Het is 19 mei 2025 11:07

Auteur schoonmaken van je gear
 schoonmaken van je gear
BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 12:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
haj iedereen,

dacht misschien wel interesant om eens te lezen waarmee iedereen zijn spullen schoonhoudt ! gebruik zelf2 doekjes eentje voor me scherm en de andere voor mn lenzen en sensor. maar deze laat stof deeltjes achter op mn glas dus dat wil ik nog even gaan veranderen !

dus waarmee maken jullie je spullen schoon :D ?

groetjes

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 schoonmaken van je gear
BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 12:29 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
euh, mijn toestellen zien er soms vreselijk misbruikt uit, en als ik tijd heb, dan maak ik de boel wat met een vochtig doekje schoon (body en lensbody), frontelementen van glaswerk maak ik bijna nooit schoon, ik wrijf er niet al teveel aan, gewoon af en toe..blaaspeertje voor het stof weg te halen en vervolgens met een zakdoekje en wat ademen op dat glas voorop..

sensor blaas ik af en toe schoon, als het echt te erg wordt, dan breng ik hem ff binnen bij de fotoboer, klaar terwijl u wacht, so to speak en die komt altijd helemaal overstuur met me camera terug.. :rof

schijnt dat ik altijd met de smerigste sensor van allemaal binnenkom.. :D

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 schoonmaken van je gear
BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 12:31 
Lid
Fotografie

whaha geniaal :P !! heeft je camera zelf geen trauma iedere keer dat hij weer schoon terug komt ?:P

schoonmaken van je gear
BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 12:39 
Lid
Fotografie

die voelt zich weer fris en fruitig, haha!

schoonmaken van je gear
BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 15:44 
Lid

Ik denk dat ik in mijn vorige leven een varken was.
Mijn camera heeft het bij mij heel zwaar te voorduren. Ik ben een grote, grote viezerik. Recent zat ik tot aan mijn middel vast in de bagger en de klonten blubber hingen ook echt aan mijn camera. Daar moet ie gewoon tegen kunnen en dat gaat ook goed.Bij sommige bedieningsknoppen zijn nog blubbersporen te zien. Ik wrijf dat er thuis met een vochtige doek af. Omdat ik heel veel in de meest onmogelijke houdingen dichtbij de aarde vertoef en ook lenzen wissel wordt het vaak vies. Ook de sensor. Die reinig ikzelf met de artic butterfly. Dat is een antistatische borstel die je even oplaadt door de borstel even te laten spinnen. Ik hou mijn camera eerst met opening naar beneden en knijp flink in de blaasbalg, vervolgens pak ik de Arctic butterfly en reinig de sensor ik inspecteer de sensor met een lichtgevende loupe. Die butterfly is zo duur als 2x sensor reinigen bij de fotograaf, de loupe komt uit Chineziƫ voor 15,-
Ik ben ook buiten te vinden als het motregent of sneeuwt. Ik maak mijn lenzen en camera droog met een gastenhandoekje wat ik altijd bij me heb en ik over de camera heen leg als het wat harder gaat spetteren. Met een zeem maak ik de frontglazen droog of met mijn t shirt als ik niet anders heb. Ik heb altijd een UV filter ter bescherming van het frontglas. Toch komen er redelijk vaak druppels op de lens die ik thuis met een speciaal doekje en lenzenvloestof schoonmaak. Niet geschikt voor in je oog.. :)

Laatst bijgewerkt door Gert64 op 01 feb 2012 19:55, in totaal 1 keer bewerkt.

schoonmaken van je gear
BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 17:04 
Lid
Fotografie

maak je echt de sensor schoon met een doekje?
sensor dat ding dat lichtdeeltjes verzamelt in heel veel megapixels?

Profiel op dit foto forum
 schoonmaken van je gear
BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 18:09 
Lid
Fotografie

als ik de lens los koppel daar binnen in. ga ik even vluchtig doorheen met een doekje

schoonmaken van je gear
BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 18:23 
Lid
Fotografie

in je body dus?

lijkt me niet verstandig i.v.m. beschadiging, statische lading, meer stof er in dan er uit etc.
zou verboden moeten worden.

schoonmaken van je gear
BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 18:35 
Lid
Fotografie

Jep, Frans heeft gelijk, dat is niet zo goed voor je sensor.
Sensor laat ik zelf altijd reinigen bij de fotowinkel.
Voor mijn lenzen/filters gebruik ik een microvezel doekje en speciaal reinigingsvloeistof en de blazer natuurlijk :)

schoonmaken van je gear
BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 18:53 
Lid
Fotografie

Nu: arctic butterfly en swabs.
Vroeger ook wel eens met scotch tape schoongemaakt. Als er lijmresten achterbleven, gewoon met een nieuw stukje schoontrekken :)

schoonmaken van je gear
BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 19:07 
Lid
Fotografie

okj dan doen we dat niet meer .. thnx.. heb ook van die microvezel doekjes

schoonmaken van je gear
BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 20:03 
Lid

FrenchBull19 schreef:
als ik de lens los koppel daar binnen in. ga ik even vluchtig doorheen met een doekje

