FrenchBull19 schreef:
en de scherpte, zou ik moeten gaan werken met een statief of rijst zak om hem scherper te krijgen met deze combi

uit de hand is het erg moeilijk in deze combi
Het maken van macro's of macro-achtige foto's is niet gemakkelijk.
Als je een aantal aanpassingen moet doen om überhaupt al close op het voorwerp te kunnen komen, moet je m.i. niets aan het toeval overlaten.
Dan zou ik zonder meer met een statief gewerkt hebben.
Maar het is ook zo dat je met een echte macro toch wel wat fraaiere foto's kunt produceren.
Met het werken van voorzetlenzen, filters oid krijg je altijd verminderde kwaliteit.
Je kunt ook proberen om met een set tussenringen te werken.Met deze hulpstukken kom je dicht op het voorwerp zonder dat het de optische werking van je objectief beïnvloedt.
Het moeilijke hiervan is echter de scherpstelling: je hebt maar een zeer beperkt focusgebied.
Maar je krijgt interessante resultaten en het is zeker de moeite waard. Een set ringen kost ca €90,-
Dan je foto's:
1: De rode kleur vind ik minder passen. Qua compositie heb je twee van de druifjes niet volledig in je kadering meegenomen. De scherpte en de scherptediepte zijn imo niet optimaal
2: Omdat het druifje nog veel te onrijp is, gaat het m.i. te veel op in de weelde van de groene bladeren
3: Voor mij compositorisch de mooiste uit deze serie, maar jammer van de ruis, de onscherpte en het (voor mij) te geringe scherpteverloop!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!!!
Jo