Veel tips zijn al gegeven. Alleen... fotografeer bij voorkeur in RAW, daar heb je echt voordeel mee. Je kunt dan een deel van de bewerkingen nog op cameraniveau uitvoeren en je hebt gewoonweg meer informatie in je foto.
Een flitser van de camera af, kan best handig zijn als invulflits, maar is niet noodzakelijk.
De tips over sluitertijdvoorkeur deel ik niet. De DOF is heel belangrijk voor het uiterlijk van je foto en die regel je met je diafragma, dus ik zou zeker kiezen voor diafragmavoorkeuze=Av. Natuurlijk moet je je sluitertijd wel in de gaten blijven houden en altijd rekening houden met de vuistregel voor wat je nog uit de hand kunt fotograferen zonder bewegingsonscherpte te krijgen (min. sluitertijd = 1/(brandpuntsafstand x cropfactor) waarbij de cropfactor van je camera 1.6x is en je om te rekenen het makkelijkst 1.5x kunt nemen en weten dat het eigenlijk net iets meer is). Een lens met IS maakt het natuurlijk makkelijker.
Wanneer de honden in beweging zijn, moet je met je sluitertijd niet alleen aan de vuistregel denken, want die is alleen om geen bewegingsonscherpte van jezelf vast te leggen. Om geen beweging van de honden zelf vast te leggen, moet je snellere sluitertijden hanteren. Bij de portretten is dit niet nodig! Ik fotografeer mijn locatie portretten vaak afhankelijk van het aanwezige licht vanaf zo'n 1/60 sec met max. 200mm, maar wel met de IS aan.
ISO probeer ik zo laag mogelijk te houden, pas als het echt moet gaat die omhoog, maar met jouw camera zou ik proberen te vermijden om de ISO hoger dan 800 te zetten.
Wanneer de honden rustig zitten (of liggen of staan) dan kun je je camera het best op one shot zetten en letten op een mooie compo. Wanneer de honden in beweging zijn moet je camera naar AI Servo gezet worden.
Altijd scherpstellen op het dichtstbijzijnde oog. Je moet slechts 1 scherpstelpunt gebruiken en houd daarbij in het achterhoofd dat het middelste AF-punt het snelste is, dus heb je een wat minder snelle lens, maak dan zeker met bewegingen gebruik van dit middelste punt.
Veel succes en vooral plezier straks!