Het is 11 jul 2025 17:35

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Auteur Goede zoomlens voor me 1100d
 Goede zoomlens voor me 1100d
BerichtGeplaatst: 08 nov 2011 23:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
@sjinouck: hoe beinvloedt de brandpuntsafstand de belichting? ken deze klassieker niet.

het licht zal toch door die pijp moeten, dus een 500mm f/4 is op zich al een hele snelle lens te noemen als je naar het aantal mm´s kijkt. daarom is een telezoom die op 70mm f/4 geeft, en aan het lange eind op 200mm slechts f/5.6 ook veel goedkoper dan die eerdere 500mm f/4..

teleconverter op een tele zetten betekent ook 2 stops lichtverlies, je hebt dan wel dubbel aantal mm´s, maar ook 2x minder licht binnen..dat betekent dus langer belichten, om dezelfde hoeveelheid licht op te vangen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 09:08 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Bobi schreef:
...Een prime lens is daarom dus niet zo veelzijdig of gebruikersvriendelijk als een telezoomlens...

Daar ben ik het niet mee eens, het is voor iedereen weer anders.
Ik heb mijn foto's t liefst scherp, dus ik gebruik mijn primes HEEL erg graag!!

Is maar net wat je onder gebruiksvriendelijk verstaat. ;)

BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 11:28 
Lid
Fotografie

prime-lens vind ik zelf ook net zo makkelijk qua gebruik als een zoomlens..kwestie van meer heen en weer lopen, ipv een draai aan de zoomring te geven..toegegeven, in het begin zal het voor deze en gene wennen zijn, maar ik stam nog uit de tijd dat zoomlenzen nog niet zo heel erg in de mode waren, en dat een 50mm zo´n beetje de standaard was..hele vakanties met alleen een 50mm gedaan, en toen stond ik er geeneens bij stil eigenlijk..

primelenzen zijn altijd lekker scherp, lichtsterk en toch compact..(tenminste, de kortere primes zijn toch altijd lekker compact), je stopt er zo een paar in je zak..ik ga graag met 24mm, 35mm, 50mm (en evt 135mm) op pad..ik gebruik ook graag oude manueel focus primes met adapter op mijn dslr..het is wel heel anders werken, en aanpassen, maar het geeft toch altijd leuke resultaten, en die ouwe lensjes met p-draad zijn heel goed betaalbaar.. :upc

BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 11:37 
Lid
Fotografie

Dat is dus ook de reden waarom ik er vanuit ging dat alle prime's zo goedkoop zijn, ik kwam pas geleden op de rommelmarkt nog een hele mooie bruinleren tas tegen met daarin een Chinon SLR, 3 prime's (35, 50 en 135) en een flitser voor 45 euro. Ik had het geld niet op zak anders had ik ze zeker meegenomen!

Wat zijn jouw ervaringen met M42 adapters op moderne DSLR's? werkt de auto focus dan nog of moet je echt manueel aan de gang?

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 11:45 
Lid
Fotografie

AF werkt sowieso niet met een m42 adapter...het objectief heeft ook geen scherpstelmotor (aansluiting), dus logisch. Mijn oude camera gaf wel met een lampje aan wanneer hij vond dat ik goed had scherpgesteld, dus wat dat betreft had je wel focus confirmatie, maar geen AF.

Beste werkt het om een ander matglas te monteren als je heel veel met MF objectieven wil werken.

Ik heb zelf nog een zooitje M42 objectieven liggen die binnenkort maar eens op marktplaats moeten komen...best lol van gehad, maar gebruik ze nooit meer...

BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 12:08 
Lid
Fotografie

Bobi schreef:
Dat is dus ook de reden waarom ik er vanuit ging dat alle prime's zo goedkoop zijn, ik kwam pas geleden op de rommelmarkt nog een hele mooie bruinleren tas tegen met daarin een Chinon SLR, 3 prime's (35, 50 en 135) en een flitser voor 45 euro. Ik had het geld niet op zak anders had ik ze zeker meegenomen!

Wat zijn jouw ervaringen met M42 adapters op moderne DSLR's? werkt de auto focus dan nog of moet je echt manueel aan de gang?

alles is manueel focus he? en je moet in M-stand werken, anders gaat het niet..scherpstellen is ook wat precair, eigenlijk moet je dan ook een ander matglas in je dslr zetten, (katzeyes maakt zulke matglazen specifiek voor manueel focus)

wel moet je ervoor zorgen dat het pinnetje weg is, dus sommige m42 lenzen hebben al een knopje om op A of M te zetten, dus op M, dan is het pinnetje weg.. zit die mogelijkheid er niet op,dan moet je dat pinnetje handmatig verwijderen..adapters zijn vrij goed te vinden, en kosten niet al te veel..

ik heb zelf nog wat oude pentaconlenzen, een helios 58mm f/2, mamiya sekor 50mm f/2 en nog wat 135mm primes met p-draad, en het is af en toe gewoon mooi om te zien, hoe goed die dingen nog presteren op een dslr..

