Behalve landschaps- en reportagefotografie ben ik ook een groot liefhebber van de macro/close-up fotografie. Het vastleggen van plantjes, paddestoelen, insecten en vlinders en wat al dan niet meer, vind ik een geweldige uitdaging.
Een paar weken/maanden geleden werd ik door de schaapsherder bij ons in de buurt getipt dat in een afgesloten gebied waar hij de schapen vlakbij liet lopen het klokjesgentiaan groeide. Nu is dat een bijzonder plantje en vanwege de kwetsbaarheid mocht hij nog niet daar met zijn schapen lopen.
Helaas een afgesloten gebied waar ik niet mag komen, maar via mijn broer (die contact heeft met de boswachters en er wel mag komen), heb ik op een ochtend met mooie diffuus licht het klokjesgentiaan in alle rust kunnen bekijken en fotograferen (en bijna ook nog een ringslang, maar die was te snel weg).

1/30 sec, f/6.3, ISO 200, 300mm.
Bewust gekozen voor een softe opname waarbij ik met de telelens door het gras heb gefotografeerd. De foto lijkt dus onscherp, maar dat hoort dus bij het effect wat ik wilde bereiken en ik vind het hier ook heerlijk uitpakken (ik weet het, heel smaakgevoelig!). Ben benieuwd naar jullie mening, mijn dag was in elk geval geslaagd, zeker omdat ik daarna nog in alle rust zonnedauw heb gefotografeerd (foto's volgen later).