Ik beweer ook nergens dat jij niks van teleobjectieven moet hebben, mijn zwager moet er niks van hebben. Volgens mij ben jij mijn zwager niet

laat niet onverlet dat er mogelijk wel meer mensen op deze wereld rondlopen die niks met telelenzen hebben.
Ton- en kussenvervorming worden (bijna) nooit in relatie gebracht met portretfotografie. Wel worden dit soort groothoekvervormingen vaak bij architectuurfotografie erbij gehaald. Perspectivische vervorming daarentegen wordt wel vaak in relatie gebracht tot portretfotografie. Mijn eerdere opmerking dat Wendy vroeger eens een praktijktest had gedaan om een einde te maken aan de 50mm discussie refereerde aan die perspectivische vervorming. Wendy heeft later zelf het topic erbij gezocht, want ik kon dit niet dit niet meer vinden.
Dat ik 55-85mm "adviseer" heeft te maken met het feit dat je volgens mij nog steeds bij 50mm dus vervorming hebt van je model. Ergens in het gebied 50mm-150mm zal de lens een beeld produceren zials wij dit met onze eigen ogen waarnemen.
Het wordt er voor TS inderdaad niet gemakkelijker op, aan de andere kant moet je er ook niet te zwaar aan tillen. Het effect van perspectivische verorming bij een groothoek is het grootst als je met de groothoek bovenop het onderwerp gaat zitten. De foto's van Wendy bewijzen dit. Beide plaatjes zijn zodanig bij de opname geframed dat er een "gelijk" beeld (kwa grootte) uit de camera komt. Ik ben benieuwd naar het beeld als ke de opnameafstand gelijk zou hebben gehouden en het beeld vervolgens zou croppen. Is deze perspectivische vervorming dan nog steeds zo groot aanwezig, of levert je dan wel een meer waarheidsgetrouw plaatje op? Is denk ik eenvoudig vast te stellen door hier een parktijktestje aan te wijden.
Als je echter gelukkig bent met een portretfoto gemaakt met 24mm, genomen van vlak voor de persoon, dan is er wat mij betreft helemaal niks mis met de foto, zeker als ook de geportreteerde er ook gelukkig mee is.
Al met al: een 50mm lensje is lekker goedkoop en je kunt er schitterende foto's mee maken, maar schitterende foto's maak je ook met een 10mm, 24mm, 85mm, 150mm of 200mm (zoom)lens.
Een universele "portretlens" bestaat in mijn ogen niet. Je kunt bij je keuze voor jouw portretlens wel rekening houden met verschillende aspecten, zoals vertekening en de afstand tot je moden (interactie tussen moden en fotograaf), je persoonlijke situatie (grote ruimte, kleine ruimte, binnen of buiten), en wat voor soort portretten je wilt maken (alleen het hoofd, hoofd + stukje lichaam, ten voete uit, groepen).