Het is 22 jun 2025 00:15

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Vos
 Vos
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 18:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Wat een serie zeg!! Dat ik die niet eerder opmerkte... :blush

Foto 2 en 3 voor mij!!! :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vos
BerichtGeplaatst: 05 jan 2012 22:13 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi Gert,
Prachtige serie zeg. :up Dat het allemaal zo niet hoort met de vos weten we wel. :(
Het blijft wel een fotogeniek en prachtig dier.
Heb al veel gehoord over de "rugzak" vossen in de AWD, er nog niet geweest.
No 3 en 4 hebben mijn voorkeur, is toch wat natuurlijker.
Complimenten voor deze serie.
Gr, Bert

Profiel op dit foto forum
 Vos
BerichtGeplaatst: 05 jan 2012 22:18 
Lid
Fotografie

Hier nog vergeten op te reageren....
Zeer fraaie opnames, vooral de 1e.....

Vos
BerichtGeplaatst: 08 jan 2012 13:04 
Moderator
Fotografie

Prachtige serie, en helemaal eens met je commentaar. Maar misschien is het wel onontkoombaar dat wat we vroeger "wild"noemden, meer en meer integreert in onze mensenmaatschappij (zie ook reigers en ooievaars).

Vos
BerichtGeplaatst: 08 jan 2012 13:38 
Lid

Nou, een Reiger is toch redelijk schuw, een Ooievaar zoekt mensen op, dat is geen enkel probleem. De Vos is echt tam gemaakt.

Vos
BerichtGeplaatst: 08 jan 2012 21:50 
Lid
Fotografie

Mooie serie van voor mij erg bekende vosjes. Is ook een erg dubbel iets, ik heb deze vos 4 spitsmuizen uit de grond zien halen nadat ze gevoerd was door andere mensen dus voeren hoeft niet. Ook heb ik wel wat aanvaringen over gehad met mensen die dat nu wel juist doen.

Desalniettemin een mooie serie en gefeliciteerd met de tc.

gr
Menno

Vos
BerichtGeplaatst: 09 jan 2012 11:36 
Lid
Fotografie

Het is vaak niet zo dat wij ze tam maken.. Maar wij verjagen ze niet vaak genoeg en daar doe jij aan mee. Dus een beetje hypocriet is het wel.. Zoals bij de meeste dieren is wild stamd vaak niet goed te controleren door jacht doordat de natuurlijke selectie kleiner wordy, de territoriums na de jacht groter en dus worden er meer jongem groot gebracht...

Overigens zijn de vossen veelal zo tam doordat ze met zovelen zijn, hierdoor wordt het terrotorium almaar kleiner en wijken ze uit naar gebieden waar mensen zijn.. In engeland zijn vossen in dorpen en steden, heel normaal. Naar schatting leven er tussen de 800 en 1000 vossen in London. In amsterdam is er ook 1 gezien..

Mooie serie maar krijg er een bijsmaakje van..

Vos
BerichtGeplaatst: 09 jan 2012 12:13 
Lid

Ho, ho! Ik heb deze Vos niet gelokt! Ze kwam naar mij toe. Ja, ik heb een dubbel gevoel gehad toen ik deze foto's maakte, dat heb ik al duidelijk gesteld. Een Vos wegjagen die in haar eigen gebied rondloopt zou stom zijn, dan had ik geen foto's gehad. Jaag jij een Buizerd weg die voor je voeten landt? Nee toch? dan maak je foto's, klaar. Dat laat je niet lopen. Deze Vos is haar gebied waar ze vele duizenden m2 natuurgebied tot haar beschikking heeft. Zij kiest ervoor naar mij toe te komen.

Nu heb ik er wel genoeg over gezegd, zie ook blz 1.

Vos
BerichtGeplaatst: 09 jan 2012 12:40 
Lid
Fotografie

Word een beetje moe van die moralistische commentaren. Dit is een fotosite, het gaat om de beelden.
Ik hoef niet te weten wie er allemaal zo politiek correct zijn....

Vos
BerichtGeplaatst: 09 jan 2012 12:45 
Lid
Fotografie

Dat ik hier nog niet op gereageerd had, heb de serie al vaak bekeken omdat ik 'm zo mooi vond :) Voor mij een terechte week winnaar. De bewerkte achtergrond is voor mij geen storend element.
Over het niet-fotografie-gerelateerde: ik zie aan je commentaren dat je er genoeg verstand van hebt om een wijze keuze te maken.

Vos
BerichtGeplaatst: 09 jan 2012 17:01 
Lid
Fotografie

mooie platen gefeliciteerd met de weekfoto.
heb het meer gehoord dat de vossen daar niet schuw zijn.
en dat levert je mooie platen op.
niet teveel over nadenken en gewoon knippen.
die kans laat je niet liggen.

Vos
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 02:53 
Lid
Fotografie

Gert64 schreef:
Ho, ho! Ik heb deze Vos niet gelokt! Ze kwam naar mij toe. Ja, ik heb een dubbel gevoel gehad toen ik deze foto's maakte, dat heb ik al duidelijk gesteld. Een Vos wegjagen die in haar eigen gebied rondloopt zou stom zijn, dan had ik geen foto's gehad. Jaag jij een Buizerd weg die voor je voeten landt? Nee toch? dan maak je foto's, klaar. Dat laat je niet lopen. Deze Vos is haar gebied waar ze vele duizenden m2 natuurgebied tot haar beschikking heeft. Zij kiest ervoor naar mij toe te komen.

Nu heb ik er wel genoeg over gezegd, zie ook blz 1.

Lekker makkelijk... Een vos hoort schrik te hebben voor mensen.. Dat heeft die niet omdat die wordt gevoert gelokt, en iig geen reden heeft bang te zijn.. Of je de foto maakt moet je zelf maken.. maar hier dan verhalen ophangen over hoe erg het is dat vind ik hypocriet.. Plaats die foto en houdt het stil, of vind het erg en publiceer die foto's niet..

Ik heb meerdere van dit soort ontmoetingen gehad in de OVP met vossen en ook met edelherten.. De vossen heb ik nooit gepost omdat ik de gemiddelde fotograaf kent die zijn met enkele dagen met 600 man ter plaatsen, inclussief alle lok middelen.. De edelherten heb ik wel eens geplaatst zonder enig commentaar en dergelijke..

Ik vind je serie schitterend, en je hebt gelijk dat je dit schiet, gewoon doen... Maar hoe erg is het nu eenmaal dat die vos tam is?? jij hebt er alleen baat bij.. en daar maak je gebruik van ook.. Dat moet je zelf weten ik ben de laatste die je daarom veroordeeld, want dit zijn de 'bijzondere momenten' waarvoor je in het bos loopt.. Maar als je kiest om dit te schieten en te posten dan moet je niet gaan roepen dat het moreel niet goed is..

Want door op die plek te blijven fotograferen draag je ook bij aan de situatie..

Hoe erg dit hele verhaal is weet ik niet precies.. Ik denk dat vossen voor een deel ook tam worden doordat ze met teveel zijn.. Er zijn op het moment teveel vossen. Mensen die nog nooit een vos hebben gezien moeten eens naar de opticien of de stad uitkomen. Doordat ze met zovele zijn wordt jagen moeilijk, want als je territorium kleiner wordt, wordt het aantal prooien ook kleiner. En dus zullen vossen creatiever moeten worden..

Het ergste van tamme vossen is denk ik dat de natuurlijke selectie er mee wordt ondermijnd. Want de tamme vos is waarschijnlijk een vos die in het wild niet voldoende voedsel kan vinden, (ga er iig maar vanuit dat een vos nog voor de gezelligheid bij mensen in de buurt komt) als een vos niet voldoende voedsel kan vinden is het niet sterk genoeg om te overleven.. En dus zal de vos dood moeten gaan..

Gert ik vind dus dat je dit soort foto's moet maken als jij het wilt.. maar ik vind dat je er dan ook achter moet staan.. Eigenlijk zeg je zelf dat je het niet verantwoord vind maar de resultaten zijn te mooi om het niet te plaatsen. Ik vind het hypocriet om om willen van je foto's af te stappen van je eigen moraal..

@ Momentum..
Ik denk dat deze discussie op dit forum te vaak wordt afgedaan met moraal ridder etc etc.. Maar wanneer je het over dieren fotografie hebt en in het bijzonder wilde dieren fotografie.. Is dat moraal juist heel belangrijk. Wat willen wij als fotograaf?? Je kent de verhalen van de bevroren kikkers, en dergelijke.. Daar gaat de moraal te over, zijn dat enkele gekken? Helaas ken ik de verhalen dat men daar de norm flink heeft opgerekt en mekaar de busjes met stikstof door aan het geven was.. Gevolg ik kan die kikkers nu dus niet meer fotograferen omdat het gebied is afgesloten en onder toezicht staat.. De norm overschrijding raakt dus de andere natuur fotograaf (en bezoeker).

Ik denk dat op een forum waar natuur fotografie een belangrijk onderdeel beslaat.. De discussie juist moet gaan over wat vinden wij als fotograaf toelaatbaar.. Waar kun je spreken van ontoelaatbaar gedrag.. en wanneer spreek je iemand aan op ontoelaatbaar gedrag.. Is dat wanneer iemand van het pad afgaat? Of wanneer iemand vogel geluiden gebruikt om beesten te lokken, of wanneer de vogels worden gevangen en geposeerd later (ook dat gebeurt). Die discussie gaat niet over moraal ridder willen zijn.. Maar die gaat over wat we af willen keuren en wat niet..

Ik ken legio forum waar deze foto's verwijderd zouden zijn met dit verhaal.. niet omdat ze er van uit gaan dat Gert iets doet wat over de grens is.. Maar Gert doet wel iets dat andere kan aanzetten het ook te doen. maar dan met de bekende bitterballen voeren en dan bij een sloot wachten totdat die dorstige vos na de bitterballen komt drinken.. Ik maak het wat zwaarder dan het is.. Maar het gaat ook hier over welke norm hanteer je voor je zelf, en welke norm hanteren wij voor elkaar..

Een bekend voorbeeld hiervan zijn de foto's van de jonge grutto's schitterende serie van eenDanny Elinger.. Die man heeft weken naast een nest gezeten om vertrouwen te wekken.. met werkelijkwaar een subliem resultaat.. Gevolg iedereen wilde foto's van jonge grutto's in het weiland. Dus laarzen aan er naar toe banjeren op de buik liggen, moeder vliegt op, maar jong staat op de foto.. Maar thuis opgewonden zijn foto posten.. Maar de man vergeet er bij te vertellen dat moeder nooit meer op dat weiland is geland. Ik weet van Danny dat hij spijt heeft van die serie, ondanks dat het een belangrijk onderdeel van zijn doorbraak is geweest.. Iets waardoor hij nu op een groot deel van de Nikon reclame's in een mongrove bos samen met National geograpihc wordt afgebeeld, en dus goed verkoopt.

De discussie gaat dus over welke normen willen we hanteren en daa rmoet op een fotografie site zeker wel ruimte voor zijn.. En als die discussie 20 keer gevoerd moet worden dan zij dat zo. Dit gaat over waarden en normen, verloedering van de fatsoensbesef etc etc en daarvoor moet mening fotograaf zijn hand in eigen boezem steken. Hopelijk vaak uit onwetendheid, maar ik zie in het bos, onderwater maar ook bij de pers veel dingen gebeuren die niet in het voordeel zijn voor het onderwerp of diens omgeving dat wordt gefotografeerd. Hiermee wil ik mij zelf absoluu tniet vrijpleiten.. Want: Ware kennis is weten tot hoever je onwetendheid rijkt. CONFUCIUS in Analects (6e eeuw v.Chr

Vos
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 05:04 
Lid
Fotografie

Ik begon dit verhaal te lezen met zoiets van: "Weer diezelfde discussie die te lang doorgaat." Maar ik moet eerlijk zijn, Niels heeft idd wel een punt. Nestfotografie is verboden hier op het forum omdat er idd klojo's zijn die geen respect hebben voor datgene dat ze fotograferen of gewoon geen verstand hebben van dieren en dus niet eens weten dat door hun gedrag de moeder niet meer terug durft te komen en de jongen doodgaan. Maar eigenlijk wanneer je er eerlijk naar kijkt zou je met éénzelfde redenatie ook foto's van wilde dieren die gemaakt zijn in een straal van X meter van het wilde dier vandaan moeten verbieden...

Vos
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 05:17 
Lid
Fotografie

Verder zou ik zelf wanneer ik de kans had die Gert had om deze foto's te maken, ze ook hebben gemaakt.
Dus wanneer het "contact" vanuit het dier komt zonder dat ik daartoe heb bijgedragen door het te lokken met eten o.i.d., maak ik wel gebruik van het moment, maar ik zou het niet in mijn harses halen om de natuur te verzieken puur voor een fotootje... Dus dat is mijn persoonlijke grens. Maar dat vind ik niet alleen gelden voor wilde dieren. Ik heb ook een keer tegen een klant gezegd dat ik niet verder ging met de fotoshoot, omdat haar hondje te bang was (studioshoot en de hond was bang voor het flitslicht, want ze verwachte elk moment de donder waar ze panisch voor bleek te zijn).

Vos
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 10:19 
Lid

Citaat:
Dus wanneer het "contact" vanuit het dier komt zonder dat ik daartoe heb bijgedragen door het te lokken met eten o.i.d., maak ik wel gebruik van het moment, maar ik zou het niet in mijn harses halen om de natuur te verzieken puur voor een fotootje... Dus dat is mijn persoonlijke grens. Maar dat vind ik niet alleen gelden voor wilde dieren. Ik heb ook een keer tegen een klant gezegd dat ik niet verder ging met de fotoshoot, omdat haar hondje te bang was (studioshoot en de hond was bang voor het flitslicht, want ze verwachte elk moment de donder waar ze panisch voor bleek te zijn).

als gezegd ik heb niet gelokt, al vind men dat gek genoeg heel normaal op de Wildbaan op De hoge Veluwe...en bij Beren in Finland. Ik kom niet in rustgebieden van dieren, ik let ook op de tijden. Als ergens aangegeven staat niet tussen 1 okt-1mei, dan ga ik daar niet in. Ik flits nooit buiten op dieren. Ik vind dat niet kunnen. Ik heb respect voor dieren. Ik liep daar met mijn jongste zoon(13) en kwam heel toevallig die Vos tegen.

Vos
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 11:25 
Lid
Fotografie

Ik begrijp Niels zijn punt helemaal en sta er ook achter. Maar ik vind deze discussie niet bij de foto van Gert passen. Ik zou er wel meer ervaringen en dergelijke willen lezen in de Babbelbox maar daar staan vast nog wel een paar oude topics in :)
Gert is een vos tegengekomen en heeft er een foto van gemaakt maar ook nagedacht over zijn eigen normen en waarden. Daar maak ik uit op dat Gert het zelf ook belangrijk vindt dat men deze dieren niet gaat lokken en wil dit benadrukken bij deze foto, om het uitlokken van dat gedrag tegen te gaan.
Dat vind ik niet hypocriet maar gewoon een soort 'voorzorgsmaatregel'.

Vos
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 11:59 
Lid
Fotografie

Vind het nogal naïef om te stellen dat we nog natuur hebben en "wild" foto's kunnen maken. Een valkje die op 5 meter voor je op een paaltje gaat zitten poseren is dat "wildlife"?
80% van Nederland is gecultiveerd. Als we een grassprietje achter het huis zien dan noemen we het al natuur.
Als we de lijn doortrekken kan je niets meer fotograferen: ook geen auto's want die dragen weer bij aan milieuvervuiling en asfaltgroei.... Ook geen dieren in de dierentuin, want die horen in de "vrije natuur" te leven waar ze dan ongewild kunnen gaan poseren voor de safarigangers....., of die fantastische foto's van roofvogels bij de valkenier.....
Ik begrijp je gedachten gang van Nagtie en het is goed om het bespreekbaar te maken, maar ik vind het nogal "onfatsoenlijk" om zo maar iemand voor hypocriet uit te maken...
Overigens heeft hij zelf ook van dit soort foto's gemaakt en beweeg hij zich dus ook in die gebieden. En zoals hij zelf concludeert draagt aanwezigheid alleen al bij aan toestanden. Maar omdat hij ze niet plaatst of plaatst zonder uitleg, geeft dat niet..... Dat vind ik hypocriet !
Daarnaast is er een babbelbox waarin ieder zijn mening kan profileren en ieder die er zin aan heeft erop kan reageren....
Denk dat de beoordeling van de serie hierbij wel afgesloten kan worden.

Vos
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 14:07 
Lid

Van mij hoeft er helemaal niets afgesloten te worden, ik heb mijn zegje gedaan en wens niet in herhalingen te gaan vallen. Verder heb ik een gladde rug en raken mij opmerkingen als zijnde 'hypocriet' in het geheel niet. Ik weet zelf wel beter. Inoordhoff verwoordt het verder meer dan uitstekend. Dus als het niet over de foto zelf gaat ga ik er verder hier niet inhoudelijk op in. Dat moet echt ergens anders. Leuk detail: veel uit deze serie staat op National Geographic en ook daar ben ik eerlijk hoe ik deze gemaakt heb en dat leidt niet tot wrevel.

Vos
BerichtGeplaatst: 11 jan 2012 05:59 
Lid
Fotografie

Gert64 schreef:
Citaat:

als gezegd ik heb niet gelokt, al vind men dat gek genoeg heel normaal op de Wildbaan op De hoge Veluwe...en bij Beren in Finland. Ik kom niet in rustgebieden van dieren, ik let ook op de tijden. Als ergens aangegeven staat niet tussen 1 okt-1mei, dan ga ik daar niet in. Ik flits nooit buiten op dieren. Ik vind dat niet kunnen. Ik heb respect voor dieren. Ik liep daar met mijn jongste zoon(13) en kwam heel toevallig die Vos tegen.

Gert volgens mij begrijp je mij verkeerd! Ik zeg niet dat jij gelokt hebt, dat was mij al meteen duidelijk dat je dat niet gedaan had. Sterker nog, ik geef juist aan dat wanneer ik in jouw schoenen had gestaan ik precies hetzelfde had gedaan!!
Wolves fotografie schreef:
Verder zou ik zelf wanneer ik de kans had die Gert had om deze foto's te maken, ze ook hebben gemaakt.

Vos
BerichtGeplaatst: 11 jan 2012 20:38 
Lid

Ellen, ik citeer je wel als zodanig maar ik begrijp je tussen de regels door heel goed. Niks aan de hand. Beetje onhandig van mijn kant. Levensgevaarlijk dat geschreven woord...;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende