Ik vind dat er een beetje kort door de bocht gedaan wordt over het goede van het of een forum en misschien mindere aan een cursus. Ik heb fotografie op school gehad, tja montessori onderwijs

en daar veel geleerd. Maar als ik dat niet had gedaan was een cursus die ik voor drie keer niks bij Kamera Express kon volgen bij een nieuwe body iets wat ik zeker gedaan zou hebben. Je krijgt dan alle relevante zaken snel en kordaat.
En op een forum kun je vragen tot je een ons weegt maar is het nog maar de vraag of je krijgt wat je zoekt, of iets krijgt wat je denkt te zoeken maar de mening is ipv de waarheid. Zie het als nieuwsgaring via Twitter, het is er wel maar is het wel echt nieuws of een zooi mensen met een (a) sociale levenswijze, (namelijk sociaal gaan doen met fysiek mensen om je heen

) die denken alles te moeten retweeten en als veel mensen dat doen is het ineens wel nieuws?

Nee natuurlijk is het handig maar je leert toch van directe feedback. Daarom zijn gezamelijke uitjes en cursussen en foradagen vaak meer informatief.
Zelfs het snelle internet levert slowchat informatie via fora. Dan is msn nog beter omdat je dan direct in contact bent.
Maar het rare van alles is dat je voor computers en andere behoorlijk complexe electronica die ingewikkelde zaken verwerken geen opleiding denkt te behoeven maar gerust op een cursus communicatie gaat

En de Servicedesken en fora gebruikers maar de meest voor de handliggende vragen beantwoorden die op de site van de leverancier, in de handleiding staan of die je als basis dient te weten om iets te kunnen bedienen.
Fotograferen is namelijk iets anders als compositie bepalen en afdrukken en hopen dat die domme computer alles goed berekent heeft.

Wat natuurlijk los staat van wat je wilt of wenst of ervoor over hebt.
Maar idd als je geduldig bent kun je iedere dag nieuwe foto's online plaatsen en iedere dag feedback krijgen en hopen dat dat even snel gaat als je wenst. Je bent namelijk afhankelijk van de replieken van anderen. En dan moeten die natuurlijk niet politiek correct zijn en dan maar komen met mooi of leuk of zoals vrouwen tegen elkaar zeggen : Apart.

Wat vrouw vriendelijk is voor, LELIJK!