Het is 18 mei 2025 19:48

Auteur Overstappen van Olympus?
 Overstappen van Olympus?
BerichtGeplaatst: 08 nov 2011 19:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi allemaal,

Ik weet niet of jullie het nieuws hebben gehoord, maar er is bekend gemaakt dat Olympus al sinds 1990 fraude plegen en hun verliezen achterwege houden. Sinds dat het schandaal bekend werd is 70% van hun marktwaarde afgegaan en 30% van de aandelen.

Een paar van jullie zullen wel weten dat de toekomst van het DSLR systeem van Olympus er al niet heel goed uitzag en de concurrentie al betere systemen heeft en ik ben bang dat nu ook door dit schandaal de toekomst er helaas zeer somber uit zal zien voor het systeem.

Ikzelf fotografeer met een Olympus spiegelreflex (E-5) en heb de afgelopen 5 jaar erg veel geïnvesteerd in lenzen en accessoires. Nu zit ik een beetje met de gedachte dat als Olympus wel 'uitsterft' op dslr gebied deze camera en lenzen veel minder waard worden dan ze nu zijn. Ik weet dat ik nu echt een goede body heb met goede lenzen, maar over 5 - 10 jaar zal er toch misschien behoefte zijn aan een nieuwe body en die komt dan eventueel niet meer.
Dit heeft geleid tot de gedachte dat ik al mijn lenzen en body misschien moet gaan verkopen en over moet gaan stappen naar Nikon (heeft dan mijn voorkeur) tot het te laat is..

Ik zou graag jullie meningen hierover willen horen en zal het erg waarderen!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Overstappen van Olympus?
BerichtGeplaatst: 08 nov 2011 19:57 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik denk dat Olympus wel goed genoeg is om overgenomen te worden door een andere fotofabrikant.
Zou me niet teveel zorgen maken.

't is nait aal doage kovvie mit kouke ;)

Laatst bijgewerkt door Peter op 08 nov 2011 20:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Overstappen van Olympus?
BerichtGeplaatst: 08 nov 2011 19:58 
Lid
Fotografie

Yup, heeft een goede naam, zal de een of andere grootheid best willen oppeuzelen... :)

Overstappen van Olympus?
BerichtGeplaatst: 08 nov 2011 21:03 
Lid
Fotografie

Kiezen voor Nikon is natuurlijk zeer verstandig :P

Maar ik zou om deze reden niet zo snel overstappen. Inderdaad dikke kans dat er een doorstart wordt gemaakt...een grote speler het bedrijf overneemt om mee te kunnen spelen in het DSLR wereldje...met een beetje mazzel betekent dit alleen maar dat er straks (nog) meer innovatie komt in het Olympus kamp met een frisse wind...het kan vriezen...het kan dooien :D

Overstappen van Olympus?
BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 00:03 
Moderator
Fotografie

Net als Minolta.....in eerste instantie gefuseerd met Konica en later werd Konica Minolta in z'n geheel over genomen door Sony. ;)

Al m'n oude Minolta objectieven passen nog steeds op m'n redelijk nieuwe Sony camera. :)

Overstappen van Olympus?
BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 09:10 
Lid
Fotografie

klinkt allemaal plausibel maar het kan ook gekocht worden om ervan af te komen, of niet worden gekocht. Ik zou het in de verkoop zetten. Olympus heeft goed spul maar hun sensor techniek vind ik marginaal hun bodies daarentegen zijn geweldig. Maar goed een goede fysieke machine met een misschien minder binnenwerk.....

Ongeacht welke je kiest zou ik toch een overstap maken naar de nummers 1 of 2. Die elkaar niet ver ontlopen. Alleen kan de een net iets slimmer zijn dan de ander afhankelijk van je fotografische voorkeur.

Overstappen van Olympus?
BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 09:32 
Lid
Fotografie

Voor zover je het moet verantwoorden, denk ik dat dit een uitgelezen kans is om een Canon 1D inclusief L glaswerk aan te schaffen of een Nikon D3 het ook hier weer het bekende glas :rof

Even zonder dollen, ik zou hier niet zo in paniek van raken.
- als de spullen je bevallen, dan blijf je er toch lekker mee fotograferen? Wellicht kun je zometeen de extra lenzen en flitsers zelfs lekker goedkoop aanschaffen doordat deze "in de uitverkoop worden gegooid", in de winkel of op Marktplaats.
- als je al op het punt stond om je apparatuur in te wisselen, dan is door deze aankondiging je motivatie om over te stappen alleen maar weer een stapje geholpen.

Aan jou de keuze :)

Overstappen van Olympus?
BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 11:37 
Lid
Fotografie

ik zie olympus nog niet zo snel verdwijnen hoor.. en anders wordt het wel overgenomen..ik vind en vond olympus altijd erg goed en vooruitstrevend, vooral de zuiko lenzen zijn toch wel erg goed te noemen..olympus blinkt vooral uit in goede en compacte camera´s..en de huidige trend is juist naar compactere camera-systemen, dus dat zit wel snor denk ik..(sony heeft al de nex, nikon de V-series, en ik vermoed dat canon ook met iets dergelijks gaat uitkomen)

dslr´s worden steeds groter en lomper, de lichtsterke zooms ook..ik zou het mooi vinden als alles weer es wat compacter zou worden, want soms til je je een breuk aan al dat zware spul..

Overstappen van Olympus?
BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 12:09 
Lid
Fotografie

Bedankt voor jullie reacties en meningen! :up :up

Overstappen van Olympus?
BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 15:36 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

waar het met olympus naar toegaat is onzeker.
strafrechterlijke vervolgingen en van de beurs afhalen zijn mogelijkheden.

maar ook zonder deze perikelen heb je geen waardevaste investering met een camera in deze prijsklasse denk ik. daar gaan de ontwikkelingen te snel voor. straks kun je met een dsrl ook bellen en internetten en wat dies meer zij.

ben je tevreden met de e5 blijf dan tevreden.
wilde je toch al stiekem wat anders dan zou ik wel snel handelen.

Overstappen van Olympus?
BerichtGeplaatst: 13 nov 2011 22:32 
Lid
Fotografie

Als ik het zeggen mag vind ik dat je bij elke winkel gewoon word ingewreven met canon en nikon of er niks anders bestaat...

Overstappen van Olympus?
BerichtGeplaatst: 13 nov 2011 22:39 
Lid
Fotografie

klopt daar kunnen ze meer van kwijt en de marges zijn beter. Maar ik hoor ook zelden iemand iets verkopen die er verstand van heeft of doorvraagt. Ook niet bij konijnenberg ed. Die ik iets hoger heb zitten dan KE die verder mijn voorkeur geniet.

Maar als je beschikbaarheid van zaken tegen leuke bedragen weg kunt cijferen en je expliciet voor een E series gaat omdat je een body wilt die echt geschikt is voor buitenwerk dan zit je uitermate goed. Geen concurrentie in velden of wegen. Maar goed andersom zie je ook lokale foto boeren die iets verkopen omdat ze er zelf mee schieten en zo zie ik vaak dat je idd met Canon of Nikon thuis komt van de grote zaken en met andere merken als je een bevlogen verkoper hebt. En van die laatste heb je overigens ook Canon en Nikon devoten :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp