Ja maar is de sensor in kwestie dan niet doorslaggevend? Kijk dan even onder welke omstandigheden. In sommige gevallen wint een 7D met 18Mp het met de ene lens en precies de andere op een 12 of meer MP FF sensor body.
Kijk daar even naar, maar zoals ik al aangaf is de scherpte marginaal meer en is de non L als scherp genoeg. Daarnaast is scherpte niet altijd iets wat beter is. Ik begrijp wel je IS en L keuze ivm het mobieler willen schieten. Maar de 180L met monopod kan nog scherper zijn en vrijwel net zo duur

En de 100mm L IS USM in de kinderschoenen?????? Daar zit de laatste versie van Canon's IS is, ik vermoed hier een beetje forum mee praten zeker gezien het hier een niet canonier lijkt(??????) te zijn en gezien het gebrek aan kennis waar Prime voorstaat. Dit staat los van het feit dat je een mening mag hebben en je aardig of slim mag zijn, maar dat antwoord lezend vind ik het meer een mening dan een stapel feiten.
Maar ik wens TS in ieder geval veel plezier met de EF 100mm L IS USM. Daarbij vraag ik me af sjinouck of de EF 100mm f/2.0 niet nog scherper is, maar goed die gaat weer niet 1:1

Voordeel verder van de L is dat er een 'gratis' zonnekap bijzit

En dat de sealing erg goed is wat in vlindertuinen goed van pas komt, los van het front element die toch moet acclimatiseren.
Let wel als je voor scherper gaat volgens DR, doe me en anderen dan een lol voor verdere topics, en plaats als je een filter plaatst graag een van de allerduurste B+W exemplaren of liever geen. Dan zijn de hit/mis ratio en onscherpte topics uitgesloten