Het is 18 mei 2025 19:08

Auteur flitser
 flitser
BerichtGeplaatst: 13 nov 2011 17:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo allen,

ik wil graag een flitser aanschaffen, maar heb er totaal geen verstand van.
ik zoek een flitser waarmee ik portretten goed kan belichten.
Aangezien het m'n eerste flitser word kan ik er niet meer dan 100 euro aan uitgeven.
ik had al wat flitsers van Metz gezien.
Iemand ervaring mee?

alvast bedankt.

Groetjes Mabel. :rof

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 flitser
BerichtGeplaatst: 13 nov 2011 17:59 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik zou er een nemen die ook los van je camera getriggerd kan worden en waarvan de kop alle kanten op kan draaien. Dan kun je mooi indirect belichten.

Voor 100 euro moet je geen wonderen verwachten denk ik.
Ik heb geen ervaring met Metz sorry, enkel met Sony.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 flitser
BerichtGeplaatst: 13 nov 2011 18:02 
Lid
Fotografie

oke, ik zelf zat te denken aan de metz 36 af.
iemand anders ervaring ermee

bedankt voor je snelle reactie.

flitser
BerichtGeplaatst: 13 nov 2011 18:15 
Lid
Fotografie

Een 430 misschien?

flitser
BerichtGeplaatst: 13 nov 2011 19:18 
Lid
Fotografie

Wat is het verschil tussen ez en ex?

flitser
BerichtGeplaatst: 13 nov 2011 20:25 
Lid
Fotografie

Dat de EZ niet werkt op je camera. :)

Nee de EX is voor digitale bodies van Canon, en de EZ voor de analoge bodies. Je kunt ze wel gebruiken maar dan geheel in M. Je moet dus zelf van alles instellen op de flitser en de body wel goed om te leren, niet handig.

Maar met een blokje er bij zo'n ik kan ff niet op de naam komen, van 35 euro erbij en dan heb je een flitser die je dus overal off shoe kunt gebruiken. Echter wel nog steeds handmatig en dus zowel de camera als de flitser geheel handmatig.

Ik zou dus voor de Metz gaan. Het beste merk buiten het eigen merk en in sommige gevallen beter. Als je met zon draadloze trigger wilt werken en volledig manueel dan zou ik niet voor een 430EZ gaan maar voor Metz of Nikon.

Een ander alternatief, maar minder in veel dingen maar wel betaalbaar is een Sigma Maar de Metz wint het op alle fronten. Als hij maar voor Canon is en voor digitaal.

Een 420EX is ook een optie, 100% compatibel en betaalbaar op Marktplaats of fotoapparatuur.nl

Maar met die Metz zit je gewoon goed.

flitser
BerichtGeplaatst: 13 nov 2011 20:41 
Lid
Fotografie

http://www.cameratools.nl/flitser-strob ... ual-flash/

om in overweging te nemen.

flitser
BerichtGeplaatst: 13 nov 2011 20:53 
Lid
Fotografie

Bedankt allemaal, ik ga ens even koekeloeren.

flitser
BerichtGeplaatst: 13 nov 2011 22:18 
Lid
Fotografie

Ik heb bij mijn Sony als eerste een flitser geprobeerd van 5 euro tweedehands. Ook heb ik sets gekocht op het internet voor rond de 30 euro waar een flitser bij zit. Dit is dan een analoge set maar het flitst en ondanks dat ik weet dat er een digitale flitser op moet, heb ik bijvoorbeeld van mijn ouders leuke plaatjes gemaakt door het toestel gewoon in te stellen.
Voor personen binnen te fotograferen "moet" je echt een kantelbare hebben om het licht te laten kaatsen.
Even een kort verschil: vocht op de huid word snel zichtbaar bij rechtuit flitsen. Witte kleding word sneller overbelicht bij rechtuit flitsen en verliest detail.
Bij de kantelbare flitser (omhoog om te beginnen) is dit allemaal veel beter. Mooiere huid en mooiere kleding.

flitser
BerichtGeplaatst: 13 nov 2011 22:35 
Lid
Fotografie

Als je deze 430EZ zou gebruiken dan kent hij zonder interventie door achterop te kijken en in te stellen maar een stand. VOLGAS :) Dat kan goed zijn maar is niet altijd even handig.

Off shoe flitsen in vaak mooier maar niet ff makkelijk om aan te wennen en zeker niet om mee te beginnen. Dus als je een dergelijke flitser koopt dan is kennis van de heilige drie eenheid wel handig. Ik zelf heb een 540EZ gekocht in de hoop die wel aan te kunnen sturen of modifieren om mijn 430EX aan te sturen. Helaas maar hij was wel veel beter dan een 430EX qua licht soort, sterkte ed. Alleen moest ik alles in M doen. Dan mijn diafragma en sluitertijd bepalen en dan zag ik op de flitsers hoeveel meter in kon flitsen. Door dan de ISO aan te passen of de sterkte te verlagen op de flitser, zag je de afstanden wijzigen. Als je dat weet en ziet dan kun je met je onderwerp en ongeveer afstanden gokken goede resultaten bereiken en na verloop van tijd kun je flitsen en begrijp je echt iets van flitsen. Maar het niet aanraadbaar als je een flitser zoekt voor bijvoorbeeld de komende feestdagen ed. :)

Koop dan idd die goedkopere flitser hierboven, of een Nissin.
Echter ik zou je toch die Metz aanraden. Het is het op een na beste merk terwereld. Die van Nikon zijn beter maar net zo instelbaar op een Canon als een EZ van Canon zelf. Maar die Metz 36 AF5 is maar 79 euro bij oa KE dus ik zou het wel weten.

Mijn voorkeur gaat uit naar eigen merk ivm compatibiliteit. Maar Metz is het enige merk welke net zo goed of beter is. Veel licht is niet altijd beter vandaar dat ik Sigma ed niet aanraad. Daarnaast hebben alleen de eigen merken en Metz intelligentie mbt tot brandpunt afstanden en sensor grootte. Sigma doet ongeveer wat in die richting maar alleen Canon en Metz zijn 100% compatibel en van goede kwaliteit en licht soort.

Daaren tegen als je Nissin ed koopt met van die triggers dan kun je meerdere kopen en ga je anders te werk en dan maakt compatibiliteit minder uit aangezien je dan strobbist gaat werken en je dan de flitsers niet automatisch gebruikt maar met kennis door veel te gebruiken en er zo achter te komen wat de beste settings ed zijn. Kan veel mooiere resultaten opleveren voor soms minder geld in vergelijk met Eigenmerk spul of studio spul maar ik vermoed dat TS toch echt iets zoekt als een Raportage flitser die gewoon in M, Av, Tv, en P of auto gebruikt kan worden :)

flitser
BerichtGeplaatst: 14 nov 2011 08:31 
Lid
Fotografie

@duckie, bedankt voor je lange verhaal! ik ga nog even nadenken.

flitser
BerichtGeplaatst: 14 nov 2011 11:25 
Lid

De nissin flitsertjes zijn behoorlijk compatibel.
http://www.nissindigital.com/top.html
Een di466 voor zo'n 99
Een di622 voor een 140

De 466 kan je niet draaien, wel kantelen, maar off-camera minder belangrijk.

flitser
BerichtGeplaatst: 14 nov 2011 18:46 
Lid
Fotografie

Ja op electronica maar licht en licht zijn wat anders en hij zoomt wel mee op mms van de lens maar houdt geen rekening met de sensorgrootte en zoals de site vermeld moet je dus voor de juiste belichting afhankelijk van crop sensor grootte een vermeningvuldigings factor zelf her berekenen. Ergo je gebruikt een ETTLII ongeveer compatibiliteit maar die is verder niet correct. Wel gaaf dat je een dergelijk goedkoop exemplaar remote kunt laten triggeren met de onboard flitser.

Het zou toch niet mijn eerste iets zijn maar goed.

flitser
BerichtGeplaatst: 14 nov 2011 20:15 
Lid
Fotografie

duckie kun je aangeven waar je het verhaal over de cropfactor gevonden hebt bij nissin.
merk heeft mijn interesse.

flitser
BerichtGeplaatst: 14 nov 2011 20:29 
Lid
Fotografie

POWER ZOOM & TURNING FLASH HEAD
Light distribution angle is automatically adjusted for the lens focal length. A high quality stepping motor sharply traces the lens movement with the same speed as that of the camera manufacturer's original flash.
The flash beam covers the frame from 14mm (with a wide angle diffuser built-in) to70mm of the digital lens.(*) For a longer lens, the flash head reflector position stays at 70mm.
It turns 90 degree upward for bounce lighting.
The flash head also stores a small reflection panel for a fill-in shot.
(*) The focal length for the traditional SLR camera is to be multiplied by a factor of 1.5 times.

http://www.nissindigital.com/en/Di466.html

Het is iets wat trouwens voor alle flitser geldt behalve eigen merk en Metz. Alle andere flitsers belichten hun onderwerp verkeerd en dus als een FF camera. Sigma is aan de beterende hand maar aangezien Nikon en Canon niets vrijgeven is alles reverse enginering :)

flitser
BerichtGeplaatst: 14 nov 2011 21:05 
Lid

Voor 99euro heb je wel een e-ttl flitsertje.
Het topmodel Di866 of de 622 is natuurlijk een betere keuze, maar dat is een merkeigen 580 (of hoe noemt dat bij canon) ook, met meer mogelijkheden. Maar ook een heel andere prijsklasse.
Dat hij op crop licht stuurt naast hetgeen de sensor registreert...vind ik niet zo'n probleem. En off-camera is dat niet zo'n probleem.

flitser
BerichtGeplaatst: 14 nov 2011 23:12 
Lid
Fotografie

Bedankt allen,
ik weet genoeg.
er kan wel een slotje op ;) ':rof