Het is 19 mei 2025 07:58

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Auteur Nikon D7000 of Canon EOS 7D
 Nikon D7000 of Canon EOS 7D
BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 14:51 
Lid
Offline op het foto forum

Hallo,

Ik ben nieuw hier dus ik heb geen idee of ik hier goed zit.
Zelf zit ik met een kleine dilemma, ik wil erg graag de digitale spiegel reflex wereld betreden gezien ik compactcamera's niet meer uitdagend vind. Deze wens heb ik inmiddels al een tijdje en ik heb bijna genoeg geld voor een camera!

Maar dan komt natuurlijk de vraag, welke body? Ik ben er al over uit dat ik als eerste ga beginnen met een kitlens 18 - 105. Ook weet ik al wat voor soort fotografie ik graag wil doen, namelijk: reizen, landschap, portretten, concerten, dieren, nachtfotografie.

Momenteel twijfel ik tussen de Nikon D7000 of Canon EOS 7D. Ik ben al veel site's afgegaan, maar helaas merk je bij reviews dat mensen een vrij persoonlijke mening hebben. Ik ben er wel wat wijzer van geworden, maar nog niet overtuigd van dat model ga ik nemen. Ik hoop dus dat iemand hier mij wellicht wat verder kan helpen :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 15:02 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Volgens mij kun je beter een goedkopere body nemen en een goed lens..... om mee te beginnen.

http://youtu.be/OYif6YYVlAw

http://youtu.be/hk5IMmEDWH4

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 15:10 
Lid

Ik wil eigenlijk liever mijden dat ik over een paar jaar al een nieuwe camera wil, daarom mik ik het op een wat hogere prijsklasse. De canon EOS 550D heb ik ook inderdaad overwogen.

BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 15:18 
Lid
Fotografie

Hallo

Dat is erg moeilijk. Misschien dat dit helpt te kiezen : http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=canon_eos7d&products=nikon_d7000

Ikzelf heb een Nikon en ben dus bevooroordeeld, maar wel erg tevreden.
De opmerking investeer in goed glas is wel erg goed. Dat heb ik ook gedaan en is opmerkelijk.

Succes met je beslissing

Gaston

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 15:21 
Lid
Fotografie

de 7d is een camera waar je mee moet leren omgaan, en dan met name richting de hogere iso waarden en de zichtbaarheid daarvan (juiste belichtingstechniek)..dit is wat ik vaak tegenkom in het veld en op forums, zeker wel een goede camera..
de d7000 moet het zeer goed doen en word alom hoog gewaardeerd..
uiteindelijk is glaswerk van groter belang maar snap ook jou manier van willen te werk gaan..
mischien budget iets op rekken en de 18-105 vergeten en gaan voor een 2dehands sigma 70-200 2.8..
of anders geduld hebben want die lens zal gauw verdwijnen (18-105) :D

BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 15:24 
Lid

DPReview site heb ik ook inderdaad al meerdere keren bekeken.
Helemaal een beginner ben ik ook weer niet, want ik heb al meerdere keren de Nikon D90 van m'n vriend gejat ;-)

Wel bedankt voor de tips!
Ook kijken welke het lekkerste in de hand ligt heb ik ook inderdaad gedaan, voor mij viel daarom de Canon EOS 550D al af, omdat de Nikon D7000 het fijnst lag. Verder vielen andere modellen van Canon EOS serie ook af, omdat ik zo'n draai lcd schermpje echt niet wil.

BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 15:27 
Lid
Fotografie

Zit zelf ook wel eens te twijfelen maar mi kun je toch beter gaan voor beter glaswerk omdat het uiteindelijk toch je eindresultaat bepaald.
Wat heb je aan een dure body met een goedkope lens. Zit je een paar jaar onder de maat te werken met je "professionele" body en ga je alsnog over op de dure lens. Misschien blijft het kostenplaatje hetzelfde, dus in dat opzicht lood om oud ijzer, maar je werk blijft jaren achterlopen op je niveau... :dk
Hetzelfde geld voor muziek: waarom een stereo instalatie van 10000 euro en dan boxen van 100 euro....
Maar goed, dat is mijn opinie.
Canon/Nikon....,breek ze de bek hier niet open.... :rof
PS: je onderschat de mogelijkheden van een draaischermpje.....

BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 15:29 
Lid

Fotograferen met een schermpje waarbij ikzelf constant bang ben dat ik dat schermpje sloop, werkt voor mij niet. Dat is juist iets wat in mijn nadeel gaat werken ;-)
ik weet zeker dat het voor velen een topuitvinding is, maar voor mij is het niet weggelegd.

BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 15:48 
Moderator
Fotografie

Soms is een draaibaar schermpje toch wel handig....op m'n Sony A55 zit er ook één. ;)

Maar als je vriend al een Nikon heeft en misschien wel een paar leuke lenzen dan zou ik ook voor een Nikon gaan, das altijd makkelijk met lenzen die je van elkaar kunt gebruiken.
Nikon, Canon......ik denk dat 't allemaal niet zoveel uitmaakt, zijn beide goeie camera's en de één blinkt weer wat meer in op 't ene punt uit en de ander weer op een ander punt.
Het voordeel van Canon wat ik dan zo hier en daar lees is dat er meer lenzen van te krijgen zijn, een uitgebreider aanbod zeg maar en ook 2e hands staat er wat meer van te koop.

Maar zoals de rest al zegt is goed glas belangrijker dan een camera en goed glas blijft ook z'n waarde houden, terwijl een camera na een paar jaar bijna niks meer waard is, omdat er dan alweer nieuwere en betere modellen op de markt zijn.

BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 15:48 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Heb je niet je keuze al gemaakt? :D Of bedoelde je hiermee niet incl de 7d:

Pianopoes schreef:
Ook kijken welke het lekkerste in de hand ligt heb ik ook inderdaad gedaan, voor mij viel daarom de Canon EOS 550D al af, omdat de Nikon D7000 het fijnst lag. Verder vielen andere modellen van Canon EOS serie ook af, omdat ik zo'n draai lcd schermpje echt niet wil.

BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 15:53 
Lid
Fotografie

De Canon natuurlijk! :DD

(Kom maar op, Henry)

BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 15:54 
Lid

@inoordhof; ik had toen nog niet m'n keuze gemaakt nee, dat was toen inderdaad niet inclusief de 7D.

Dat camera's hun waarden verliezen ben ik het niet helemaal mee eens. De canon eos 7d is al een tijdje op de markt en draait voor zover ik heb begrepen erg goed nog steeds.
Dat investeren in een goed lens een aanrader is, ben ik inmiddels ook van op de hoogte. Echter als student zijnde kan ik niet 1 2 3 een geweldig lens naar voren halen.

M'n plan is om eerst te investeren in een goede body, dan met een kitlens kijken wat ik leuk vind om te fotograferen en wat niet (dus of ik veel zoom of niet bv.) aan de hand daarvan kan ik me gaan focussen op betere lenzen.

Mijn vriend heeft echter aangegeven niet al te veel willen verdiepen in fotografie, hij blijft bij wat hij heeft. Dus daarom dat ik ook canon als optie houd en me niet enkel op Nikon heb gefocussed :P

BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 16:04 
Lid
Fotografie

Mijn sony r1 heeft ook een draaibaar scherpje en "I can boldly go where nobody has gone before....." :angel :P

BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 16:15 
Lid

Ieder z'n ding ;-)

enige wat ik hier graag wil weten is voor de foto's die ik graag wil maken, welke body het beste daarbij past.

BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 16:56 
Lid
Fotografie

Dit gaat lijden tot teleurstellingen.. een 18-105?? ik ken dit objectief niet maar.. maar kan je zonder het te kennen vertellen dat het weinig voor steld..
Wat je nu gaat doen is in een mercedes een fiat moter leggen.. dan rijdt die mercedes voor geen meter.. Andersom een een merceds motor in een fiat is een veel betere keuze..

Tussen de 550D en de 7D zit nog een 60D.. Ga nu niet mensen tegen spreken die al jaren een camera hebben. Omdat de 7D al een tijdje mee gaat wordt die binnen een jaar vervangen, dan is die niks meer waard.. Maar goed je koopt het niet om het te verkopen. Wat het punt is van een camera die gaan een X aantal jaar mee.. afhankelijk van je gebruik ergens tussen de 2 en de 7 jaar. een objectief gaat veel langer mee..

Kies dus geen 7D als je er een k*t lens op zet. Dan haal je daar net zulke slechte foto's mee als met een 550D en die zelf lens. Overigens is de 550D een zeer complete camera die nog maar weinig onderdoet voor de 7D, hooguit in snufjes waar je de komende 5 jaar toch niet aan toe bent..

Mijn idee zou zijn kies een 60D met een goed objectief, van degelijke kwaliteit.. Je gaat alle standaard beginners onderwerpen fotograferen.. Dus als student adviseer ik je een 1100D voor deze onderwerpen..
Doe je er een kitlens bij dan kun je nachtfotografie en concert fotografie wel vergeten.. om het even welke body je neemt..

De body doet niet zoveel meer dan het licht omzetten tot een foto. Hoe dat licht binnen komt wordt bepaalt door de lens.. Een goede lens maakt het verschil.. Je kunt prima jaren vooruit met een simpele camera, maar niet met een objectief.. Wat je nu gaat doen is echt DOM.. je gaat nu een camera kopen die over 7 jaar op is, maar dan heb je je 7 lopen irriteren aan slechte foto's omdat je een slecht objectief hebt.. Als jij niet binnen de kortste keren een andere camera of lens wilt.. Moet je juist kiezen voor ene goedkopere camera en een beter objectief. kijk naar een 550D of een 60D met een 24-105 F4 Dan zit je met een goede set waar je de komende 7 jaar helemaal mee klaar bent.. Dan kun je over 7 jaar altijd nog de 7dmk3 kopen..

Vergeet niet dat er ook nog geheugenkaarten en een tas bijmoet. Met je keuzes ook een externe flitser en een statief.. met nacht en concert fotografie heb je die nodig.

BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 17:06 
Lid

Als je een leest wat er eerst is verteld kun je betere commentaren plaatsen.
De 60D valt af, omdat ik GEEN draai lcd scherm wil.

Daarnaast is het plan om de komende 1 - 2 jaar te kijken met een kitlens wat ik graag fotografeer en daarna pas een nieuwe lens aan te schaffen wat meer past bij hetgeen wat ik werkelijk leuk vind.

BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 18:13 
Lid
Fotografie

Pianopoes schreef:
Als je een leest wat er eerst is verteld kun je betere commentaren plaatsen.
:shock

ook :welkom een vriendelijke reactie op de moeite die men neemt om te reageren

BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 21:46 
Lid
Fotografie

egomaatje xxl keuze voor merk is voornamelijk subjectief en emotioneel.

al of niet draaischermpje is kulargument.

meestal gebruik je de optische zoeker

als je op je buik ligt voor een paddo zul je je keuze betreuren en misschien wel een hoekzoeker willen.

BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 22:19 
Lid
Fotografie

Ik sluit me bij de reactie van Frans aan. Ook sluit ik me aan bij de velen die pleiten voor een betere lens en een mindere body, maar.... de keuze is uiteindelijk aan jou :)

... en natuurlijk zou ik voor een Nikon kiezen (goed geraden van Wendy :D ), maar ik zie hier soms (...) :P ook wel mooie foto's gemaakt met een Canon.

Het voorstel om gewoon de beide camera's eens in een willekeurige winkel vast te houden is nog niet zo'n slechte tip.

BerichtGeplaatst: 03 jan 2012 22:21 
Lid

Als ik dit draadje zo even snel door lees heb je je keuze al gemaakt, alleen wil je het nog van iemand bevestigd krijgen.

Zoals al gezegd; allebei de camera's zijn prima en gaan je de komende jaren nog veel plezier brengen. D7000, uitstekende keuze! 7D, uitstekende keuze!

Mijn advies is ga voor de D7000 body only en gebruik de lens van je vriend om te kijken wat je leuk vind. Gebruik dan het geld dat je bespaard hebt voor een eigen kit lens om daarna een GOED stuk glas te kopen. Het glas maakt je foto, niet je body (om de fotograaf maar even weg te laten).

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende