de Parnassia er nog en de lichtomstandigheden waren een stuk beter.
Ik heb een keuze van twee gemaakt om hier te plaatsen.
Het is een fraai plantje(althans dat is mijn mening) en misschien kunnen jullie deze mening met me delen!!!!
1.

1/160, F4.5, iso 200, 50mm
2.

1/80, F8.0, iso 200, 50mm
Dank je wel voor het kijken!!!
Jo