Je kunt zelfs krassen veroorzaken. Je voelt niet dat er misschien harde deeltjes in dat doekje zitten en dan is het zo gebeurt. Een sensor kan meer hebben dan veel mensen denken, maar ik zou er niet met doekjes aan gaan zitten. Zo'n Artic butterfly kost je eenmalig 80,- en bij normaal gebruik gaat dat ding tig jaar mee. Ik heb m nu ruim een jaar en in die tijd al vele malen de sensor schoongemaakt. Dat gaat heel vlug en je bent je camera tenminste niet een paar dagen kwijt. Er zijn een aantal bedrijven die diezelfde borstel gebruiken als ik. Kost het je tussen de 25,- en 40,- per keer.

schoonmaken van je gear
BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 20:08 
Lid
Fotografie

dan zijn er ook nog swabs met een bepaalde vloeistof.

is allemaal niet moeilijk maar wel eerst iets over lezen of wellicht een filmpje op youtube bekijken.

is vooral een secuur werkje.

schoonmaken van je gear
BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 20:28 
Lid
Fotografie

Ik heb gewoon een tas en behalve bier en regen is er nooit iets op mijn spullen gekomen. Maar als dat gebeurd en vooral bier, even afnemen met wat dan ook. Goed laten drogen, kan niet veel kwaad met bodies tegenwoordig. Echter bier cola willen de knopjes nogwel eens sticky maken zodat ze een beetje blijven hangen :)

Maar stel dat hij vies is, dan gewoon die vochtige doekjes die we in de keuken hebben liggen en dat zijn dan niet die baby versie met olie meuk. En daarna even met de Thee doek, dan even het gereutel in de woonkamer negeren, daar is die doek niet voor!!!! :)

Lenzen idem zolang het het glas niet betreft. De front elementen zijn dermate vaak beschermt door gebruik van het daaarvoor bestemde palstik dopje, en verder zolang je met je vingers alleen aan de knoppen zit is het vies worden van lens elementen een zeer apart verschijnsel. En ok het wordt op den duur egaal vies. Maar spuug met een t shirt welke meerdere keren gewassen is, is het allerbeste. Dat weten brildragers ook. :)

Qua sensor en spiegelhuis, daar heb ik als oprecht techfreak uiteraard allemaal mooie dingetjes voor. Zo heb ik een Visual Dust Sensor Loupe met LED verlichting om alles goed te kunnen zien, een Visual Dust Zeeion Blower. Deze is duur maar nadat ik een keer de witte talg resten uit mijn rocket blower eruit zag schieten is die meteen vervangen. En dan had ik nog een Giotto's en niet zo'n f.cking HAMA!!!!!!

Dan de bekende Visual Dust Artic Butterfly 724 zonder LED en die is handig voor vakanties ed zeker als je gaat vliegen omdat flesjes ed uit je bagage gehaald worden en dus nat reinigen niet altijd kan.

Dan heb ik uiteraard wel een natte reinigings set. Bestaande uit de Visual Dust Smearaway en Visual Dust VDust Plus dus voor vlekken op olie en water basis reininging. Verder nog de sensor swabs en de corner swabs en dan de groene maar nog wel in crop formaat. Zijn wel te gebruiken maar je moet ff meer tijd erin steken omdat je anders steeds een streep achterlaat op 1/3 van de sensor. Heb nog geen zin en tijd gehad om een FF swab set te kopen. Dus dat doe ik wel als het weer nodig is. Echter alles van VD zit in een plastik afsluitbare Ikea doos, lekker schoon en er zitten verder ook nog mijn oudere VD kwasten in die ik voor het spiegelhuis en spiegel gebruik als ook reinigings tabletten en schone perslucht maar alles bij elkaar was ik waarschijnlijk goedkoper uit geweest als ik 1x per jaar naar Chipclean zou zijn gegaan. Echter kan ik wel op ieder moment van de dag aan de gang en heb inmiddels genoeg expertise. Ik heb het reinigen zelfs al een paar keer voor foraleden gedaan die op vrijdag langs kwamen ivm een bruiloft de volgende dag. :)

Maar ik zou oprecht als je niet alles wilt kopen zeggen, koop een Arctic Butterfly stop die in je tas, kun je overal ook op vakantie mocht het nodig zijn hem gebruiken. Vergeet alle andere dingen en breng je camera weg naar Chip Clean vlak voordat je een keer een shoot hebt of op safari gaat of zo iets.

Dat is veel rendabeler. Het is alleen rendabel om alles te kopen en dan nog in verschillende stadia, omdat het anders erg duur wordt, als je professioneel bezig bent en dus gewoon wisselt waar nodig van lenzen en dan meer kans maakt op een vuile sensor door gewoon gebruik.

Ik moet echter bekennen dat sinds de 40D en dus ook de 1000D en 450D en latere modellen en bij Nikon weet ik de nummers ff niet, maar daar waar sensor cleaining op zit, zo'n tril functie ik zelden moet reinigen. En ik wissel gewoon daar waar nodig, wel de camera uit ivm statische lading en met de opening naar beneden en daarna gewoon weer snel de doppen overal op.

schoonmaken van je gear
BerichtGeplaatst: 01 feb 2012 20:36 
Lid
Fotografie

En het is visible dust maar ik blijf het concequent visual dust noemen, waarvoor excuses :)
Het ene is zichtbaar en het ander ook een soort van zichtbaar :)

schoonmaken van je gear
BerichtGeplaatst: 02 feb 2012 13:53 
Lid
Fotografie

zandkorrels tussen je shutterbutton zijn ook mega-grappig.. voor je het weet is je hele kaartje volgeknald. :rof

ff blazen dan maar en de camera op ze kop wat schudden tot ie eruitvalt..vervolgens alles deleten.. :rof

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp