Mingus schreef:
Natuurlijk blijft de vraag waar wil je naar toe wilt met dit soort fotografie, hoever wil je gaan.
Ik neem aan dat je het model er zo mooi mogelijk op wilt zetten en een beetje naar glamour wilt gaan.
Op de eerste foto komt dat niet over en het heeft iets weg van gluren achter het haar vandaan, tweederde op de voorgrond is onscherp wat niet zo lekker kijkt.
De tweede is een stuk beter,

het kettinkje mag hier wel weg,
De bewerking van de huid rond de mond en de schaduw van het haar mogen wat zachter, ook de schaduw van de mondhoeken mogen iets lichter zijn
De lijnen in de nek nog iets verder bewerken en het rechtse zwarte vlakje verwijderen.
De foto kan ook nog wel wat pittiger zw bewerking hebben.
Het is natuurlijk maar een mening, zoals ik tegen dit soort foto’s aankijk.

in principe wil ik gewoon leuke portretten kunnen maken, niet het echte glamourwerk en zwaar gepoetste strakgetrokken gezichten
merk dat ik niet goed weet wat ik doe/moet doen, om een geslaagd beeld te verkrijgen..uitsnedes/houdingen enz...
zwart/wit is ook niet mijn sterkste punt maar vind dat wel het mooist bij portret, meestal doe ik een omzetting naar z/w en vervolgens een zwarte en witte sturingspunt erop..
in bovenstaande is allen een moedervlekje en een enkel puistje gepoetst verders eigenlijk niks..
belichting is verders ook niet aangepast, bedankt voor je inbreng
op naar de volgende flitser is inmiddels ook onderweg