Ik heb gewoon een tas en behalve bier en regen is er nooit iets op mijn spullen gekomen. Maar als dat gebeurd en vooral bier, even afnemen met wat dan ook. Goed laten drogen, kan niet veel kwaad met bodies tegenwoordig. Echter bier cola willen de knopjes nogwel eens sticky maken zodat ze een beetje blijven hangen

Maar stel dat hij vies is, dan gewoon die vochtige doekjes die we in de keuken hebben liggen en dat zijn dan niet die baby versie met olie meuk. En daarna even met de Thee doek, dan even het gereutel in de woonkamer negeren, daar is die doek niet voor!!!!

Lenzen idem zolang het het glas niet betreft. De front elementen zijn dermate vaak beschermt door gebruik van het daaarvoor bestemde palstik dopje, en verder zolang je met je vingers alleen aan de knoppen zit is het vies worden van lens elementen een zeer apart verschijnsel. En ok het wordt op den duur egaal vies. Maar spuug met een t shirt welke meerdere keren gewassen is, is het allerbeste. Dat weten brildragers ook.

Qua sensor en spiegelhuis, daar heb ik als oprecht techfreak uiteraard allemaal mooie dingetjes voor. Zo heb ik een Visual Dust Sensor Loupe met LED verlichting om alles goed te kunnen zien, een Visual Dust Zeeion Blower. Deze is duur maar nadat ik een keer de witte talg resten uit mijn rocket blower eruit zag schieten is die meteen vervangen. En dan had ik nog een Giotto's en niet zo'n f.cking HAMA!!!!!!
Dan de bekende Visual Dust Artic Butterfly 724 zonder LED en die is handig voor vakanties ed zeker als je gaat vliegen omdat flesjes ed uit je bagage gehaald worden en dus nat reinigen niet altijd kan.
Dan heb ik uiteraard wel een natte reinigings set. Bestaande uit de Visual Dust Smearaway en Visual Dust VDust Plus dus voor vlekken op olie en water basis reininging. Verder nog de sensor swabs en de corner swabs en dan de groene maar nog wel in crop formaat. Zijn wel te gebruiken maar je moet ff meer tijd erin steken omdat je anders steeds een streep achterlaat op 1/3 van de sensor. Heb nog geen zin en tijd gehad om een FF swab set te kopen. Dus dat doe ik wel als het weer nodig is. Echter alles van VD zit in een plastik afsluitbare Ikea doos, lekker schoon en er zitten verder ook nog mijn oudere VD kwasten in die ik voor het spiegelhuis en spiegel gebruik als ook reinigings tabletten en schone perslucht maar alles bij elkaar was ik waarschijnlijk goedkoper uit geweest als ik 1x per jaar naar Chipclean zou zijn gegaan. Echter kan ik wel op ieder moment van de dag aan de gang en heb inmiddels genoeg expertise. Ik heb het reinigen zelfs al een paar keer voor foraleden gedaan die op vrijdag langs kwamen ivm een bruiloft de volgende dag.

Maar ik zou oprecht als je niet alles wilt kopen zeggen, koop een Arctic Butterfly stop die in je tas, kun je overal ook op vakantie mocht het nodig zijn hem gebruiken. Vergeet alle andere dingen en breng je camera weg naar Chip Clean vlak voordat je een keer een shoot hebt of op safari gaat of zo iets.
Dat is veel rendabeler. Het is alleen rendabel om alles te kopen en dan nog in verschillende stadia, omdat het anders erg duur wordt, als je professioneel bezig bent en dus gewoon wisselt waar nodig van lenzen en dan meer kans maakt op een vuile sensor door gewoon gebruik.
Ik moet echter bekennen dat sinds de 40D en dus ook de 1000D en 450D en latere modellen en bij Nikon weet ik de nummers ff niet, maar daar waar sensor cleaining op zit, zo'n tril functie ik zelden moet reinigen. En ik wissel gewoon daar waar nodig, wel de camera uit ivm statische lading en met de opening naar beneden en daarna gewoon weer snel de doppen overal op.