Het is 21 aug 2025 21:00

Auteur Compact toestel voor macro
 Compact toestel voor macro
BerichtGeplaatst: 24 dec 2011 18:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn dochter zou een fototoestel willen voor macrofotografie.
Ze ziet wel tegenop om met een zware spiegelreflex rond te lopen.
Ze heeft haar oog laten vallen op een panasonic lumix FZ100 +-350euro met voorzetlens Raynox DCR-250 Macro lens +-60euro.
Zijn er hier onder ons die hier ervaring mee heeft? Zijn er nadelen voor deze combinatie?
Of zijn er andere toestellen die hier voor geschikt zijn?
Alvast bedankt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 24 dec 2011 18:29 
Lid
Fotografie

zou misschien eerst proberen zonder voorzetlens. je kunt met de lumix tot op 1 cm komen.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 24 dec 2011 18:33 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Hou oud is je dochter?

Mijn zoon is nu bijna 11. Hij had eerst altijd een compactcamera, maar liep daar tegen bv de 'trage sluiter' aan (vertraging tussen op het knopje drukken en het maken van daadwerkelijke foto).
Toen ging ie met mijn spiegelreflex foto's maken, en hij heeft geen enkel probleem met gewicht. Zelfs met een goede macrolens.
Hij is juist blij met de kwaliteit van de foto's die eruit komen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 24 dec 2011 18:42 
Lid
Fotografie

Zal een prima toestel zijn, maar zou zelf gaan voor een Canon uit de G-serie (10/11/12), ook gebruikt verkrijgbaar
De Canon G's zijn fijne, stevige, handzame camera's (eigen ervaring met de al wat oudere G7 die ik voornamelijk gebruik voor onderwaterfotografie), die indien gewenst, volledig handmatig instelbaar zijn, ook in RAW kan schieten èn geen afdrukvertraging heeft. Eveneens hebben ze een hotshoe voor een externe flitser. Ze leveren kwalitatief goede foto's mag ik wel zeggen.

Met alleen de camera zelf zijn goede close-ups haalbaar, 1:1 redt je echter niet.
I.c.m. de Raynox zijn hier goede resultaten mogelijk. Zie hier:
http://www.lensmateonline.com/G12macroSamples.php
citaat:
"Excellent image quality. Good compromise in magnification (about +8 diopters) for all types of macro work. Best corner sharpness at this magnification of all diopters tested."
W.s. is hiervoor wel een adapater nodig.

Voordeel van de panasonic is dan wel weer het grotere zoombereik, maar het is maar wat je dochter er mee wil. Ik heb de mijn G7 altijd in mijn tas mee, voor die momenten dat ik niet snel kan wisselen van lens o.i.d.

BerichtGeplaatst: 24 dec 2011 20:38 
Lid
Fotografie

Ik heb van de combo die je in je openigspost noemt vele mooie platen gezien, voordeel van een compact is de grotere scherptediepte :)

BerichtGeplaatst: 25 dec 2011 00:18 
Lid
Fotografie

ik schiet zelf met een fuji bridge, voordeel van de topserie van fuji is altijd de handbediende lens, nagenoeg geen shutterlag, de focus opties, belichtingsopties, RAW . tot diafragma 11,
eigenlijk alles wat een SLR ook heeft, maar ze zijn ook niet echt "compact" van formaat.

kijk eens naar dioptrielenzen ipv macrovoorzetlens raynox heeft bv de 5320.
met het voorzetlensje dcr-250 werkt ook perfect, en is veel krachtiger,
maar je scherptediepte is veel moeilijker beheersbaar.

BerichtGeplaatst: 25 dec 2011 09:28 
Lid
Fotografie

Ik ben het met Rens eens over de dcr-250. Ik had vroeger ook een compact met beide voorzetlensjes van Raynox. Je kunt er zeer zeker macro-foto's mee maken, maar uiteindelijk vond ik het veel moeilijker om met die combinatie eeen goede macrofoto te maken wanneer je de vergelijking trekt met een DSLR plus macrolens.

BerichtGeplaatst: 25 dec 2011 13:50 
Lid
Fotografie

bijgaand even wat linkjes naar een paar vorbeelden
de fotos zijn gemaakt met een fuji 6500 en net een fuji s100fs
allen met raynox dcr-250 , dus ik zeg niet dat het niet lukt, maar het vergt veel oefening
en getest met instellingen van toestel / flitser, o ja, neem een toestel met een flitsschoen
als je heel dicht op je object gaat fotograferen, en enkel gebruikt maakt van je interne flitser
zit je lens vaak in de weg voor het licht, je object valt dan in de schaduw van je lens.
evt kan een slave flitser natuurlijk ook uitkomst bieden, maar een flitsschoen is altijd fijner.

voorbeeldjes :

http://rens.marskamp.nl/fotos/index.php?page=makethumbs.php&path=images/Photogallery/Macros=menu/MacroFauna/&image=DSCF9371.jpg&usr=&pass=

http://rens.marskamp.nl/fotos/index.php?page=makethumbs.php&path=images/Photogallery/Macros=menu/MacroFauna/&image=MalleSander3.jpg&usr=&pass=

http://rens.marskamp.nl/fotos/index.php?page=makethumbs.php&path=images/Photogallery/Macros=menu/MacroFauna/&image=SpinMetProoi.jpg&usr=&pass=

http://rens.marskamp.nl/fotos/index.php?page=makethumbs.php&path=images/Photogallery/Macros=menu/MacroFauna/&image=Sprinkhaan2.jpg&usr=&pass=

http://rens.marskamp.nl/fotos/index.php?page=makethumbs.php&path=images/Photogallery/Macros=menu/MacroFauna/&image=zweefvlieg1.jpg&usr=&pass=

http://rens.marskamp.nl/fotos/index.php?page=makethumbs.php&path=images/Photogallery/Macros=menu/MacroFauna/&image=zweefvlieg2.jpg&usr=&pass=

BerichtGeplaatst: 25 dec 2011 15:02 
Lid
Fotografie

Alle bedankt voor de info. Het zal zonder macro voorzetlens zijn denk ik.
Ze is nog niet lang met fotografie bezig en zo te horen is het niet makkelijk met voorzetlens. Ze is graag met macro bezig, spiegelreflex te zwaar vind ze.
Als de panasonic FZ 100 nog verkrijgbaar is, is al op en paar plaatsen uit voorraad. :blush

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp