Mendel schreef:
Bij een groothoek zou ik zelf wel een polarisatiefilter aanschaffen

Ik niet want juist een groothoek lens heeft een natuurlijk polariserend effect en dus juist minder polarisatie nodig
Maar een CP is iets wat je nodig hebt verder tegen oa reflecties ed. En het is niet na te bootsen of na te maken.
Verder ontopic, er zijn vaak 2 kampen. Voor en tegen. ik stel altijd voor dit: Koop het beste filter wat je kunt krijgen. Een filter filtert, en blokkeert dus altijd. Ik heb dus voor de duurste lenzen en ik heb geen goedkope, de duurste of in ieder geval de beste optische kwaliteit, zodat de kans op vermindering van de kwaliteit er niet op ingeboet wordt. Maar ik heb er dus wel een voor alle filtermaten die ik heb, alleen ik gebruik ze zelden.
Ik gebruik ze echter alleen wanneer nodig, dus met stof, blubber, zand of vocht. Maar verder gewoon in de tas net zoals een poets doek en extra batterijen en CF kaarten.
Een zonnekap, wat een slechte vertaling is vanuit het engels, is een betere bescherming en strooilicht is er altijd. Alleen als je macrolenzen hebt en je extreem dicht op dingen gaat zitten of veel kans op rommel hebt die het front element kan raken zou ik een filter plaatsen.
Ik ben dus niet tegen een filter, maar alleen wanneer nodig, en dan graag in de beste kwaliteit. Een argument als je aanhaalt dat je wel 35 euro veel geld vind, vind ik voor een lens of objectief een beejte Hollandse zuinige mentaliteit. Je geeft bakken uit aan bodies, lenzen en software, we klagen of onscherpte en stouwen dan en mass goedkoop glas of nog erger plastic filters ervoor, jakkes

En nog iets, als je er een koopt, HOYA of B+W raad ik aan en het hangt ook nog samen met welke lenzen, GEEN filters 's avonds of in koude winter tijden. Fliters zijn recht, en een bijna onzichtbaar filmpje vocht levert flare op. Dus zonnekappen gebruiken ook in het donker, of juist. En in je tas een UV filter voor aan het strand, bij motorcross ed.
Qua merk. Hoya levert het meeste glas op aarde. Heb je Nikon of Sigma, Tokina, Tamron glas dan is de HOYA een slimmere keuze, als ook B+W bij Zeiss of Canon glas. Die liggen het dichtst bij elkaar in glas soorten. Je hoeft niet expliciet voor Nikon of Canon eigen UV filters gaan. De kans is aanwezig dat je de Hoya of B+W versies voor het zelfde geld kan krijgen alleen in een betere qualiteit.