een kennis van mij gebruikt zowat standaard een oude 135mm op zijn 5dmkII, en die platen zien er altijd loeischerp uit, met prachtige kleuren en details.. het is wel wat meer werk, maar af en toe is het gewoon leuk om es alles handmatig te doen ipv met autofocus etc..(met dslr dan, voor de rest doe ik ook nog graag veel analoog met manueel focus..)

en zo ziet het er dan uit.. heb het ff via flickr gedaan, want photobucket werkt vandaag niet geloof ik.. :wacko

http://www.flickr.com/photos/sjinouck/6328689614/

http://www.flickr.com/photos/sjinouck/6327936733/

BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 14:32 
Lid
Fotografie

@sjinouck: snap wat je wilt zeggen in je antwoord aan mij. Maar laten we ten faveure van vooral beginnende fotografen geen eigen interpretatie geven van klassieke zaken.
De belichtingsdriehoek bestaat uit iso, sluitertijd en diafragma.
Dat het maximale diafragma bij een zoomlens meestal varieert en kleiner wordt naar het einde toe van de milimeters is op zich waar maar staat los van het begrip belichtingsdriehoek.

BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 14:37 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Om bewegingsonscherpte tegen te gaan is het toch wel handig om de brandpuntsafstand mee te rekenen in de driehoek en er een vierkant van te maken :)

BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 14:47 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
@sjinouck: snap wat je wilt zeggen in je antwoord aan mij. Maar laten we ten faveure van vooral beginnende fotografen geen eigen interpretatie geven van klassieke zaken.
De belichtingsdriehoek bestaat uit iso, sluitertijd en diafragma.
Dat het maximale diafragma bij een zoomlens meestal varieert en kleiner wordt naar het einde toe van de milimeters is op zich waar maar staat los van het begrip belichtingsdriehoek.

daar heb je ook gelijk in..iso, sluitertijd en diafragma..ik had de focuslengte meegenomen, daar de meeste beginnende fotografen met niet al te lichtsterke telezooms gaan werken, en dan vaak tegen de grenzen van de mogelijkheden van hun lens aanlopen en teleurgesteld raken.... met een lichtsterke lens die over het gehele gebied dezelfde lichtsterkte biedt, is het natuurlijk een heel ander verhaal..excuses voor mijn onduidelijkheid, of mijn krakkemikkige manier van eea neer te zetten..ik heb het wel in mijn hoofd zitten, maar eea duidelijk neerzetten is soms niet al te eenvoudig.. :blush

BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 14:48 
Lid
Fotografie

Peter schreef:
Om bewegingsonscherpte tegen te gaan is het toch wel handig om de brandpuntsafstand mee te rekenen in de driehoek en er een vierkant van te maken :)

dat was eigenlijk ook mijn uitgangspunt, maar ik had het een beetje verkeerd neergezet.. :blush soms is het zo moeilijk om eea duidelijk te formuleren.. :blush

BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 14:59 
Lid
Fotografie

@sjinouk: :up
@peter: voor de beginnend fotograaf is de belichtingsdriehoek al moeilijk genoeg om te doorgronden.

BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 15:04 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
@Frans:
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens, maar het is ook jammer als je de driehoek snapt je helemaal wanhopig word van onscherpe foto's als je op 200mm met 1/15e je driehoek goed denkt te hebben ;) Vind het zelf vrij basis om te weten.

BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 15:43 
Lid
Fotografie

om nog maar niet te spreken van hoge iso en ruis of diafragma en vergrotingsfactor in relatie tot dof.

badeendje is trouwens overgegaan op het plaatsen van foto's.

we kunnen met onze wijze lessen daar verdergaan.

BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 16:24 
Lid
Fotografie

:D

BerichtGeplaatst: 09 nov 2011 20:20 
Lid

Ik heb idd wat foto's gepost.

Dacht laat jullie maar verder een discussie aangaan.
Ik lees wel mee

Ben nu bezig met een Canon 70 - 200mm F4 non IS en misschien word dat wel me eerst lens mits we eruit komen qua prijs.

BerichtGeplaatst: 10 nov 2011 12:45 
Lid
Fotografie

Peter schreef:
@Frans:
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens, maar het is ook jammer als je de driehoek snapt je helemaal wanhopig word van onscherpe foto's als je op 200mm met 1/15e je driehoek goed denkt te hebben ;) Vind het zelf vrij basis om te weten.

Je moet ze beiden weten....maar wel apart van elkaar houden. Namelijk, de driehoek is er alleen voor de correcte bleichting. Dit zegt niets over gewenste (on)scherpte. Een foto op 200mm met 1/15e kan heel goed prima belicht zijn ;)
Daarnaast...in functie van compositie en gewenst beeld...moet je dus weten of je een bewegend onderwerp wilt bevriezen...of juist niet.

Eigenlijk...als je die twee weet...dan ben je technisch al op de helft :D

@badeendje...dat is een goed objectief..! Waar je zeker veel plezier aan kan beleven. Hoop dat het lukt met de prijs onderhandelingen :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3