Niels ik heb voor mijn 430EX meteen een Omnibounce gekocht. Was prijs technisch ook leuk. Heb er veel plezier van gehad en heb later vele exemplaren nog gekocht bij Ernesto Stofen rechtstreeks in de USA. Scheelde erg veel. Ik heb ook de groene en gouden. Die ik ook gebruik als ik onder bepaalde omstandigheden werk met flitsers.
Ik heb er dus 3. Met de gouden kun je ook plezierige partyshots maken. Men heeft dan niet last van de engelse ziekte maar krijgt een gezonde kleur die niet onnatuurlijk overkomt. De groene die voor oa TL licht is, is ook via witbalans op de camera of achteraf aan te passen als ook voor de gouden, maar het kan je tijd schelen.
Ik raad je de witte en gouden aan. Maar de witte zo wie zo. Let wel op op de afstanden die je moet belichten. Bouncen moet wel kunnen anders heeft het niet veel zin en is een belichtings compensatie op de flitser ook beter, alleen kost het je even een aantal keer om er achter te komen hoe je moet flitsen uberhaubt met een rapportage flitser. Laat je niet verleiden tot die groep die standaard een flitser onder een hoek hebben staan met een omnibounce of een lookalike alleen omdat het zo hoort. Ga maar eens kijken bij de ZOOM dagen. Bouncen op een plafond van de jaarbeurs met een omni LOL.
Maar het kan je helpen onder veel omstandigheden. Maar je hebt het niet altijd nodig.
Naast de 430EX heb ik een 430EXII en ook die doet het goed met een omnibounce. Verder heb ik een 540EZ en een 550EX en een 580EXII en bij die laatste groep doet de omni het vind ik minder goed. Vooral bij de 580EXII gebruik ik eigenlijk NOOIT een omnibounce maar wel het bouncekaartje om in te vullen met de kop omhoog.
Dit kaartje moet je niet verwisselen met de wideangle diffuser. Dat is om meer spreiding te geven als je 18mm of minder als lens brandpunt gebruikt. En zij die dat wel doen, doen iets raars, want als je dat kaartje maar iets uit trekt dan is de ETTLII meteen niet meer werkend en ramt hij vol gas zonder rekening te houden met je camera settings.
Waarom ik GEEN omnibounce gebruik op een 5 serie en wel op een 4 serie is gebruikers ervaring. Ik geloof dat het hem zit in oa de licht output. Aangezien die van de 5 serie sterker/groter is, is het bouncen met de flitser voldoende en kan/kun je met dat witte bounce kaartje welke je niet hebt op een 430EX(I/II) ook naar voren invullen. Een 4 series flitser is iets zwakker en dus is de spreiding van het licht nodig en heb je met die omnibounce ook voorwaardse invul flits door die rand van de omni.
Ik gebruik ze dus wel op een 430EX maar niet op zwaardere jongens. Maar meenemen en experimenteren ook met veel ervaring kan je helpen. Het is GEEN weggegooid geld.
Omni of beter gezegd Stofen heeft ook bounce kaarten die ik ook heb en gebruikt en getest heb, maar ook al doen die hetzelfde als bij een 580EX, blijkbaar zit er toch een aannemelijk verschil in beide flitsers.
Een inkoop actie met Credit kaart kan soms erg goedkoop zijn. Ik had omgerekend voor 10 euro per stuk stofen omnibounces inclusief shipping en koersomrekening.

En zoals je in je laatste eigen reactie schrijft, als je een groepje wilt fotograferen bv buiten of buiten het bereik van een bouncebaar voorwerp of omdat een plafond een colorcast geeft. Bv een rood plafond, dan is recht vooruit flitsen met een omniboucne met een 430EX geen verkeerde aankoop.